Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Knolselderij te iel?


HansK

Aanbevolen berichten

Ik heb knolselderij gezaaid rond 15 maart. Op de foto kunnen jullie zien dat het iele plantjes zijn (inmiddels nog ieler, want de foto is van een paar dagen geleden). Te warm gestaan dus...

 

Ik wil ze graag verspenen, maar dat mag bij knolselderij blijkbaar absoluut niet diep. Dit zou de knolvorming in de weg staan. Maar hoe kan ik er uiteindelijk toch mooie sterke planten van maken?

 

Tips?

 

img404098611334834489.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitdunnen sowieso denk ik, ieder plantje heeft nu eenmaal ruimte nodig om te ontwikkelen.

Het hele gewas ken ik zelf niet maar heb wel begrepen dat men steeds vroeger gaat zaaien waardoor je een grotere knol kunt krijgen. Bij dit gewas wordt de kwaliteit van de knol namelijk niet slechter zoals bij koolrabi als die te laat geoogst wordt.

 

Met vroeger zaaien moet je natuurlijk wel het weer in de gaten houden en ik denk dat dit soort gewassen buiten een betere start hebben.

 

Wat ik me wel afvraag is of dit gewas niet toevallig ook een hekele heeft aan verspenen. Dan zou je namelijk misschien een beter resultaat hebben door een zaadje in een plastic beker te zetten omdat je dan de hele kluit in een keer verpot.

 

Op de site van groenteninfo is een heel stuk te vinden, misschien dat je er wat aan hebt om dat te lezen, want meer dan dit weet ik niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou in ieder geval nog een keer opnieuw selderij zaaien Hans. Het is daarvoor wel al redelijk laat maar het kan zeker nog . Grote kans dat de nieuwe plantjes beter worden dan de iele dingetjes die je nu hebt en waaraan je naar ik vrees niet veel eer meer zult behalen. Gebruik als je opnieuw zaait deze keer dan ook het gehele oppervlak van het bakje en zaai niet meer in een rijtje waardoor de plantjes sowieso al gauw veel te dicht op elkaar komen te staan. Ik zal eens de manier uitleggen hoe ik zelf mijn knolselderij opkweek.

 

Ik begin daarmee altijd de eerste week van maart want eerder zaaien vergroot alleen maar de kans op doorschieters . Als zaaigrond gebruik ik gezeefde potgrond met nog een beetje zand er doorheen gemengd omdat een fijne structuur nodig is . Na het verdelen van de grond in het kweekbakje druk ik het geheel heel licht aan met bijvoorbeeld een troffeltje zodat je een egale gesloten toplaag krijgt . Nu is het zaak om wat selderijzaad zo goed mogelijk over deze laag te verdelen. Ben daar voorzichtig mee want je gebruikt al snel veel te veel van dat uiterst kleine selderijzaad . Na het zaaien maak ik de bovenlaag met daarop het zaad wat vochtig m.b.v. een plantenspuit en strooi er als laatste nog een klein beetje potgrond met fijne structuur overheen . Selderij is een lichtkiemer dus het zaad mag maar nauwelijk bedekt zijn.

 

Het kweekbakje zet ik met gesloten kap op een licht plaats op kamertemperatuur. Af en toe kun je controleren of het bovenlaagje nog vochtig is want dat mag beslist niet uitdrogen. Na het uitkomen van het zaad blijft het bakje op kamertemperatuur staan totdat de plantjes een paar milimeter groot zijn. Daarna verhuist het geheel naar een iets koelere , maar in ieder geval lichte , plaats om verder te groeien. Dan is het ook tijd om , indien nodig , de plantjes te dunnen. Waarom zou je honderd plantjes in je bakje laten staan als je er straks maar dertig nodig hebt ? Ik laat meestal anderhalf keer het aantal plantjes staan van wat ik nodig heb . De rest wordt verwijderd wat de groei van de achterblijvers alleen maar ten goede komt.

 

Als de plantjes ongeveer de grootte hebben van die op onderstaande foto's worden ze verspeend wat hun ontwikkeling ten goede komt.Een dezer dagen wordt het dus selderijplantjes verspenen voor mij. Dat doe ik niet naar aparte potjes , dat is te omslachtig , maar ik zet ze in een wat grotere en diepere bak (bijvoorbeeld een bloembak) weer bij elkaar maar dan met meer ruimte onderling . Na dat verspenen krijgen ze meestal een groeispurt en zijn ze snel klaar om in de vollegrond gezet te worden . Daartoe haal ik ze gewoon met een aanhangend kluitje grond uit de bak. Pas wel bij het verspenen en het uitzetten in de vollegrond op dat het hartje van de plant boven de grond blijft !

 

Dichter op elkaar dan deze moeten selderijplantjes eigenlijk niet staan.

 

img082934861335300972.JPGimg082052351335300939.JPG

 

Ik heb even een paar plantjes uit de grond gewipt om te laten zien hoe mooi ze geworteld zijn maar dat kan alleen maar als ze vanaf het begin toch al een beetje ruimte hebben.

 

img084046361335301047.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartstikke bedankt Frans!

 

De iele plantjes ga ik toch verspenen om te kijken wat het wordt, maar ga ook nieuwe zaaien met jouw beschrijving als handleiding! Knolselderij is namelijk wel erg lekker.

 

Denk je dat ze nog enigszins een normaal formaat krijgen als ik nu nog zaai?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartstikke bedankt Frans!

 

De iele plantjes ga ik toch verspenen om te kijken wat het wordt, maar ga ook nieuwe zaaien met jouw beschrijving als handleiding! Knolselderij is namelijk wel erg lekker.

 

Denk je dat ze nog enigszins een normaal formaat krijgen als ik nu nog zaai?

Je kan ook nog wortelpeterselie zaaien als het te laat zou zijn voor knolselder. Zowel het blad als de wortel kan je net zoals knolselder in de soep doen (wortel is iets zoeter dan knolselder) en dat blijft hier in de winter gewoon op het veld staan (graaf er wat uit naargelang dat nodig is).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...