Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bijen


Gemma

Aanbevolen berichten

Zeer nuttige dieren en onmisbaar voor onze consumptie van groente en fruit.

Zijn hier mensen die bijen houden?

Wij overwegen een kast en volk aan te schaffen.

Hebben een imker achter ons op de tuin en hij wil ons graag begeleiden.

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me tof, wil ik ook nog een x, denk wel dat je veel moet leren en hobby opzich maar

wel heel leuk, ik ga me ooit aanmelden bij zo'n imker vereniging ik begreep laatst dat je eigen kasten daar

kunnen blijven en met rijtjeshuis wel heel handige/slimme mogelijkheid om dan toch bijen te kunnen houden, want dat was mijn probleem er altijd mee

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Suggestie:

Veel lokale imkerverenigingen organiseren beginnerscursussen. Zo'n cursus begint meestal vroeg in het jaar (januari/februari/maart of zo). Eerst theorie, daarna een seizoen praktijk.

In een grijs verleden heb ik zo'n cursus gedaan. Erg leuk . Alvast een goed voornemen voor 2013? (ik ben vast niet te laat )

Helaas heb ik nooit een tuin gehad waar ik bijen kon houden.

 

@hansm

Er zijn inderdaad imkerverenigingen met een gemeenschappelijke bijenstal. Sommige organiseren het "verhuizen" van de bijen (wilgen -> boomgaard -> koolzaad --> linde -> heide, oid) ook samen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde ook iets met bijtjes gaan doen en heb me er wel even in verdiept. De enige mogelijkheid die ik kon bedenken was ook zo'n kast bij ene vereniging en dat heeft natuurlijk veel voordelen omdat daar ervaren imkers zijn, maar het nadeel van veel bijenvolken bij elkaar is nu denk ik het gevaar voor de colony collapse disorder, die ook in Nederland aan de orde is. Door al die verschillende bijenvolken bij elkaar is het risico op besmetting groot denk ik.

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Colony_collapse_disorder

 

(P.S. aub geen discussie in dit topic over de oorzaak can ccd )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ongetwijfeld heeft het ook nadelen, maar zeker in het begin zie ik meer voordelen, want is lekker als

mensen meekijken en automatisch helpen je moet ook zoveel dan nog leren,

nouja ik stel me het voor als soort volkstuin vereniging, daar zijn toch soms ook wat nadelen

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk, ik ga nl wel echt bijen houden samen met een paar anderen.

2 daarvan hebben net of zijn nog bezig met de cursus biologisch bijen houden en vertellen me dat als je die cursus 1 keer gedaan hebt je totaal anders ernaar kijkt.

En dan leer je dat de koningin 5 tot 6 jaar wordt, de honing in principe voor de bij zelf is en dat de problemen met bijen de laatste jaren heel goed kan komen doordat mensen er toch net verkeerd mee omgaan. (naast spuiten, ziektes en voedseltekort)

 

Alleen, ik wil natuurlijk wel honing van de bij, dus hoe doen we dat?

 

We krijgen op een tuin als alles goed gaat 4 meter breedte binnen een soort opslaghok, hoogte weet ik niet, maar ik denk dat we 2 verdiepingen bijenkasten wel neer kunnen zeten.

Ik wil leren korven vlechten, een ander gaat bezig zelf een kast te maken dus komen er verschillende huisvestingen.

En we gaan straks beide manieren van bijenhouden proberen.

 

We duimen dat we in 2012 kunnen beginnen, een Imker die al 40 jaar bijen houdt wil ons wel wat leren en ook buren van het land hebben bijen.

 

Grootste probleem is nu nog voeding, het is een groot gebied waar veel boeren ziten en nauwelijks bloemen zijn, op het land zelf hebben we al een kleine bloemenweide gecreeerd maar dat is nog niet voldoende.

De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik snap het niet elrike, wat is biologisch bijen houden en ook van honing voor de bij zelf snap ik niet ivm

dat je toch honing wil, je houdt toch geen bijen zonder dat je honing daar van terug wil, of zijn er mensen die bijen houden zonder honing ervoor terug te willen ?

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is de laatste tijd een beetje popiejopie hobby aan het worden, vaak denkt met aan deze hobby ook nog geld te kunnen verdienen door alles te verkopen wat zo'n bijenvolk eigenlijk zelf zo hard nodig heeft.

 

Als voorbeeld noem ik ff de honingraten worden leeggeslingerd (eigenlijk de aangelegde voedselvoorraad voor in barre tijden. Vol met de nodige vitaminen en aminozuren, waar een bij niet zonder kan.

Hiervoor in de plaats krijgt zo'n bijenvolk goedkoop, suikerwater,.... daar moeten ze de winter mee zien te overleven. Als je het mij vraagt, geen wonder dat zo'n volk sneller ziek wordt, alle nuttige afweerstoffen welke in honing zitten worden door de mens opgeconsumeerd,..

Nee, eigenlijk is bijenhouden iets wat je aan het hart moet gaan, niet louter uit winstbelang.

 

Ik heb erg veel respect voor de paar imkers, die zo'n kast niet leegplunderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hansm, we gaan dus de ene korf biologisch houden en een paar andere niet biologisch dus voor de honing.

Al zou ik niet alle honing willen nemen en teveel moeten bijvoederen met suikerwater.

Dus helemaal leegmaken die korf zit er echt niet in voor me.

 

En bijen houd je vooral voor het bevruchten van gewassen, dat is de belangrijkste taak van de bij.

Zonder bij geen vruchten of zeer intensief werk om de boel te moeten bevruchten zelf.

 

 

Was het niet Einstein die zei dat wanneer de bij verdwijnt van de aarde de mens binnen 4 jaar uit zou sterven?

De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, ik snap het biologisch bijen houden, is eigenlijk een vorm van insektenhotel best heel leuk,

als je dat in zo'n stro/riet korf doet.

Als je uitgevonden hebt hoe je die maakt mag je best hier neerzetten, lijkt me best nog ingewikkeld om goed

te maken.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat dat zo even neer te zetten is hier, als ik zo rondkijk naar cursusaanbod zijn er cursussen bij die 10 weken duren!

De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...