Gerwin Geplaatst: 16 januari 2011 Geplaatst: 16 januari 2011 Hallo Frank, Zou jij als appelteler mij mischien kunnen vertellen welk soort ik het best in Den Helder kan planten? Mijn dochter propt steeds Elstar zaadjes overal in de grond en smeekt mij om een echte appelboom. Het liefst 1 met een zoete smaak. Wanneer kan ik zoiets het beste planten? MVGGerwin Quote
Frank Houweling Geplaatst: 16 januari 2011 Geplaatst: 16 januari 2011 Planten kan het beste voor het blad eraan komt en als het niet vriest. Het is het hele jaar mogelijk, maar als de plant "stil" staat is het het makkelijkst. Ik ben eens begonnen aan een "smaakwijzer" voor appels. Vind het alleen heel moeilijk om ze er allemaal in te zetten. Misschien heb je er wat aan. http://www.fruitbomen.net/smaakwijzer/ Het ras maakt eigenlijk niet veel uit voor hoe sterk hij is. Wel is een appel of een kers het beste, die zijn wat sterker. Een appelboom uit een zaadje is niet aan te raden. Ten eerste word het dan een "modderbloedje" (mengeling tussen verschillende appelrassen). Ten tweede staat hij niet op een onderstam wat betekend dat hij slecht vrucht draagt en gigantisch groot word. (zo 10 meter hoog) Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Jorg Geplaatst: 16 januari 2011 Geplaatst: 16 januari 2011 Nog even een aanvulling op de post van Frank: je vraag is ook "...over de juiste appelboom voor in het noorden aan de kust (ongeveer 300 meter van de zee af.)" (uit je voorstel topic). Dus harde en zoute zeewind. Ik heb je volkstuincomplex even op google maps opgezocht (tuinderspad of proffesor van tilweg?). Daar zie ik dat de tuinen redelijk beschut liggen doordat de wind gebroken wordt door de omliggende bomen en huizen. Alleen de volkstuinen op de huisduinerweg staan in open veld. Waar zit je ergens? De invloed van de zoute wind kan ik niet bepalen, dat zal een gok zijn, maar misschien geven de bomen in de buurt van het complex een indicatie? De harde wind zal denk ik niet direct problemen opleveren. Dus mijn advies is ga vooral af op smaak en eigenschappen en zorg dat de boom goed gesteund wordt. Of weet iemand meer? Quote
Gerwin Geplaatst: 17 januari 2011 Auteur Geplaatst: 17 januari 2011 Hallo Jorg, Ik zit op het complex Jardin de Napoleon aan de kerkhoflaan. Er staan inderdaad bomen omheen. Ik wist alleen niet zeker of het zout dat met de regen mee neerkomt van invloed zou zijn op een appelboom. Maar het klinkt wel logisch wat je zegt. Frank, als je het goed vindt kom ik wel langs je kwekerij rond eind maart. Neem ik mijn dochtertje mee en kan ze zelf een boompje uitkiezen. (natuurlijk met de beperkte keuze ivm smaak). In ieder geval bedankt voor je advies over het planten. MVG Gerwin Quote
Frank Houweling Geplaatst: 17 januari 2011 Geplaatst: 17 januari 2011 Ik zie jullie graag verschijnen! De koffie/limonade staat klaar! Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Gerwin Geplaatst: 21 februari 2011 Auteur Geplaatst: 21 februari 2011 Hallo Frank, Ik was vandaag bij iemand in de tuin, die had een appelboom halfstam. Nou leek het mij dat ik daar niet onder kon zitten in de schaduw. zou ik dan zo'n hoogstam moeten nemen of was dit gewoon een te lage halfstam? En als het zo'n hoogstam wordt, kan ik die dan in mijn fordje station kwijt of moet ik een aanhanger regelen? En het goede nieuws, sinds vandaag een tuinhuisje gekregen. Morgen beginnen we met het in elkaar zetten. En mijn zoon helemaal blij met een vijgenboom en enkele frambozenstruiken, dus zijn tuintjes staat nu ook vol. Quote
Frank Houweling Geplaatst: 22 februari 2011 Geplaatst: 22 februari 2011 Dan zou ik inderdaad voor een Hoogstam gaan, daar kan je waarschijnlijk zelfs nog onder door lopen Halfstam is bij ons op 1.2 meter stam, dus dat is idd net iets te laag. Ik twijfel of hij in de ford station past, maar weet bijna zeker van wel. Is vrij moeilijk om zo in te schatten. Als je meer informatie wilt over de maten voor fruitbomen: http://www.fruitbomen.net/kwekerij-houweling/de-maten.php Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Gerwin Geplaatst: 22 februari 2011 Auteur Geplaatst: 22 februari 2011 Puur uit nieuwsgierigheid, weet iemand wat voor appelboom dit is. Hij/zij staat ook in de kuststreek en doet het erg goed. De boom staat in de tuin van een mevrouw van wie ik het tuinschuurtje mocht hebben. Ze had er twee naast elkaar staan. De appeltjes zijn echt mooi rood. Dat doet goede moed geven voor de toekomst. Quote
Frank Houweling Geplaatst: 22 februari 2011 Geplaatst: 22 februari 2011 Heb je een close-up van de appel zelf? Van zo'n afstand kan het veel zijn, denk zelf meteen aan Sterappeltje. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.