Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vorig jaar zag ik het al een beetje maar nu wordt het echt helemaal duidelijk. Eergisteren heb ik mijn pomp weer in gebruik genomen maar als opgepompt grondwater enkele uren in kuip of emmers staat komt er een dun laagje op drijven dat doet denken aan olie o.i.d. Ook na het verpompen van ongeveer een tiental kubieke meters water verandert er niks aan de situatie.  Geen water dat je met een gerust gevoel in je moestuin gebruikt.

Weet iemand waar je als particulier in Nederland (adresje over de grens in Belgie mag ook) grondwater kunt laten analyseren op verontreinigingen ? Ik wil graag weten welke troep er in mijn grondwater zit en of dit water nog geschikt is voor de moestuin.

grondwater.thumb.JPG.d2b6ffdd29d23adb674eeaea1eadeacb.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Eerst even hier de deskundigen raadplegen...............

Vindt u olieachtige vlekken op water, dan is het een grote kans dat dit helemaal geen olie is maar een vliesdun laagje  ijzerbacteriën  in het water.

Dat vlies van   ijzerbacteriën lijkt namelijk heel erg op het vlies dat je ook ziet als er olie op het water ligt.

Om erachter te komen of het olie of die ijzerbacterie is, moet u het volgende doen:

U gaat met uw vinger in het water of gooit er een object in. Breekt het vlies in schilfertjes met scherpe randen dan heeft u te maken met de afscheiding van de ijzerbacterie. Ontstaan er slierten die weer snel samenvloeien dan heeft u te maken met olie. Mocht dat laatste het geval zijn, dan is het niet verstandig dat er nog iemand het water in gaat. U moet dan  contact opnemen met de beheerder. Dit kan bijvoorbeeld het waterschap zijn. 

Maar wat is dan precies dat vlies van die ijzerbacterie en is dat schadelijk?

Het dunne vliesje ontstaat op plaatsen waar kwel is. Met het water dat omhoog komt, worden ook mineralen zoals ijzer mee omhoog genomen. Kwel is dan ook vaak ijzerrijk. Vaak is er op de kwelplek  ook een roodbruine kleur te zien in het water, dit is roest.

De precieze oorzaak van het vlies is dan ook dat ijzerbacteriën de ijzermineralen in in het water omzetten tot ijzeroxiden en diverse andere verbindingen.

Als er via een bepaalde hoek gekeken wordt naar het vlies ziet men de regenboogkleuren die dus ook te zien zijn bij olievlekken.

Bronnen:

de Vries, H. (1888). Ijzeroer en ijzerbacterien. Album der Natuur, 37(1), 257–261. https://natuurtijdschriften.nl/pub/562185

Succes! 

Straks kan je je eigen gereedschap smeden. 😉

• Like 7
  • Thanks 1
Geplaatst:

Lijkt mij ook kwelwater. Hier in de buurt ligt er op de meeste natte plaatsen waar het water stilstaat zo'n laagje.

De eerste foto is zonder polarisatie-filter. De tweede met en dan zie je gelijk dat er veel ijzer in het slib achterblijft.

Screenshot_20230601-0008072.thumb.jpg.cc778cf0d6b29c53a238aca38ba85920.jpgScreenshot_20230601-0007442.thumb.jpg.6dac36aff2ed684c910209aca79700d7.jpg

Geplaatst: (aangepast)

qua omgeving is ijzeroer in Limburg en Drente zeker mogelijk, bij de fotos van @Woldistel denk ik zelfs dat in dat gebied eventuele herkauwers gezondheids problemen krijgen.

@Patrijs, je eigen gereedschap smeden is mogelijk hoor, je moet dan alleen je oer wel eerst verwarmen tot zo een 1300-1400 graden en er een overmaat aan CO doorheen laten stromen om de ijzerhydroxcide om te vormen naar ijzer.

ertsrun2.jpg

aangepast door alvon
Geplaatst:
15 uren geleden, Patrijs zei:

Dat vlies van   ijzerbacteriën lijkt namelijk heel erg op het vlies dat je ook ziet als er olie op het water ligt.

Om erachter te komen of het olie of die ijzerbacterie is, moet u het volgende doen:

U gaat met uw vinger in het water of gooit er een object in. Breekt het vlies in schilfertjes met scherpe randen dan heeft u te maken met de afscheiding van de ijzerbacterie. Ontstaan er slierten die weer snel samenvloeien dan heeft u te maken met olie.

@Patrijs

Hartstikke bedankt voor je reactie. Het laagje blijkt inderdaad afkomstig te zijn van ijzerbacterien en niet door een verontreiniging met koolwaterstoffen waar ik bang voor was.

Opluchting en een flinke boost voor mijn humeur vandaag. :smile:

Nooit te oud om te leren.

• Like 2

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...