Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Koolvlieg in potten


Aanbevolen berichten

Hoe kan ik de potten het beste beschermen tegen de koolvlieg? Moet ik dan een 'kasje' maken van insectenhor of volstaat het als ik de plant inpak? Het worden zo'n 44 broccoli- en bloemkoolpotten die ik op het terras neerzet.

In welke periode is de kans op aantasting door de koolvlieg aanwezig? Misschien dat ik in die periode mijn planten nog even binnen houd.

 

Gwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe kan ik het beste beschermen tegen de koolvlieg? Moet ik dan een 'kasje' maken van insectenhor of volstaat het als ik de plant inpak? Het worden zo'n 44 broccoli- en bloemkoolpotten die ik op het terras neerzet.

In welke periode is de kans op aantasting door de koolvlieg aanwezig?

Een kastje afgeschermd door insectengaas is de beste oplossing maar het kan ook een stuk simpeler. Als je in jouw geval met potten met nieuwe potgrond begint hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken over de larven van de koolvlieg die overwinterd hebben in je grond. Blijft dus over het voorkomen van een aantasting van de koolvlieg die dit voorjaar jouw in potten geplante kooltjes ontdekt. Een simpel preventief middel is de koolkraag. Klik even onderstaande link aan die dat keurig uitlegt.

 

post82592.html#p82592

 

Wat de periode van aantasting betreft, die is met goed weer al reëel aanwezig vanaf half april.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

De koolvlieg zet haar eitjes af vanaf boven tegen de onderzijde van de stengel van de plant. Zo is het beestje door de natuur geprogrammeerd. Dat ze als dat niet mogelijk is als alternatief haar eitjes via de gaatjes aan de onderzijde van een pot probeert binnen te brengen lijkt me een te hoge inschatting van het intelligentinivo van het beestje .

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

HAHAHAHAHA!! Het is te hopen dat ik ze dan niet op ideeen breng . Werkt plastic eventueel ook? Ik heb besloten om in IKEA-tassen te gaan telen inplaats van in potten. Die kan ik makkelijk verplaatsen en zijn wat stormvaster en beter af te dekken met plastic zeil bij zwaar weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

 

Hoe kan ik het beste beschermen tegen de koolvlieg? Moet ik dan een 'kasje' maken van insectenhor of volstaat het als ik de plant inpak?

Gwen

 

 

De koolvlieg legt eitjes langs de stam van de koolplant. Als je dat kan verhinderen, ben je klaar.

Koolkraagje maken, of de gehele aarde van je pot afdekken, al ziet dat er misschien raar uit voor het gezicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Bij kool gebruikt men o.a. koolkragen ter bestrijding van de koolvlieg. Zou in een SFG de bestrijding ook mogelijk zijn door rond de plant(-en) een wortelhals bedekkend laagje ( ca.10 cm. doorsnede) schelpengruis te strooien? (gruis dat ook door kippen wordt opgepikt) Wordt Chinese kool ook door de koolvlieg belaagd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

De koolvlieg legt eitjes langs de stam van de koolplant. Als je dat kan verhinderen, ben je klaar.

Koolkraagje maken, of de gehele aarde van je pot afdekken, al ziet dat er misschien raar uit voor het gezicht.

 

Het is al wel een beetje een oud topic, maar ik vraag me af of het zou helpen om de stam van de plant in te smeren met vaseline ? Heeft iemand dat weleens geprobeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...