Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Blauwe bes ziek of?


Kevins Moestuin

Aanbevolen berichten

Op mijn blauwebessen takken zitten allemaal vlekken rood / bruin, ik vermoed dat het hier gaat om een schimmel of taksterfte maar dat valt nog af te wachten of kan het komen door de warme en droge weken? Vorig jaar augustus aangeplant in zure grond, gaten gegraven van 50x50x50 sommige zijn zelfs 60x60x60 helemaal gevuld met rhodedron grond. 

20230706_210429.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha vermoed dat het dan om blueberry stem blight gaat. Maar dat is geen goed nieuws want dan moet al het hout eraf wat geinfecteerd is en hopen dat de plant het opnieuw gaat doen. Mijn 3 soorten in de achtertuin hebben gelukkig nergens last van maar van de 12 variteiten op de tuin heeft 1 het heel erg ook al grijze stammen, de liberty plant die er naast staat heeft er ook al last van maar nog in mindere mate de andere variteiten laten hier en daar wel rode stippen zien maar wellicht dat het daarbij gaat om iets anders. Zit eigenlijk te twijfelen nu op de hannahs choice die het meest geinfecteerd is en de liberty ernaast te ruimen.

 

Gebaseerd op wat artikelen te lezen en fotos te bekijken moet het denk ik gaan om of botrytis blight, stem blight of cane / stem cancer.  Bij alle vormen is er geen genezing enige wat ze aanraden is de geinfecteerde stems eraf snoeien en verbranden en dan hopen dat de plant zich hersteld, alternatief is gehele plant verwijderen.

aangepast door Kevins Moestuin
Toevoeging
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een extra vraag, ik begin al te begrijpen waar alle problemen vandaan zijn gekomen. Zojuist 2 struiken uit de grond gehaald maar geen van beiden heeft nieuwe wortels aangemaakt. De blauwebessen waren bij aankoop erg rootbound, ze zaten in grote potten ongeveer gevuld met 90% wortels 10% potgrond. Ik heb de kluiten zoveel mogelijk uit elkaar gehaald en delen eraf gesneden maar blijkbaar is er sinds vorig najaat helemaal niks gaan groeien. Wat kan ik nu het beste doen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...