Jump to content

Koperdraadje en tomaten (tegen phytophthora)

Recommended Posts

Posted

Mijn moestuinbuurman vertelde me vandaag dat wanneer je een heel dun koperdraadje in de stam van de tomatenplant steekt, je de phytophthora goed moet kunnen weren.

Heeft iemand hier vaker van gehoord??

Of heeft iemand hier wellicht ervaringen mee?

Posted

Koper en dan met name de geoxideerde variant is een doeltreffend middel tegen vele schimmelaantastingen en ook wordt het als een probaat anti algenmiddel gebruikt.

Probleem lijkt mij, dat om het koperdraad te laten oxideren er zuurstof nodig is welke niet genoeg voor handen is in het binnenste van een plant. Regelmatig verwijderen, opruwen en op een andere plaats terugsteken zou hier een oplossing bieden, aangezien de plant de wonde zal gaan sluiten met "kurkweefsel" en daarmee de vrij toegang in de sapstroom belemmerd. Verder plaats ik mijn vraagtekens bij het gezondheids effect... koperoxide is aardig giftig en kan in geringe hoeveelheden ernstige schade aanrichten aan ons systeem!

Kortom, het aloude `baat het niet, dan schaadt het niet` gaat hier dus niet bij op!