Erik Geplaatst: 14 maart 2010 Share Geplaatst: 14 maart 2010 Zaden van worteltjes zijn erg klein en is moeilijk uit te zaaien. Vaak moet er daarna uitgedund worden. Op de site van zesweg vond ik een handige tip die ik dit jaar voor het eerst ga proberen: Kook een papje van 3 eetlepels bloem op 1 liter water. Goed roeren zodat het klontvrij wordt. De pap afkoelen en de hoeveelheid zaad die u wilt zaaien hierin strooien. Voor 5 meter worteltjes is een kwart zakje zaad voldoende. De pap een nachtje laten staan. Deze de volgende dag nog eens goed doorroeren zodat het zaad goed verdeeld is. Een zaaigeultje maken van 2 cm diep en hierin in een dun straaltje de wortelzaadpap gieten. Het geultje dichtmaken met grond en de komende dagen er op letten dat de grond vochtig blijft. Het zaad is nu dun gezaaid en kiemt sneller. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
wouttie75 Geplaatst: 29 december 2010 Share Geplaatst: 29 december 2010 En ?Hebben andere mensen nog goede tips, in vochtig wit zand schijnt ook te werken, dit moet je dan ook heel goed mengen denk ik om de zaden evenredig door het zand te verdelen. Ik heb ook de tip gelezen om het zaad met radijs te mengen, als markeerzaad en vervolgens de radijs oogsten en zodoende de worteltjes uitdunnen. heeft iemand hier ervaring mee? Wout Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it ! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
DVL Geplaatst: 29 december 2010 Share Geplaatst: 29 december 2010 Helaas weet ik geen trucjes maar wel een aantal (kostenverhogende) oplossingen, namelijk de zaadpilletjes en zaadlinten.Zelf probeer ik gewoon zo dun mogelijk te zaaien en waar nodig toch uit te dunnen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jos Geplaatst: 30 december 2010 Share Geplaatst: 30 december 2010 Het mengen met wit zand is een oude wijze en gaat best goed.Maar waarom moet er altijd zo dun gezaaid worden. Voor winterwortels die lekker dik moeten worden oke. Maar de (vroege)zomerworteltjes zaai ik op goed geluk, je weet toch nooit op voorhand hoe ze uitkomen.Zodra ik een vermoeden heb controleer ik of er kleine eetbare worteltjes aanzitten haal ik die er voorzichtig hier en daar er tussen uit. Dus dunnen vanzelf. Wel steeds goed aanaarden anders worden de resterende worteltjes makkelijk aangetast. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorg Geplaatst: 30 december 2010 Share Geplaatst: 30 december 2010 Haha ik kwam een tip tegen om een soort papje te maken (keuze vrij zolang het niet giftig of keihard wordt) en dan dezelfde werkwijze die koks gebruiken voor het opmaken van gerechten. Maak een geultje waarin je de wortels wilt zaaien, doe het papje in een zak, knip een hoekpuntje af en gebruik dit als spuitzak. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.