Ga naar inhoud

Knolspirea - Filipendula vulgaris

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb de knolspirea gezaaid. Is nieuw voor mij. De knollen schijnen eetbaar te zijn. Iemand ervaring met dit kruid? En de smaak??

Geeft ook mooie bloemen trouwens....en natuurlijk voor vlinders

Geplaatst:

Nooit eerder gezien of van gehoord. Staat blijkbaar op de rode lijst van zeldzame wilde planten.

Familie van de roos en bij uitbreiding dus ook van de appelaar en dat zie je aan de bloeiwijze.

Vind hem wel mooi en als die knolletjes dan ook nog naar appel smaken ben ik verkocht.

Zaaien maar Geedee.

Geplaatst:

rode lijst.....ja zag het net ook op google..... .....heb meteen de hele plantinfo nageplozen....en de kelder ingerend om een stukje mergel weg te krabben en door de aarde gemengd....voelen de zaadjes zich meteen op hun plek

Geplaatst:

Die mergel is wel een goed idee ja. Verder is het een erg makkelijke gewone tuinplant hoor. Voelt ze zich thuis, is het net onkruid. Bloemen stinken behoorlijk trouwens ( kattepis ) bloeien wel aardig, beetje stijfjes wel , ik moet altijd aan Astilbe denken als ze bloeien. Nooit geweten dat ze nut hebben ergens voor.

Geplaatst:

Ze zijn bij de zaadhandel gewoon te bestellen....de rode lijst betreft alleen het in het wild spontaan voorkomen ervan....aan dat spontane kunnen we wellicht iets veranderen

Geplaatst:

Nooit geweten dat de knol eetbaar is.

Er bestaat ook een dubbelbloemige vorm. Deze is in alle delen wat groter dan de wilde plant.

In Arboretum Trompenburg (Rotterdam) staat het overal.

Geplaatst:

ik ken de moerasspirea wel heel erg goed...

wordt gebruikt voor jicht en veel andere ziekten.

je kunt uit de bloemknoppen ook een soort aspirine maken.

ipv dat zelf te gebruiken kun je een aftreksel van de bloemknoppen

aan je planten geven! ze worden er sterker van en geeft ze meer weerstand!

Geplaatst:

Ja, dat is de Filipendula ulmaria..die staat hier in mijn tuin aan de beek..tenminste ik hoop dat hij er nog staat..ik heb er nogal lopen rommelen, ( dikke planken hebben we over de beek gelegd voor de kleine mannetjes om te spelen)en ik denk nu pas aan de spirea! Hij stond hier al toen ik hier kwam wonen, en ik hoorde dat de vrouw die hier vroeger woonde er thee van maakte tegen migraine...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...