Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Eerste moestuinjaar 2011 patpetje


patpetje

Aanbevolen berichten

Na een aantal tips van de forumleden heb ik de indeling van de moestuin aangepast op het plaatje gemaakt met powerpoint kloppen de maten niet helemaal met de werkelijkheid maar in de tuin komt het redelijk goed uit.

id7fxk.jpg

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies Dirk. Ik had gister laat nog even gekeken en nog niet geantwoord, maar dat viel mij ook op. Misschien ter verduidelijking:

De meeste tuinders maken gebruik van vruchtwisseling: dat betekend dat je planten ieder jaar een plaatsje opschuiven om de bodem in goede conditie te houden. Als je ieder jaar de zelfde planten op het zelfde stuk grond zet, wordt die bodem "moe" en heb je een verhoogd risico op ziekte's. Als jij gaat schuiven betekend het bv. dat je volgend jaar de aardappels of over 3 vakken moet verdelen of volgend jaar al je staptegels moet veranderen. Het makkelijkst is om al je teeltbedden de zelfde afmetingen te geven. Het lijkt er nu op dat je jouw bedden zo groot maakt als het aantal planten dat je wilt. Het lijkt mij makkelijker om dan bv. meerdere soorten op 1 bed uit te planten, zodat je basis indeling altijd het zelfde blijft.

Verder zie ik dat je goed rekening hebt gehouden met het bij elkaar zetten van de diverse soorten:

Bloemkolen te samen met andere koolsoort(rucola) en beschermd met salie, de aardbeien en de sla etc. Keurig!

Wel heb je die groepen dan weer door elkaar ingedeeld: Je hebt zeg maar 6 hoofdgroepen:

Koolgewassen: Bloemkool Rucola

peulgewassen: Erwten Stambonen

aardappelen:

wortelgroenten: Uien Knoflook

vruchtgroenten: Courgette Aardbeien

bladgroenten: Spinazie Andijvie Ijsbergsla

Die groepen zijn naar soort ingedeeld, maar ook een heel eind naar mest/compost behoefte, met de vruchtwisseling wordt meestal de bovenstaande volgorde gebruikt. De kolen en vruchtgewassen zijn daarin veel eisend en wortel en vruchtgroenten weinig eisend. Het makkelijkst is dan om de soorten bij elkaar te houden en dan in de juiste volgorde, nu heb je bv. de erwten na de kolen staan : kolen zijn veel eisend dus veel mest/compost, maar daar blijft vaak nog te veel voeding van achter voor bv. peulgewassen, je kan dan na de kolen beter de bladgroenten zetten die middelmatig eisend zijn. Zoek het voor de verduidelijking maar even op: vruchtwisseling of wisselteelt ,als je het precies wilt weten.

 

Voor voorbeelden kun je evt bij https://www.moestuinforum.nl/koert-s-moestuin-2011-t444.html kijken en op https://www.moestuinforum.nl/vraagjes-t432-20.html

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vruchwisseling wordt lastig als je een spontane, 'mooiere' moestuin wilt. Dus met leuke hoekjes en cirkels.

Ik heb in mijn moestuin bijna alle vakken even groot (sommige zijn 4 tegels breed, de rest 3 tegels) en dat past niet echt in het sier/moestuinieren wat de laatste tijd zo hip is. Ik wissel niet zo streng als je misschien zou moeten. En ik let al helemaal niet op welke groente in welk hokje hoort.

Nu is dit pas mijn 2e jaar, dus misschien krijg ik er nog spijt van . Maar ik heb liever af en toe een misslukkig, dan er een hele boekhouding op na houden wat waar hoort.

 

Wat heb je precies tussen de stapstenen? Gras? of houtsnippers? Onkruid komt overal tussendoor, dus aaneengesloten paden is misschien handiger. Maar ook weer niet echt speels en mooi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vruchwisseling wordt lastig als je een spontane, 'mooiere' moestuin wilt. Dus met leuke hoekjes en cirkels.

Ik heb in mijn moestuin bijna alle vakken even groot (sommige zijn 4 tegels breed, de rest 3 tegels) en dat past niet echt in het sier/moestuinieren wat de laatste tijd zo hip is. Ik wissel niet zo streng als je misschien zou moeten. En ik let al helemaal niet op welke groente in welk hokje hoort.

Nu is dit pas mijn 2e jaar, dus misschien krijg ik er nog spijt van . Maar ik heb liever af en toe een misslukkig, dan er een hele boekhouding op na houden wat waar hoort.

 

Wat heb je precies tussen de stapstenen? Gras? of houtsnippers? Onkruid komt overal tussendoor, dus aaneengesloten paden is misschien handiger. Maar ook weer niet echt speels en mooi

Zulke dingen leer je vanzelf. Het is wel echt belangrijk om grond soms een jaartje braak te laten liggen, of te vullen met groenbemester.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Af en toe een mislukking is geen probleem (ik ben dat mijn hele leven al ) maar als je een jaar of 10 geen kolen meer kan plaatsen omdat je overal knolvoet hebt uiteindelijk dan is dat niet zo "toll" ! En een boekhouding is helemaal niet nodig hoor, heb ik ook niet, hou gewoon mijn hier boven beschreven volgorde aan en schuif ze ieder jaar een plek op. En je kan ook best soepel zijn, ik zet ook gewoon de winter boerenkool na de vroege kolen etc.. En een speelse tuin kan toch ook gewoon als je bedden van ong. gelijke oppervlak zijn: rond of vierkant maakt niet uit en bv. 2 rondjes en 1 vierkantje kun je ook als 1 bed tellen, het is alleen makkelijker als je per groep ongeveer de zelfde oppervlakte hebt.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen al omdat ik nooit tevreden ben over de locatie van de gewassen (hoge planten in het midden bleek niet handig ivm de sproeier bijvoorbeeld.) en ik steeds weer nieuwe dingen verzin, wisselt alles al uit zichzelf .

 

Ik heb nog geen last gehad van plagen of ziektes. En snap eigenlijk ook niet hoe de buurvrouw jaar na jaar na jaar een boel boerenkool platen op hetzelfde stukje kan telen Als er knolvoet in kan komen. Of kan boerenkool dat niet krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dit pas je 2e jaar is zal je nog geen nadelen ondervonden hebben, dat heeft wel langer nodig meestal, maar als je nog langer op dezelfde grond wilt telen zou ik er toch eens over nadenken. Maar goed misschien denk ik er te streng over.

Wat betreft je buurvrouw, boerenkool is wel een heel stuk minder gevoelig voor knolvoet, bloemkool bv. weer heel erg. Daarnaast komen er steeds meer knolvoet-resistente kolen op de markt (misschien heeft ze die wel) en je hebt ook wel middeltjes tegen knolvoet volgens mij, maar geen idee of dat werkt?

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...