Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe zit dat nu met de nachtvorst?


Senna

Aanbevolen berichten

Ik heb mijn kapucijners en tuinbonen binnen voorgekweekt, omdat de muisjes in mijn tuin hebben gesmuld van mijn gezaaide/geplante bonen/kapucijners.

Ik heb ze nu een week buiten staan in mijn achtertuin om af te harden en ze groeien erg goed. Eigenlijk wil ik ze nu op mijn volkstuin gaan zetten, maar nu hoor ik iedere keer de onheilsberichten over sneeuw en vorst. Wat is nu wijsheid? Het liefst zet ik ze morgen in de tuin, de kapucijners zijn nu zo'n 15 cm hoog, de tuinbonen bijna 10 cm. Maar nu staan ze nog een halve meter van de grond af, kunnen ze het aan als er toch nog wat nachtvorst aan komt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat tuinbonen wel bestand waren tegen wat nachtvorst. Heb je afdekmiddelen tot je beschikking? Glazen kapjes, tunneltje vliesdoek oid? Dat beschermd wel iets tegen nachtvorst is mijn ervaring. Risico blijft het wel natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

, kunnen ze het aan als er toch nog wat nachtvorst aan komt?
Kapucijners en tuinbonen kunnen best een nachtvorstje verdragen. Afdekmateriaal is niet nodig , hoogstens als bescherming tegen afvreten door vogels wat de kapucijners betreft. Bovendien heb je de plantjes al een week buiten staan zodat ze ook nog eens aan de lage nachttemperaturen van de afgelopen dagen gewend zijn. Als ze er aan toe zijn is nu uitpoten in de vollegrond beter voor ze dan in potjes o.i.d. te laten staan.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vanochtend de kleine plantjes van mijn zelfgezaaide bietjes in de volkstuin gezet. Nu hoor ik dat het vannacht wel 10 gr. kan gaan vriezen! Moet ik ze nu beschermen met vliesdoek o.i.d.? Ik zou het natuurlijk uit voorzorg kunnen doen, maar ik moet eerst 10 minuten fietsen voor ik op de volkstuin ben. Daarom zou ik ook snel een reactie willen van iemand die het weet, dan ga ik er begin van de avond nog snel heen. Bedankt alvast!

 

Groet, Yvon

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens het RTL weer (net erop geweest) gaat het vannacht hooguit 2 graden vriezen in de onderste regio. Ik weet niet of dat van invloed is op zaaigoed. Je kunt altijd bij twijfel (en ontbrekend antwoord) voor de zekerheid wat vliesdoek eroverheen leggen.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de antwoorden! Ik ga morgen eens lekker aan de slag in de moestuin. Hup, kapucijners en tuinbonen de grond in! Voor de zekerheid haal ik wel wat vliesdoek. Netten voor de vogels hangen er al, en ga ook nog wat cd's ophangen. Om de vogels te verjagen dan he, niet voor arbeidsvitaminen flauw he....

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben toch maar op de fiets gestapt, had geen rust. Als het wel mis gaat, dan sla ik me voor de kop en heb al het werk voor niets gedaan. Ik heb er nu wel vertrouwen in dat mijn bietjes de nacht zullen overleven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is het met 2 mega theelichten en 2 flessen met lont en lampenolie, 6 graden in de kas gebleven; buiten was het -2 geweest.....althans dat gaf de thermometer aan....t gras was niet wit maar misschien was ik te laat wakker

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend was hier het gras ook helemaal wit, en zat er zelfs ijs op de autoruit En toch gaan dit weekend mijn tuinbonen en kapucijners de grond in, beetje risico nemen in het leven Toch eerst buienradar nog maar even checken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Morgen gaat het spul de tuin in, heb er zin in! Vandaag hadden we gezamelijke klusjesdag op het volkstuincomplex dus kwam het er niet van. Hopelijk is het morgen iets beter weer dan vandaag, het heeft hier nu wel weer genoeg geregend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nachtvorst hoeft helemaal geen probleem te zijn als je maar onderscheid maakt tussen de groente die wel en die niet tegen enige nachtvorst kunnen zoals tuinbonen, bietjes, wortels, sla, spinazie en kapucijners. Dit kan allemaal al in maart de grond in.

 

Het enige wat op een gegeven moment een probleem kan zijn zijn de aardappelen omdat het loof meestal wel boven de grond staat op het moment van de IJsheiligen (12 tot 15 mei) maar als je voldoende emmers hebt (en deze er voor bewaard) kan je die er boven op zetten.

Om aan voldoende emmers te komen zou je bij een bloemist een aantal veilingemmers kunnen lenen. Als je dit vroegtijdig vraagt moet er toch wel wat te regelen zijn.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen donderdag kwam ik `s morgens op de tuin en ondanks een tunneltje over de sla waren de plantjes wel bevoren.

Ook de bietjes hadden een ijzig randje om het blad.

Vandaag de boel nog eens goed geinspecteerd; alles ziet er piekfijn uit.

Ze lijken geen last te hebben gehad van de vorst.

De aardappelen zitten nog onder de grond, lopen nog niet uit.

Ook de uien en knoflook en sjalotten konden er goed tegen.

De zaailingen in de kas hadden het ook goed overleefd ( de vorst dan... er zijn muisjes binnen geweest en die hebben mijn bonen opgegraven die ik voorgezaaid had... het heeft ze gesmaakt denk ik.. )

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...