Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Stropharia rugosoannulata


woldistel

Aanbevolen berichten

Bietenputzwam is de wat onsmakelijke nederlandse naam voor Stropharia rugosoannulata. Blauwplaat stropharia is een andere. Vreeken noemt het een vervanger voor eekhoorntjesbrood, maar dan kun je elke eetbare paddenstoel wel aanwijzen. 

Ik heb al eens eerder een poging ondernomen om deze paddenstoel te kweken, maar toen had ik of oud broed of verkeerd moment in het jaar of verkeerd substraat. Het werd niks.

Anyway, poging nummer twee!

 

Omranding gemaakt van oud douglas hek hout en een hoeveelheid grond weggehaald. Onderin eerst een laag karton tegen zevenblad en haagwinde. Beetje grond erop en vervolgens vullen met stro. Strophariabroed klontjes in het natgemaakte stro gestopt. 

 

Eigenlijk had ik dit in een bed van versnipperd wilgensnoeisel willen doen, maar helaas heb ik nog geen tijd gehad om de hakselaar aan te zetten. Maakt niet uit. Als de Stropharia het stro wil koloniseren kan er altijd nog een laag verse houtsnipper overheen.

 

 

IMG_20230423_144154321_042306.jpg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

En dit zijn de eerste exemplaren! De grote was al een maaltijd voor de slakken en de kleinere heb ik ook niet meegenomen. Eerst zeker zijn dat het inderdaad Stroparia zijn. Want ze groeiden natuurlijk net buiten de bak, de kleur net wat bruiner dan ik verwacht en ik moet ze eerst goed leren herkennen.

Maar na talloze foto's en beschrijvingen denk ik het wel.

 

IMG_20230711_104917298_124335.thumb.jpg.e88723bb09b7adcdd6b29161c7607355.jpgIMG_20230711_104822193_124359.thumb.jpg.f95f150d6e885446d0fca53b141feba3.jpg

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

En dan kijk je een weekje later weer en blijkbaar wordt de Stropharia heel blij van al die regen.

 

IMG_20230723_144652332_HDR_044322.thumb.jpg.014aaddad972c2ad62d8ea7537a86f41.jpg

 

Nog steeds eigenwijs vooral buiten het bed groeiend zijn ze nu ook wat meer herkenbaar qua kleur. Rode hoed, lila plaatjes en een losse ring. 

Andere beestjes dan mijzelf lusten ze ook. Sporen van slakken-, vogel- en muizenvraat.

IMG_20230723_144712770_044235.thumb.jpg.b36cdd29a47b4c8ef96489ccfbd60a89.jpg

 

 

Niettemin toch een pondje mee naar huis. Straks met een uitje maar eens wat in de pan gooien en kijken of ze ook lekker zijn. 

 

IMG_20230723_163651845_044156.thumb.jpg.d0352842cc0b91f6325032d51f052bb3.jpg

 

Wordt vervolgd.

 

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de paddenstoelen die ik geplukt had, heb ik gisteren de drie grootste hoeden in reepjes gesneden en gegrild met een eitje en een uitje. Zat weinig smaak aan, helaas, maar gelukkig ook niet vies. Mondgevoel leek op oesterzwam.

Misschien dat de smakeloosheid door de regen kwam, maar er mag een hoop sojasaus of miso ofzo bij. Misschien dat de dichte exemplaren beter scoren. Het restant ga ik eerst schoonmaken en drogen. Ook smakeloos zal het als vulling in paddenstoelensoep wel ok zijn. 

 

Deze soort wordt sowieso als goede "omzetter" op de tuin genoemd in de zin dat ze snel houtige delen afbreekt. 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...

Hoe gaat het er mee? Ik wil er zeer binnenkort mee aan de slag, ik heb weinig zin om helemaal een bedje voor ze te timmeren/maken en bij jou groeien ze er dus ook gewoon stug net buiten. Ik ga denk ik maar wat verschillende manieren en ook plekken uitproberen. Her en der een beetje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb af en toe nog een exemplaar gezien, ook in de bak 😄 

 

Komend voorjaar gooi ik er weer fijn wat snippers en stro op en dan zullen we wel zien of ze terugkomen. 

Het grootste nadeel is dat al het andere ook graag Stropharia eet. Vogels, slakken, muizen en pissebedden houden wel van een hapje. Omdat ik niet naast de tuin woon, kom ik meer afgekloven exemplaren tegen, dan eetbare. De steel is blijkbaar niet lekker. Óf die laten ze expres voor mij achter, zodat ik kan zien dat er heus eentje was, maar nu op is.

 

Ik denk trouwens dat het de paddenstoel niet uitmaakt of ie in een bak of een bed of een hoop woont, zolang er maar genoeg voedsel is. En niet in de brandende zon.

 

Oh ja, ik had ook nog wat gedroogd en in een ziplock zakje gedaan, maar die zijn helaas toch verschimmeld. Waarschijnlijk door optrekkend vocht van de trapkastvloer. Meer paddenstoelen en mijn kombu waren bedorven 🙁 Dus de volgende keer ga ik ze nog langer drogen en dan vacumeren.

aangepast door woldistel
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, woldistel zei:

Ik denk trouwens dat het de paddenstoel niet uitmaakt of ie in een bak of een bed of een hoop woont

 

Ja ik heb al wel wat filmpjes bekeken waar ze ze op paden telen (lijkt mij minder handig, met er ook op lopen?) en gewoon zo ergens een plek met stro en snippers. 

 

Ik hoop dat onze eenden wat slakken en ander gespuis vangen, zodat er niet veel schade is aan de zwammen. Maar ja, muizen en vogels zijn dan nog steeds een probleem. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Heya! Ik heb zelf deze soort ook 'gezaaid' afgelopen herfst, in de looppaden. Ik had namelijk een youtube kanaal gevonden waarin ze dit ook deden; daar kwamen de paddestoelen vooral aan de randen van de paden op. Verder werd er gewoon op gelopen. Dus ik zou het zeker proberen? Of combineren; klein deel in een bak/bed en een deel in de paden?

 

Hopelijk kan ik dit voorjaar vertellen of het bij mij gewerkt heeft ;)

 

Voor de zekerheid heb ik zelf een klein deel van het broed gebruikt voor een 'reserve' plastic bak, waarin ik pure snippers heb gebruikt en die ik verder goed beschut heb wegzet. Daarin is de Stropharia ook aangeslagen. Mocht het met de paden misgaan, dan kan ik vanuit die bak de boel weer opstarten. 

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...