Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Paddestoel in de pruimenboom


Jacquess

Aanbevolen berichten

Onze pruimenboom ongeveer 30 jaar oud en heeft heerlijke vruchten. Echter, vorige week heb ik paddestoelen ontdekt rondom een behoorlijke tak die een aantal jaar geleden stevig gesnoeid is. Er groeien nog uitlopers uit de tak en de paddestoelen zitten vooralsnog enkel op deze tak, maar wel van begin tot eind. Zie foto's...

Paddestoeleninboom(2).thumb.jpg.9148dd59fe5c2ad13cbe1a1a77dc4a64.jpgPaddestoeleninboom(1).thumb.jpg.b6c9a9db57ceb8dbc15cd4c38fd86b7b.jpgPaddestoeleninboom(3).thumb.jpg.6cdeaa5d274c65d5e96d58fd3e9fd638.jpg
Ik heb gezocht, maar krijg niet vastgesteld wat voor schimmel het is, laat staan wat mij te doen staat. Heeft iemand suggesties? 

 

Is het een kwade schimmel of kan de boom vrolijk verder leven? Kan ik de vruchten nog eten?
Ik durf nu ook niet te snoeien. Zowel de pruimenboom, als andere bomen daarnaast (appel en peer). Kan dat of loop ik dan risico op verdere verspreiding?

Ik hoor het graag. Fingers crossed op positief nieuws ;).  

Alvast bedankt! 



Jacques

aangepast door Jacquess
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke schimmel het is weet ik niet, maar dat "snoeien" van een paar jaar geleden heeft 'm geen goed gedaan. Misschien heb je geluk dat die schimmel nog niet door de hele boom zit, maar eigenlijk vrees ik het ergste, want de vruchtlichamen van de schimmel zitten al tot onderin de takaanzet van de tak die er uit gezaagd is. De pruimen kun je gewoon eten, dat wel. Snoeien doe je een pruimenboom zowat van juni tot en met augustus, maar voor deze zou ik niet al teveel moeite meer doen. Hij gaat nog wel een paar jaar mee, maar heel erg veel ouder gaat-ie niet meer worden, waarschijnlijk.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de reacties. Al is het even slikken. Zoals ik het lees is de boom is dus al afgeschreven. De boom is echt het hart van onze tuin zeg maar. Ik dacht wellicht kan ik de gehele tak verwijderen in de hoop dat de schimmel nog niet tot de kern gekomen is. Het laagste pruchtlichaam zit zeg maar t.p.v. de gele pijl. Zou rooien bij de groene of rode streep (en de wond verzorgen) nog kunnen helpen of zou de schimmel daar al zijn?

image.thumb.png.f219e2bd7b24f22b79c74a4ea0cd1b0b.png

De appel en peer ernaast hebben ook hun uitdagingen. Dus fingers crossed dat zij bespaart blijven..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt het allicht proberen. Wacht even tot de zon wat sterker is (zodat de zaagsnede sneller droogt) en gebruik een wondafdekmiddel.  Als je de tak doorzaagt zie je vanzelf of het hout aangetast is (verkleuring, meestal wat donkerder).  Eerste bij de gele pijl, zo'n dertig centimeter erboven de stomp afzagen, dan de definitieve snede maken ter hoogte van de gele pijl, zodat de tak niet inscheurt tijdens het afzagen van de stomp. Als je daar nog duidelijk schimmel tegenkomt een beetje lager gaan zitten, etc.

 

Tussentijds je gereedschap ontsmetten, zodat je de schimmel niet verder naar beneden in het hout werkt met je gezaag.

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is vooral dat het takrestant is afgestorven omdat je niet tot op een zijtak hebt gesnoeid. Daardoor is de sapstroom gestopt en sterft zo'n stomp af. Afzagen zou ik juist NIET doen. De boom heeft zo zijn mechanismen om te voorkomen dat een schimmel zich uitbreidt in delen die nog wel gezond zijn. Mocht er al levenloos kernhout zijn gevormd (ik kan dat niet goed inschatten, maar meestal is dat vanaf een cm of 8-10 dikte), dan zal de schimmel zich mogelijk geleidelijk uitbreiden via dat kernhout naar de stam. Maar eerlijk gezegd lijkt me dit een schimmel die nu vooral profiteert van de dode bast, net onder de schors zeg maar. Het is in ieder geval GEEN tonderzwam, die is zeker in staat het kernhout aan te tasten.

 

Afzagen dus niet doen. Ook geen wondafdekmiddel gebruiken (sorry), want in de moderne boomverzorging weten we dat dit niet helpt tegen verreweg de meeste schimmels. Zodra je de zaag erin zet, landen er al sporen op het zaagvlak en dek je die af met een fijn jasje waaronder het voor schimmels fijn toeven is.

 

Mijn twee centen, maak je niet al te druk. Niet snoeien, geen wondafdekmiddel, maar de boom het zelf op laten lossen. De takstomp zal verder afsterven en de omringende takken zullen geleidelijk de boel inknellen, dichtgroeien of overgroeien, hoe je het noemen wilt. En ja, er is een kans dat een andere schimmel nu de stam intrekt, maar als dat al gebeurt, is dat ook een proces van vele jaren. Ik verwacht dat je nog vele jaren kunt genieten van je boom. En ja, de vruchten kun je gewoon blijven eten. Verdere snoeitips zijn al gegeven. Als laatste, laat de levende uitlopers op de takstomp ook zitten! Deze vertragen verdere aantasting.

 

Als allerlaatste, maak je geen zorgen over de andere bomen in de zin van dat je niet bang hoeft te zijn dat deze schimmel nu andere bomen aantast. Schimmelsporen zijn altijd en overal. 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...