Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

emelten


bellemie

Aanbevolen berichten

Ben pas begonnen met tuinieren en het eerste probleemke steekt de kop op.

Ik merkte vraatzucht aan mijn jonge slaplantjes onder mijn plastiek-tunneltje.Na onderzoek ben ik erachter gekomen dat het emelten zijn.Komt door het omgeploegd grasveld waar ik op tuinier.Heb nu alle wormen die ik vond uitgeraapt(kwamen naar boven door het water geven en de warmte in de tunnel)en plastieken beschermingetjes gezet van 20 cm diameter en 10 cm diep.Ergens gelezen op een forum.Ben gisteren gaan kijken en zag er toch geen meer zitten.

Mijn vraag is nu:wat eten die vervelende larven nog? Rond kolen en sla kan ik idd beschermingetjes plaatsen,maar rond wortelen en prei??

Iemand tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tamme kraaien africhten...

 

Zwartekraai_00021115th.jpg

 

Zwarte kraaien zijn bij veel mensen niet bijzonder populair. Dat is erg jammer; kraaien doen niets verkeerd (in de natuur bestaat dat niet), het is een stigma dat ze door mensen is toebedeeld. De levenswijze van kraaien botst op sommige punten met bijvoorbeeld de belangen van boeren, doordat ze zaaigoed opeten. Daar staat tegenover dat kraaien ook een enorme hoeveelheid emelten eten, die ook schadelijk zijn voor landbouwgewassen. Kraaien vertonen opvallend intelligente gedragspatronen. Ze onderhouden een intensieve communicatie, en zijn zelfs betrapt op het gebruiken van primitieve vormen van gereedschap om problemen op te lossen, iets dat men tot voorkort aan mensen en mensapen voorbehouden achtte. Bovendien zijn kraaien (in feite alle kraaiachtigen) zangvogels! Dat is iets dat waarschijnlijk alleen door vogeltaxonomen begrepen wordt, hun gekras in aanmerking nemend.

 

http://www.vogeltrackers.nl/vogelskijken/soorten_vogels?bid=470

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant met die kraaien. Wij hebben een tijdje een kauwtje gehad

 

Ik denk niet dat je sla door die emelten is opgevereten. Die leven namelijk onder de grond en tasten de wortels aan. Dus wel iets wat schade kan aanbrengen. Mollen eten ze ook heel graag

 

Maar denk dat de sla door een naaktslak (en zijn familie) ondekt is

In het donker met een zaklamp even kijken. En anders een slakeknval maken/kopen met wat bier om ze te lokken.

 

Als je de zoekfunctie rechtsboven gebruikt kan je veel over slakken en slakkenvallen lezen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij vraat door emelten stort de hele slaplant/andijvieplant e.a. in 1x slap neer doordat zijn wortels zijn weggevreten. Ze doen niet aan het aanvreten van de blaadjes etc.

 

Tegen emeltenvraat: misschien elk plantje in zijn eigen "melkpak/iceteapak" etc. zonder bodem planten in emeltvrije grond (tip van mijn vader)? Emelten zitten namelijk vlak onder de oppervlakte bij de wortels. (edit... dit heb je dus al gedaan door die plastieken (verwarrend woord..) te plaatsen.... , had niet helemaal secuur gelezen... )

 

Voor volgend jaar: heel goed met de hand schoonmaken en elk emeltje van groot tot klein verwijderen (hebben zo'n 3 jaar nodig om groot te worden). Heb vorig jaar op oud aardbei/grasstuk er wel meer als 100 op een halve vierkante meter uitgehaald... een jaar ná de eerste keer handmatig schoonmaken!!!

 

Ter illustratie: Emelten van de langpootmug:

100276728891333376333.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor de snelle reacties zeg,tof!

Ik denk niet dat het slakken waren aangezien ik geen slijmsporen vond.

Aangezien ik een 15-tal emelten rond mijn slaplanten heb weggehaald lijkt het mij onwaarschijnlijk dat die vraatzucht van iets anders zou komen?

De blaadjes waren afgevreten net boven het aardoppervlak.

Vervelende beesten zeg!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

115 m2 tuin met tig planten en plantjes. Onmogelijk dus om alles in potjes/melkpakken oid te zetten... En dat is ook niet de bedoeling van een moestuin denk ik.

 

Echter ik heb wel redelijk wat emelten aangetroffen tijdens het wieden. Er is wel een bestrijdingsmiddel voor, maar liever niet natuurlijk en bovendien kom ik dan weer terug op mijn eerste argument: 115m2!

 

Wat te doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is veel... 5 per m2? En ik wil ze wel platdrukken of op een steen leggen, maar dan moet je ze wel zien. En ze zitten onder de grond

 

Nou ja, zolang er niet al teveel schade ontstaat moet het maar...

 

Trouwens. Bovengronds richten ze geen schade aan toch? De radijsjes zijn ook aardig aangevreten namelijk, bovengronds...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit vond ik net ergens en de schadedrempel haalt denk ik niemand op dit forum...

 

Maatregelen

 

 

Minder vatbare soorten of rassen gebruiken

Zorgen voor goede groeiomstandigheden

Natuurlijke vijanden zoals mollen, spitsmuizen, roeken en spreeuwen sparen

Grasland voor half augustus scheuren

Gazon afdekken met een zeil en daarna maaien

Inzetten van aaltjes.

In kassen kun je met insectengaas in de luchtramen invlieg van buiten de kas voorkomen.

Emelten kun je aantonen met een zoutwaterbad. Neem een platte bak met vijf liter lauw-warm water, voeg daar een kg zout aan toe. Leg verpreid in de bak 10 zodestukjes van een verdacht perceel van ongeveer 10 bij 10 cm. De emelten komen na enige tijd te voorschijn. Op het moment houdt men als schadedrempel 250 emelten per m2 aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is heel normaal dat er emelten in het grasveld zitten. Ze voeden zich daar met de grasplantjes en de schade daaraan valt niet op.

Op het moment dat je een stuk grasveld gaat omspitten of ploegen om daar een moestuin te gaan beginnen gaat het gras dood maar de emelten niet en die storten zich dan massaal op die paar jonge koolplantjes per m2.

Het eerste jaar op zo'n moestuin is altijd moeilijk. Het enige is er zoveel mogelijk proberen te vangen. Ieder jaar daarna gaat het beter.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is een biologische oplossing tegen de beestjes, ik ben een serre aan het bouwen waar nu gras groeit bij het uitsteken van de fundering heb ik er veel gezien, ga deze methode toepassen eenmaal de serre staat en dan insecten gaas in raam en deuren plaatsen.

 

http://biocontrole.nl/webwinkel/natuurlijke-vijanden-1/emelten/nematoden-tegen-emelten-1.html

 

De prijs is zeker niet overdreven en bespaart veel ellende en tijd : rond de 20 EUR voor 20 vierkante meter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer een plant vooral bij sla, aardbeien etc. gaat verwelken zit er mogelijk altijd een emelt onder, met een schopje onder de plant graven en meestal zit deze deugniet eronder. Wel verwijderen want hij heeft de gewoonte om naar de volgende plant te kruipen en vreet de haarwortels af voor zijn voeding.

aangepast door Gast

Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal

( www.hetboeskoolhofke.nl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is een biologische oplossing tegen de beestjes, ik ben een serre aan het bouwen waar nu gras groeit bij het uitsteken van de fundering heb ik er veel gezien, ga deze methode toepassen eenmaal de serre staat en dan insecten gaas in raam en deuren plaatsen.

 

http://biocontrole.nl/webwinkel/natuurlijke-vijanden-1/emelten/nematoden-tegen-emelten-1.html

 

De prijs is zeker niet overdreven en bespaart veel ellende en tijd : rond de 20 EUR voor 20 vierkante meter.

 

 

Klinkt goed! Ik wacht nog even af of het echt schade oplevert, maar anders laat ik de nematoden van de ketting

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...