Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De Rose de Bern dief die overwinterd heeft staat op dit moment als mooiste plant in mijn kas. Hij is na het water geven steeds verder uitgegroeid. De andere dief/stek heeft het niet zo goed gedaan en is klein gebleven(leeft nog wel).

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 1 year later...
Geplaatst:

Ik ga deze winter proberen enkele stekken te overwinteren. Ik denk dat ik ze wat warmer ga zetten en dat ik ga insnoeien en desnoods nog eens stekken gedurende de winter.

Geplaatst:
Ja heel erg leuk! Maar in het voorjaar moet je toch weer zaaien..of weet jij misschien dé truc om dieven de winter door te helpen?

Er is een manier.

Je stekt de dieven in een potje met potgrond.

Als de diefjes goed gegroeid zijn, snijd je de kleine plantjes af, enkele cm boven de grond.

De afgesneden plantjes stek je dan opnieuw in potjes met potgrond.

Als die plantjes dan goed gegroeid zijn, snijd je ze opnieuw enkele cm boven de gond af.

De afgesneden plantjes stek je opnieuw.

Dit kan je blijven herhalen tot na de winter.

Ik had zo 4 stekjes van m'n pepino-plant overgehouden afgelopen winter.

Ze hadden het allevier overleefd.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Zo zou ik het ook willen proberen. Je kan ze goed aan de groei houden en als je de stek snijdt boven een bladoksel denk ik dat je steeds eeb backup plantje hebt.

Geplaatst:
Zo zou ik het ook willen proberen. Je kan ze goed aan de groei houden en als je de stek snijdt boven een bladoksel denk ik dat je steeds eeb backup plantje hebt

Ik vraag me af of omgekeerde niet mogelijk is ? Einde seizoen stek nemen na 1 of 2 bladparen toppen en 1of 2 dieven laten staan deze ook toppen op 1of 2 bladparen en zo de winter door moet de plant toch enigszins klein te houden maar wel erg vertakt zijn en in het voorjaar heb je mogelijk veel jonge scheuten en word de plant in de loop van de winter toch te groot kan je opnieuw beginnen met een jonge scheut. Minder nood aan nieuwe potjes met grond?

Lijkt me interessant omdat ik volgend jaar ga beginnen met tomaten en niet voor de massa aan tomaten maar eerder verscheidenheid aan soorten wat een probleem geeft door kruisbestuiving om zelf zaad te winnen .

Geplaatst:

zomerstekken via dieven in een fles water, dewelke je vult en ingraaft in de grond, gaat vlot. Al wortelen sommige erg goed en anderen niet. De winter door lijkt me erg lang om ze (binnen klein) ein te houden Zou hier niet lukken met die ziektes die steeds op de planten komen voor ik die winterstek uberhaupt kan maken.

Geplaatst:

Ik had vroeger ook steeds ziekten op de tomaten. Nu ik automatische raamopeners heb op de serre is dit euvel precies opgelost.

Tomaten stek ik in kletsnatte potgrond. Ik zet de potjes vooraf tot de rand in water voor ik de stek er in zet. Een gestekt werden ze begoten zoals al de rest. Er wordt ook geen plastiek zak overgezet of iets dergelijks.Het lukt tot nu toe vlot en je moet de water wortels niet over wennen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...