Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb net (al voelt het wat onzinnig na die laatste fotos ) schijfjes knoflook tussen de radijsjes verspreid, omdat ik las dat slakken dood gaan van knoflook en daarom alleen al door de geur wegblijven.

Omdat m`n radijsjes bed niet groter dan 40 x 30 cm groot is kon ik me de knoflook wel veroorloven en het is het proberen waard. Ik ben heel erg benieuwd naar of er morgen minder of geen slakken tussen de radijsjes zitten.

Knoflookgier zou ook nog een optie zijn volgens internet, en ook knoflook thee. De gier zou dan over de grond moeten, de thee over de planten gesproeid. Allemaal dingen waar ik wel nieuwsgierig naar ben.

Koperdraad werkte trouwens niet, had ik dat al verteld?

Ik had een rolletje koperdraad, en heb dit om zo`n 'mini' bed heen gespannen, heel laag bij de grond (halve cm hoog). De slakken kropen er gewoon overheen voor mijn ogen hmm

Ik heb toen ook nog een slak in het rolletje koperdraad gezet om te kijken wat de slak zou doen, hij kroop gewoon over z`n 'gevangenis' heen en glibberde vrolijk door.

Koper werkt dus niet, of in ieder geval niet in deze vorm.

Geplaatst:

Tot nu toe 'lijkt' de knoflook te werken. Ik weet het nog niet zeker omdat de grootste hoeveelheid slakken nog moet komen. Maar sinds de knoflook er ligt, ben ik geen radijsjes meer kwijt geraakt aan slakken. Ik gebruik de knoflookthee die ik over de plantjes sproei, en knoflook schijfjes die tussen de planten liggen. Het stinkt lekker omdat de hoeveelheid nogal groot is al hou ik persoonlijk opzich wel van de geur trouwens.

Ik hou gewoon van knoflook in het algemeen (vooral als het slakken verjaagd! )

Ik heb trouwens het idee dat vooral de thee goed werkt, omdat die de geur van de planten zelf 'veranderd', misschien herkennen de slakken de planten dan niet als zijnde 'lekker', ze ruiken dan verkeerd.

Maar ik weet het allemaal nog niet zeker.

Ik ga het strakjes nog testen met zonnebloem zaailingen, die worden altijd 'zo snel' opgegeten. Na 1 nacht zijn ze meestal weg hier. Als ik die dus binnen opkweek, buiten zet, en omring + besproei met knoflook, kan ik eens kijken of ze het langer volhouden.

Ik ben zeer benieuwd

Geplaatst:

Even een knoflook update

Toch 3 slakken tussen de radijsjes gevonden vanmorgen! zucht.. op naar andere probeersels. Al hou ik de knoflook er wel in want het lijkt toch 'iets' te doen. Maar gewoon niet genoeg.

Geplaatst:

hiero gisteren vroeg de eerste egel al waargenomen echter niet in zijn/haar bedoelde vertrek en de eerste bierval al geleegd een 20 tal kleine smerige naaktslakjes.

zsm komen er meer biervallen bij.

Geplaatst:

ps de bierval (die ik heb) bestaat uit een standaard bami/nasi bakje gevuld met bier met hierop rustend een dakpan niet ingegraven of iets degerlijks gewoon wat zand tegen aan geschoven.

Geplaatst:

Vanaf vanavond begint mijn koffie experiment, koffie rondom de meest kwetsbare plantjes om de slakken te weren. Ben benieuwd ik geloof er niets van dat het zo makkelijk is.

Vanmorgen ook weer een heleboel slakken uit de tuin gevist, het aantal begint al op te lopen. Het waren wel gewoon huisjesslakken, geen naaktslakken.

Geplaatst:

De biervallen werken hier uitstekend met het droge weer hele laag dode slakken erin ik ga morgen wat extra zetten,

denk dat ze dorst hebben nu het zo droog is

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Ze komen op grapefruit af maar gaan er niet dood van, je legt een halve schil neer op vochtig plekje en volgende dag kun je deze optillen en de slakken die zich eronder verzameld hebben weggooien.

je kunt je grapefruit dus gewoon opeten/uitpersen voor je met een halve schil slakken vangt, zal ook wel werken met sinasappel.

Geplaatst:

Op het moment lijkt koffiedik wel aardig te helpen hier, niet 100% maar toch heb ik weinig last van de slakken tot nu toe (laat ik het afkloppen).

De knoflook gebruik ik ook nog steeds, en de buurman zei dat het lekker rook in de tuin ik vroeg waarnaar en hij zei 'de zwarte markt' lol. (dat is hier iets waar allerlei soorten eten verkocht word, geitenkaas, olijven etc etc)

Geplaatst:

Mulch van munt!

Ik zag wat munt opkomen in de tuin, op de plek waar het vorig jaar een bos stond te wezen lol.

Ik had de grond helemaal doorgeschept, er is ongeveer 15 cm aan nieuwe aarde bovenop gekomen, en toch groeit het nu vrolijk weer op dezelfde plek. Munt is echt sterk!

Ik zag alle problemen al voor me, overal munt!

Maar ineens realiseerde ik me weer dat slakken niet van munt houden en vroeg me ineens af of mulch van munt niet een idee is.

Ik gebruik mulch namelijk, vind ik handig omdat ik dan minder vaak een totaal uitgedroogde grond heb. Maar slakken houden van mulch dus dat is een probleempje.

Maar als ik de mulch nu maak van slakkenwerende planten? Zou dat helpen?

Munt is makkelijk in grote hoeveelheden te kweken, ik hoef er niets voor te doen, dus er mulch van maken is gewoon een kwestie van de munt afplukken voor het zaadjes maakt, en eigenlijk gewoon direct weer neergooien

Maar, m`n vraag is nu of mulch van munt geen nadelige effecten heeft op de bodem, doet munt nog iets bijzonders?

Ik weet wel dat munt bij nachtschade planten kan staan, ook bij sla, radijs, uien etc. Dus in ieder geval in die verhoogde bak zou ik het kunnen doen zonder problemen toch?

Geplaatst:

Volgens mij kan dat prima, als je bv door een oudblad mulch de munt doorheen mengd,

Een gier van kruiden of thee wordt ook algemeen genoemd als versterkend voor planten, de verdunning 1: 10 met water is denk ik wel belangrijk.

toch twijvel ik of een slak zich door iets tegen laat houden als hij honger heeft, de bierval is in mijn ogen de enigste van

de alternatieve ''weg met de slak"" methode en natuurlijk de flesse eend dioe moet ik niet vergeten

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Even een update van mijn "knoflook tegen slakken" experiment: volgens mij werkt het!

Zoals ik eerder hier postte heb ik knoflook om mijn bed met sla en mijn bed met aardbeiplanten geplant. Verder heb ik geen andere maatregelen getroffen, echt alleen die teentjes in de grond. Misschien klinkt het voor sommigen van jullie als iets ongelooflijks, maar ik heb sinds de aanplant van mijn sla en aardbeien nog vrijwel geen gaatje gehad in de bladeren. De sla is geheel onaangetast gebleven (ik dacht dat juist daar de meeste vraat zou plaatsvinden) en de aardbeien ook, op één aardbei na. Nu staat die ene aardbei helemaal aan het uiteinde van mijn bed en daar staat een pot met palmkool. Vaak komen de bladeren van die aardbeiplant tegen de palmkoolpot aan, dus volgens mij vormt dat dan een soort bruggetje waar de slakken overheen komen. Heb dat probleem inmiddels opgelost.

In de rest van mijn tuintje vind wél slakkenvraat plaats. Vooral in de stukjes siertuin, waar ik vlinder- en bijenplanten in heb staan wordt een boel aangevreten. Daar heb ik dan ook helemaal geen maatregelen genomen. Ook de groenten in potten worden aangevreten, maar het leek te helpen als ik er teentjes knoflook in legde. Al moet ik zeggen dat ik dit niet ontzettend goed heb bijgehouden, want die groenten gingen meestal vrij snel de volle grond in of in een hangmandje, en dan was het probleem sowieso meteen over.

Dan nog iets over salie tegen slakken: dit helpt niet! Mijn salieplantjes zijn allemaal erg aangevreten. Het lijkt bijna alsof ze juist slakken aantrekken, want toen ik ze in mijn siertuin zette om slakken te weren, werden juist de salieplantjes opgevreten.

Ik hoop dat jullie iets aan deze info hebben en vooral dat het bij jullie ook zo goed werkt als bij mij!

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Geplaatst:

Ik heb ongeveer om de 30/40 cm een bolletje geplant. Ik moet er trouwens nog even bij vermelden dat de knoflook zelf het niet bijster goed doet. Sommige zien er echt sneu uit. Als ik een foto zou maken, vallen ze waarschijnlijk nauwelijks op. Maar dan kan me niet zo heel veel schelen, ik vind het al helemaal goed als ze de slakken van mijn andere plantjes weren Het is ook een voorjaarsknoflook, misschien ligt het daaraan. Daarnaast heb ik ze ook bewust dicht op de sla/aardbeien geplant, omdat ik hoopte dat dat het effect zou versterken. Ze hebben waarschijnlijk dus te weinig voeding/groeiruimte. Als je het echt graag wil zien kan ik natuurlijk wel een foto maken.

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Geplaatst:

Nog meer anti-slakmaatregelen:

Andere tuinders hebben andere manieren gevonden om

slakkenoverlast tegen te gaan. Dit zijn de voornaamste:

- Leg rond de tuin een pad aan dat met schelpen of dennennaalden

is verhard. Slakken zouden deze barrière niet kunnen nemen.

- Bestrooi om dezelfde reden rond de tuin een strookje grond met

gesteentemeel, scherp zand, houtas, zaagsel of kalk.

- Bestuif de kwetsbare gewassen met basaltmeel.

- Bespuit het gewas en de grond met slakkengier. Slakkengier kunt u

maken door 60 dode slakken te laten trekken in een emmer water.

Laat het geheel 3 a 4 dagen staan en roer regelmatig.

- Zaai zo veel mogelijk groentesoorten voor in huis, bak of kas,

zodat de kwetsbare periode wordt bekort.

- Leg slakkenkorrels uit. Deze korrels bevatten methaldehyde of

mercaptodimethur,

beide stoffen zijn ook dodelijk voor zoogdieren en vogels.

Een verslag van tien jaar strijd tegen slakken

slakkengier... apart!

Geplaatst:

Ik vindt het maar weer rare tip wie gooit nou rottende slakken over planten die hij moet eten.

dat is viespeukerij waar nogal wat vliegen op af gaan komen, lijkt me niet gezond.

Geplaatst:

Maar je kunt ook gewoon escar-go kopen

Escar-go van Ecostyle

http://www.ecostyle.nl/scripts/cn_product.asp?id=56

Het blijkt overigens goed te werken dat slakkengier

Het beste tegen slakken is... slakken. Maar dan dooie.

Prik iedere dag een aantal slakken dood met een stokje of breipen en

laat ze rond de voet van je plant liggen. De lucht van dode slakken

is het enige dat slakken afweert. Deze lucht zit, nagemaakt, in de

Escar-go van Ecostyle, maar dat is hartstikke duur.

Voor mensen die grotere oppervlakten moeten bewerken tegen slakken:

doe de dode slakken in een emmer met water en zet die in de zon,

gedurende een week. Iedere dag roeren. Dit verdunnen met meer water

(1 liter slakkengier (zo heet het) op 10 liter water) en gieteren of

spuiten. Werkt fantastisch. Wij hebben zo ons hele land slakvrij

gekregen, terwijl we het eerste jaar werkelijk zwart zagen van de

slakken.

Geplaatst:

Persoonlijk vindt ik het weer een vb waarbij de alternatieve geitenwollensokken weer stap te vergaan, heb je weleens perongeluk geroken hoe

een bierval ruikt waar slakkin in verzopen zijn.

Maar waarschijnlijk echt iets voor de mensen die graag al over hun groente piesen dat kan er ook wel slakkenlijkspul overheen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...