Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Mijn half om half-tuin

Featured Replies

Geplaatst:

Bonnie mp Advertentie: 1000171193

en zijn site ook weer terug gevonden, http://homegreen.nl/

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Prachtige site, dank je wel. Ook dit ga ik zeker proberen.

Geplaatst:

Ja ik zag dat hij weer een nieuwe heeft de koraalzwam, zal kijken of

ik die ook kies ik let wel op de winterhardheid van de paddestoelen en kies enkel die.

het is namelijk best mogelijk dat na 2 jaar pas oogst is dus dan moet de paddestoel wel winterhard zijn anders komt er nooit wat

Geplaatst:

oja, dat lijkt me wel handig ja. Maar volgens mij staat dat er niet bij vermeld op die site? [winterhard] Wel bv: Tijd van vruchtvorming: herfst en winter

edit: en hoeveel duivels moeten er dan in een stammetje van zeg rond 10/15 en 30 cm lang? En kan ik verschillende soorten duivels in 1 stammetje slaan? [een paar soorten door elkaar dus]

Geplaatst:

Dat klopt ik stuur hem meestal een emailtje om dat soort vragen even te checken maar best veel zijn winterhard.

Bv de gele oesterzwam is niet winterhard.

Geplaatst:

Dat heb ik me nooit afgevraagd of je meerdere soorten op 1 stam kunt doen, ik denk het zelf eigenlijk niet omdat het dan concurenten van elkaar zijn, waarbij de sterkste ongetwijveld gaat overheersen,

Hoe dikker de stam destelanger plezier je hebt van de paddestoel, omdat een dikke stam mindersnel verteerd als een dunne stam.

Dus beetje dikke wat langere stammen zijn handig om te gebruiken.

De maat die jij zegt is 10 plugge wel genoeg, ik plaatst de pluggen aan 1 kant van de stam er zit dan voor en achterkant aan en je kunt de stam dan ook liggend op de kant waar geen pluggen inzitten neerleggen.

De bedoeling is dat je de stammen ook vochtig blijft houden, ik merk zelf dat ik ze geneigd ben om geen water te geven maar dat is dus wel de bedoeling.

Verder nog belangrijk om enkel de paddestoelen die op foto van waar je koopt staat te oogsten, geen paddestoelen eten die op de stam kunnen komen die niet op het plaatje lijken

Geplaatst:

Dus geen kaalkopjes en Amenita Muscaria?

De bedoeling is dat je de stammen ook vochtig blijft houden, ik merk zelf dat ik ze geneigd ben om geen water te geven maar dat is dus wel de bedoeling.

Dat kan gewoon met een gieter ofzo? en half in de grond?

Geplaatst:

Ja dat kan, ook neerleggen in een bedje van bladafval schijnt goed te werken, heel licht zijn er wat verschillen in de kweek maar dat kost mij no even tijd enzo om precies uit tezoeken

Shi-take kan bv wel 3-4 jaar duren voor je paddestoel ziet, de rest is wat sneller het is vrij nieuwe tak van moestuin die paddestoelen

Voor de ongeduldige is een strobaalteeld met grijze oesterzwam eenvoudig en vlug resultaat al in enkele maanden.

Geplaatst:

Ik heb niet zo`n haast. En het is een leuk gezicht.

Hartelijk dank voor alle info

Geplaatst:

Leuk dat je die stammen hebt meegenomen Bonnie! Ik ben heel benieuwd naar hoe dat verder allemaal gaat.

Geplaatst:
  • Auteur

Vandaag een medeforummer ontmoet en van haar heb ik donkere venkel, citroenmelisse en citroengraszaad gekregen. Oja, ook nog een zwarte bes.

Alles staat alweer in de grond.

Ook heb ik wortelpeterselie gezaaid.

Het is leuk om eens op een moestuincomplex te kijken. Mooi om te zien dat men elkaar helpt en spullen ruilt.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Mooie tuin! Leuk, zo alles een beetje door elkaar!

Vraagje, is dat gedeelte achter het hek ook van jou, of is dat openbaar terrein? Anders is je hond misschien niet de enige die van je aardbeitjes snoept!

Succes!

Geplaatst:
  • Auteur

Dat stuk achter het hek is ook van ons. Helaas kunnen we onze moes/siertuin niet groter maken. De buren hebben recht van overpad.

Maar we wonen wel heel rustig. Heerlijk.

Geplaatst:

Oh zo. Heerlijk rustig dan inderdaad! Goed bekeken.

Geplaatst:
  • Auteur

Foto-OVGBKDO3.jpg

Vandaag toch nog een tijd in de tuin kunnen werken. Nog wat sla gezaaid en bosui in een pot. Kijken of dat wat wordt. Verder heb ik wat wilgentenen gekregen. Die dingen zijn toch minder flexibel als ik dacht en breken toch nog makkelijk. Maar goed, ik heb er een klimding van gefrut voor mijn lage peultjes. Heeft een hoog libelle-gehalte.

Verder heb ik een stuk siertuin opnieuw ingericht. Dit stuk is jaren overwoekerd geweest door maagdenpalm en klimop. Vorig jaar leeggehaald en nu ingericht met mansoor, varens en hosta's. Om het mezelf wat makkelijker te maken heb ik het bestrooid met cacaodoppen. Het moet nog wat worden, plantjes zijn nog maar klein.

Geplaatst:

Leuk gefreubel! Wilgentenen breken minder snel als je ze even in water laat weken, misschien helpt dat.

Geplaatst:
  • Auteur
Leuk gefreubel! Wilgentenen breken minder snel als je ze even in water laat weken, misschien helpt dat.

Dak voor de tip, ik heb nog een heel stapeltje van die tenen.

Geplaatst:

Ziet er toch wel goed uit hoor, en dat voor de 1e keer. Niet slecht. Zullen de peultjes blij mee zijn

Ik moet ook nog iets 'freubelen' voor mijn peultjes. Of zal een klimrek erachter al genoeg zijn?

Good things come in small packages

Geplaatst:
  • Auteur
Ziet er toch wel goed uit hoor, en dat voor de 1e keer. Niet slecht. Zullen de peultjes blij mee zijn

Ik moet ook nog iets 'freubelen' voor mijn peultjes. Of zal een klimrek erachter al genoeg zijn?

Volgens mij zijn peultjes best makkelijk met klimmen.

Gaas schijnt heel goed te zijn maar niet geschikt voor mijn "het oog wil ook wat"-tuin.

Geplaatst:

Nou, ik heb er dus al een klimrek achter staan. Een oud gerecycled soort van schutting ofwel hekwerk. Achtergelaten door de vorige bewoners. En die heb ik achter mijn MM bak neergezet. Maar daar zitten wel grote gaten in, en ik vraag me nu af of die wel geschikt is om daar de groenten in te laten klimmen.

Geplaatst:
  • Auteur

Pfff, ik zit helemaal rozig en met een heel moe lijf op de bank. Vanaf 10.00 uur vanmorgen druk bezig geweest met de tuin. Geen moestuin gedoe dit keer maar het terug veroveren van een stuk tuin. Was ik kwijt geraakt aan de klimop etc. Daarna een compostbak gefreubelt. Helaas niet genoeg wilgentenen. Hoe ik die nou weer moet scoren

Tussendoor een wandeling van 2 uur met de hond gemaakt. Beest ligt nu voor pampus.

Ik zal morgen een foto maken van mijn gefrut met de wilgentenen.

Geplaatst:

Ben benieuwd naar de foto's. Nu lig je samen met de hond voor pampus

Geplaatst:

Hoi,

Net begonnen met een moestuin. En naarstig opzoek naar rabarber planten, dus mocht je er 1 of 2 kwijt willen....ik heb eventueel wel tomatenplantjes, komkommer, en paprika te ruil. Groetjes, Jo ( Soest)

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.