Donnyre Geplaatst: 21 maart 2023 Geplaatst: 21 maart 2023 HalloΒ Β ik heb een vraagje kan ik in de pot van de appelboom bosaardbeien planten. Vorig jaar merkte ik dat grond snel uitdroogde en hoop deze manier wat direct zonnig van de grond weg te halen in de hoop dat de grond fractie langer vochtig blijft. Ik weet dat pot veel sneller droogt. De aardbeien zijn voor gezaaid maar willen nog niet π Β gr donny Quote
henkg Geplaatst: 22 maart 2023 Geplaatst: 22 maart 2023 Aardbeien zijn zuiperds. In een pot zijn het concurrenten om water. Bij een fruitboom in de volle grond zou je eventueel wel aardbeien als ondergroei kunnen zetten: het fruitboompje kan zijn water van dieper halen, daar waar de aardbeien niet bij kunnen. Je zou ter afdekking wel iets als boomschors kunnen gebruiken. O ja: die pot. - Zitten daar wel gaten in, onderin? - De maat van die pot. Mag wel heel fors groter, dan heb je ook een grotere waterbuffer. Maar ook dan zal je vaak water moeten geven. - Beter en makkelijker (voor het boompje, en voor jezelf): tegels wippen (vier?), boompje in de volle grond.Β Β 1 Quote Β Β Β Β Β 2025_teeltlijst (.xlsx) Β Β
marcelru Geplaatst: 23 maart 2023 Geplaatst: 23 maart 2023 Ik denk dat de pot wel kan, als er tenminste een gat onderin zit. Fruitbomen houden niet van natte voeten, dus dat gat is essentieel. De onderstam is waarschijnlijk M9 (is nl. verreweg de meest gebruikte), die wortelt niet zo uitgebreid, maar verdraagt ook slecht concurrentie van andere planten (bodembedekkers). Bar hard groeien zal het boompje niet, vanwege de onderstam, maar vooral ook omdat de takken vrijwel horizontaal geleid zijn. Β Mijn potten dek ik af met een dikke laag bladmateriaal, dat voorkomt verdamping in de zomer, en bevriezing in de winter. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.