Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik had begrepen dat je het korven vlechten bedoelde hoor, bijen houden is idd niet te leren na enkel een cursus en een paar boeken, dat gaat nog jaren duren

Ik had bijvoorbeeld deze gevonden: http://www.imkersbondabtb.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=70&Itemid=84

Daar duurt het toch echt wel 10 avonden zo'n cursus, maar dat wordt pas oktober dus ik kan nog rustig zoeken.

De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.

Geplaatst:

Oke ik had geen idee dat je daar 10 lessen voor nodig had, ik dacht je hebt me verkeerd begrepen

maart duidelijk onderschat ik hoe moeilijk dat vast nog is

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Wij "lopen nu mee" met een inker op onze tuin.

Hij laat ons alles zien hoe hij het doet, waarom en wanneer.

erg interessant.

Begin volgend jaar willen we de beginners cursus gaan doen bij de imker-vereniging hier in de buurt.

Een bijenhotel is in de maak!

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Ik vind bijen super interessant, maar ben ook als de dood voor die kleine beestjes.

Houd het dus maar bij een ruilaktie...als ik honing nodig heb, ruil ik het met een buurman tegen iets..eitjes ofzo.

Ook had mijn man laatst een klusje bij iemand die als dank een pot honing meegaf.

Maar ik blijf het zo wonderbaarlijk vinden het hele proces.

Geplaatst:

Is het ook het heeft ook altijd op mij indruk gemaakt bijen houden, een pot honing kunnen ruilen vindt ik al luxe opzich en mooie deal, bij ons in de buurt zie je vrijwel nooit een kast ofzo. maar toch is er wel een imkervereniging.

Ik geloof ook dat ommige gemeentes een soort vergunning kennen dat je niet zomaar een kast mag plaaten,

maar dat weet ik nog niet precies.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Maar hoe zit het dan met biologische honing? Er staat op de pot: bijen overwinteren op hun eigen honing. Produceren ze meer dan dat ze zelf nodig hebben soms?

En nog een tip: als je honing koopt let er dan op dat je EG honing koopt, niet EG honing is meestal een soort suikersiroop uit China. Op de pot staat of het EG of niet EG honing is.

Geplaatst:
...Ik geloof ook dat ommige gemeentes een soort vergunning kennen dat je niet zomaar een kast mag plaaten, maar dat weet ik nog niet precies.
Van vergunningen heb ik nog nooit gehoord, maar ik weet wel dat er in NL meestal iets in de APV (=Algemene Plaatselijke Verordening, vroeger Algemene Politieverordening) staat. Meestal zoiets als "niet binnen x meter van andere woningen of stallen". De gemeentelijke APV kun je vaak op site van de gemeente vinden.
Geplaatst:
Maar hoe zit het dan met biologische honing? Er staat op de pot: bijen overwinteren op hun eigen honing. Produceren ze meer dan dat ze zelf nodig hebben soms?....
Ja.

En in NL is dat lastiger dan in bijvoorbeeld Zuid Frankrijk, of nog zuidelijker, vanwege de relatief lange en koude winter hier, en het gebrek aan bloemen in de (na)zomer.

Geplaatst:

is het niet zo dat je het best lokaal geproduceerde honing kunt eten omdat dat ook gezonder voor je is?

Geloof dat het zelfs voor mensen met hooikoorts een therapie is.

Geplaatst:

Bij ons op de tuin zijn 2 gezinnen met kinderen met vrij ernstige allergieen, zeker in het voorjaar, de pollen-tijd.

Zij eten honing uit eigen tuin en de kids zijn nu veel minder vatbaar voor de allergieen.

Ze bouwen op een of andere manier een soort immunieteit op.

Geplaatst:

En nog een tip: als je honing koopt let er dan op dat je EG honing koopt, niet EG honing is meestal een soort suikersiroop uit China. Op de pot staat of het EG of niet EG honing is.

http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2007/afleveringen/01-11-2007

De waarheid wordt hier (ook) niet verkondigd, maar toch is het altijd leuk om te zien, die Keuringsdienst van Waarde. Ook over EG en niet EG honing.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Die lokale honing tegen hooikoorts heb ik ook ieder jaar van een Imker hier. Alss je de honing maar niet warm maakt anders werkt het niet en eigenlijk moet je tegelijk ook 3 keer daags van een kruidenmengel een thee maken, maar die is zo smerig dat ik dan toch liever de hooikoorts neem.

Gelukkig heb ik sinds ik geen kat meer heb minder last (heb hooikoorts + lichte allergie voor huisdieren)

De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.

Geplaatst:

Er zit hier in de buurt een imker die overbevolking heeft en dolgraag een paar korven bij mij neer wil zetten, gisteren een kort gesprekje gehad maar dat is voor mij natuurlijk wel een mooie manier om te leren.

Verder ga ik samen met een buurman 1x in de maand naar de imkervereniging, reuze spannend allemaal.

• 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik las in een blad laatst dat andere bijen dan honingbijen solitair leven. En dat ze, omdat ze geen volk/korf te verdedigen hebben eigenlijk nooit steken. En dat die soorten bijen in zo'n bijenhotel hun eitjes leggen.

Geplaatst:

Greetje, voor bijen hoef je echt niet bang te zijn hoor. Ze steken zelden, alleen als ze klem zitten. Overigens lok je ze al puur door een bloemetje of wat dan ook. Door een hotel krijg je niet meer bijen( je lokt ze er niet mee), en al helemaal geen wespen, maar je geeft ze de mogelijkheid om voor nageslacht te zorgen. En dát is heel hard nodig.

Dus gewoon lekker doen, je hebt vele leuke soorten, klein tot heel groot. Van een huisje met bamboestengeltjes tot een houtblok met geboorde gaten...van heel klein tot heel groot.

Je hebt er alleen maar profijt van, de bij ook maar je zult er geen last van hebben hoor

Geplaatst:

Ik zal eens proberen een foto te plaatsen binnenkort..

Ben niet zo`n held in dat soort dingen want ik ben niet zo computer-technisch met verkleinen en afmetingen aanpassen enzo.

Daar zal mijn man toch ff bij moeten helpen.

Geplaatst:

Gemma, ik zet de foto's in mijn pc en dan verstuur ik ze eerst per email aan mezelf. Als je dat vanuit de map doet waar ze instaan dan krijg je de optie om ze op originele grote te versturen of te verkleinen.

Ik kies verkleinen en sla ze weer op vanuit mijn postvak. Precies de goede maat, makkelijk hier te uploaden

Geplaatst:
Ik las in een blad laatst dat andere bijen dan honingbijen solitair leven. En dat ze, omdat ze geen volk/korf te verdedigen hebben eigenlijk nooit steken. En dat die soorten bijen in zo'n bijenhotel hun eitjes leggen.

Klopt, voor zover ik weet. Die solitairen zijn bovendien flink wat kleiner dan de honingbij.

In wikipedia zag ik wat artikeltjes die m.i. wel duidelijk zijn.

• 3 maanden later ...
  • 2 maanden later ...
Geplaatst:

Als imker kan ik bijenhouden enkel toejuichen.

Ik heb hier al vernomen dat vele mensen denken dat bijenhouden veel aandacht en werk vereist.

Dit is echter niet het geval. als je enkel 2 à 3 volkjes houdt en het daarbij laat, heb je maximum 2 uren per week werk aan de bijen.

de drukste periode is uiteraard mei-juni omdat de bijen dan gaan zwermen, het slingeren van honing en de koninginnenteelt. dat laatste neemt heel wat tijd in beslag en voor iemand die maar 3 volkjes houdt is koninginnenteelt overbodig.

helaas zijn er heel wat mensen die toch even vlug stoppen als begonnen dat ze begonnen waren. Je moet er natuurlijk mee kunnen leven dat je wel eens een volkje zal verliezen, daar kun je niet aan onderuit. zelf de meest ervaren imker verliest volken

Bijen kan je op veel plaatsen houden, toch is het platteland niet ideaal, waar de monocultuur heerst (maïs,boonen,tarwe,...). zelf een boomgaard is niet genoeg, de bijen moeten het jaar door stuifmeel kunnen halen, het belangrijkste ! Veel belangrijker dan honing, met dit stuifmeel worden de jonge larven gevoederd.De kwaliteit en diversiteit van het stuifmeel bepaald de sterkte en levensduur van de nieuwe generatie bijen. de honing dient als voedsel voor de volwassen bijen. Jammer genoeg kan enkel de stad aan de deze vereisten voldoen dor hun velen tuinen, parken en stadsbeplanting, ook moestuincomplexen zijn ideaal om bijen te houden het is dan wel belangrijk dat je over zachtaardige volkjes beschikt.

Bijen bestuiven graag komkommer, courgette, pompoen, alle soorten fruit. En niet te vergeten, de groenbemesters in de moestuincomplexen: zoals mosterdzaad, facelia,... zijn heel interessant voor de bijen.

• 1 maand later ...
Geplaatst:
Ik heb ze gehad, het kost erg veel tijd, je moet er echt aandacht aan kunnen en blijven schenken anders gaat het snel mis.

Amen!

Het kostte mij met 3 kasten een middag per week. Ik had een idylisch plaatje voor ogen van kasten die tussen de bloemetjes staan en die je alleen even bijvoert en honing afneemt. Ik maak zelf verzorgingsproducten van was, wilde ook kaarsen maken, honing oogsten en fruitbomen die bevrucht worden, kortom ik zag het helemaal zitten.

Als dit ook jouw motivatie is, kan je het wel vergeten, je enige motivatie zou moeten zijn liefde voor insecten, voor bijen. De meeste mensen stoppen binnen 3 jaar.

Je moet je vakantie er op aan passen, bent er wekelijks mee bezig. Hebt een jaarprogramma van ziektebestrijding. Je kan ook niet 1 kast houden, de kans dat de ene kast de winter niet overleefd is groot. Dus je moet al minimaal zo’n 3 kasten nemen zodat je na een winter hopelijk verder kunt. Je kunt goedkoper honing kopen dan alles wat je nodig hebt aanschaffen, dat geld ook voor tweedehands. Ik heb kasten gekregen en opgeknapt en was uiteindelijk 600 euro totaal kwijt aan spullen in het eerste jaar. En na 2 jaar had ik 14 potjes honing.

Helaas heb ik nooit een tuin gehad waar ik bijen kon houden.

Er worden bijen op balkons en daken in steden gehouden.

… hebben net of zijn nog bezig met de cursus biologisch bijen houden en vertellen me dat als je die cursus 1 keer gedaan hebt je totaal anders ernaar kijkt.

Bestaat er ook niet biologisch bijenhouden?

Ik denk dat je BD imkeren bedoeld. Daar zit een deel zweverigheid bij, maar ook een mooi deel.

Ik heb diverse cursussen gedaan, Bijenhouden voor beginners, bijengezondheid, koninginneteelt, BD imkeren.

En uiteindelijk heb ik daaruit gehaald wat mij het meeste aansprak. Ik hield de bijen bijv. op natuurbouw.

In BD imkeren wordt de honing ook weggehaald. Natuurlijk is de honing voor henzelf het is hun wintervoedsel. BD imkers geven een deel van de honing verdund weer aan de bijen terug.

Bijen eten niet alleen nectar (wat ze in honing omzetten) maar ook stuifmeel. Ondanks dat ik hier aardig wat en ook verschillende fruitbomen heb, heb ik ze er niet op zien vliegen. Als ze eenmaal een route hebben houden ze die zo lang mogelijk aan. Bij mij gingen ze al een natuurgebied in waar wilgen stonden (bloeien eerder) en wat recht vooruit de kast vliegroute lag.

Hansm, we gaan dus de ene korf biologisch houden en een paar andere niet biologisch dus voor de honing.

Was het niet Einstein die zei dat wanneer de bij verdwijnt van de aarde de mens binnen 4 jaar uit zou sterven?

Ga je korven houden of kasten, ik vermoed het laatste.

Er is geen verschil tussen de honing die je met BD imkeren of gangbaar imkeren oogst. De bijen halen en verwerken de honing op dezelfde manier en als ze bij elkaar staan van dezelfde planten. De manier van met de bijen als volk omgaan is wel anders. Waarom zou je een kast BD gaan houden en de anderen niet? Waarom zou je dus een kast bijvriendelijk willen houden en niet alle kasten? Je kan ook van alle kasten een klein beetje honing halen en dit aanvullen en niet alles afnemen, dan heb je net zoveel honing.

Biologische honing mag in NL niet op het etiket staan, elke honing is dat. En bijen halen hun eten uit een doorsnede gebied van ongeveer 6km dus waar ze hun eten vandaan halen kan je niet zeggen. BD honing mag daarom ook niet op het etiket staan. Maar dat verkoopt wel lekker dus lappen sommige verkopers dit aan hun laars en tuinen sommige kopers erin en zijn ze bereid er dan meer voor te betalen.

Het is al lang bekend dat Einstein dit nooit heeft gezegd, maar wordt wel steeds hardnekkig overal over genomen. En er bestaat ook eten dat niet afhankelijk is van bestuiving net als andere insecten die ook bestuiven.

Maar hoe zit het dan met biologische honing? Er staat op de pot: bijen overwinteren op hun eigen honing. Produceren ze meer dan dat ze zelf nodig hebben soms?

Nee, ze produceren niet extra. De honing wordt altijd afgenomen, anders heb je geen honing. Daarvoor in de plaats wordt suikerwater gegeven, of met water verdunde honing, waarna een bij weer hard moet werken om dit weer in honing om te zetten, of een combinatie van die twee. Biologische honing bestaat dus niet.

Als je een liefde hebt voor bijen en insecten dan kan dit een mooie extra hobby zijn waar je met liefde geld en tijd in wilt investeren. Als je dit enkel voor de honing wilt doen, leuk zelfvoorzienend, bestuiving, enz begin er dan niet aan. Je wordt dan waarschijnlijk een van de vele die stoppen. Ga eerst eens een beginnerscursus doen voor je alles aanschaft en loop eerst eens een jaar met iemand mee waarbij je zelf aan de gang gaat i.p.v. die paar keer in de cursus waar alles nog nieuw is en gezellig met de groep.

Je zou dan ook een bijenstal moeten maken (voor behoud van je kasten) en een zonnige plek daarvoor in je tuin moeten hebben, heb je die ruimte?

Bij mij stonden ze niet zonnig en werden ze agressief ook na vervanging koningin. En dan steken ze wel degelijk, ik had soms een rijtje angels in de kap, terwijl ik ergens anders zonder kap en handschoenen werkte.

Je kan een (levensbedreigende) allergische reactie op steken krijgen, dit kan minder worden maar ook erger. Bij mij werd het uiteindelijk zo erg dat ik per ambulance naar het ziekenhuis moest na 2 steken en daar een nacht op de trauma afdeling heb doorgebracht. Terwijl ik het eerste jaar alleen flinke jeuk had.

Dat bijen het nu moeilijk hebben, heeft 3 redenen:

- Minder drachtplanten, hier kunnen jullie ook aan denken. Let bij een roos bijv op welke je kiest.

- Neonicotinoiden, pesticiden die in sommige landen verboden is en bij ons zelfs voor meer gewassen nu mag worden toegepast. Zie bijv uitzendingen van Zembla

- De varroamijt. Hiervoor moet je verschillende keren per jaar een behandeling geven. Doe je dat niet afdoende zoals BD imkeren dan is dat dieren mishandeling. De mijten hebben in verhouding de grootte van een rat op ons lichaam die de bij ziek en zwak maken.

Zelf zou ik honing kiezen van een plaatselijke imker die op een bijvriendelijke manier bijen houdt, op natuurbouw. Je kan dit bij je imkerverening in de buurt navragen.

Je kan ook je tuin openstellen aan iemand die al imker is en een plekje zoekt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...