Ga naar inhoud

Kruiptijm en Corsicaanse munt krijgen bruine plekken

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ze gingen zo goed, totdat ze donkere plekken begonnen te krijgen, sinds een paar weken tot nu. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

rot1.jpg

rot2.jpg

rot3.jpg

Alsof het vanaf de wortels omhoog komt. De stengels/ takjes zijn donkerbruin en breken af, de wortels donkerbruin, bijna zwart.

Zou het de varenrouwmug zijn, en dan de larven vooral? Ik kan ze maar niet de baas worden, zelfs een partij aaltjes al weken geleden ingespoeld, ook dat helpt nog niks. Helaas al heel veel planten moeten verwijderen. Ik hoop dat deze te redden zijn, ben niet benauwd om wat rigoureuzere middelen te gaan gebruiken.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Ik kan je niet echt helpen met een goed antwoord. Maar hoe staat het er nu bij? Is het hierbij gebleven of heeft het zich uitgebreid. Je kan ook nog denken aan emelten of engerlingen. 

Geplaatst:

Emelten of engerlingen kom ik niet tegen, wel veel pissebedden, rouwvliegjes en hun larven, mieren (maar geen plaag zoals vorig jaar).

Kruiptijm groeit wel door met fris groen, maar de donkere gaten zitten er nog, die groeien niet dicht.

rot2.jpg

Corsicaanse kruipmunt is er slecht aan toe. Donkergroen is kruiptijm, lichtgroen onder is de kruipmunt, het was een volle pol en nu is die bijna weg.

rot1.jpg

Van dichtbij:

rot3.jpg

De isotoma midden onder komt eindelijk een beetje op gang.

Hier de kruipmunt uitvergroot. Op het blad allemaal lichte vlekjes.

rot4.jpg

De gewone munt, tijm, salie, rozemarijn, bonenkruid, oregano hadden alle deze plekken op het blad, ik heb ze allemaal weggedaan.

Enkele planten wilde ik in quarantaine zetten in de kas, waar ik ze in nieuwe potgrond zette en heb geprobeerd met anti insectenmiddelen de boel te redden, maar dat ging ook niet goed.

Hier een sedum plantje, dat er ook tussen stond, er breken stukjes van de plant af, evenals van de wortels, rotte plekjes, gaatjes.

rot6.jpg

Dezelfde verschijnselen als bij de kruidenplanten.

Het zou volgens Google ook een schimmel of virus kunnen zijn, dat zich via de bodem verspreidt.

De lichte plekken op de bodem is van brekerzand, dat er overheen gestrooid is om de vliegen te weerhouden eitjes te gaan leggen. Van de regen in de drup, want hierdoor wordt de grond nog slechter, slaat dicht.

Ook klimplanten als wisteria, druif, kamperfoelie hebben de verschijnselen. Vaak vind ik een bruine kern als ik een tak doorsnijd.

De grond is volgens mij helemaal verrot. Zeven jaar geleden stonden hier woningen, die zijn gesloopt. Mijn nieuwbouwwoning staat op een stuk waar een weg gelegen heeft. De achtertuin zat vol met verontreinigde grond, met de rotzooi van vorige bewoners erin. Ik was te laat met melden, anders hadden ze nog wel wat kunnen doen.

Ik dacht de grond van bovenaf te kunnen verbeteren, door er steeds compost, paardenmest. koemestkorrels, potgrond, tuingrond aan toe te voegen. Ik had beter het hele stuk achtertuin van 6 × 9 m af kunnen graven en er goeie tuingrond in kunnen doen. Om dat nu nog te gaan doen? Alle planten en klimplanten moeten dan weg, anders is de nieuwe grond ook zo weer besmet.

Gelukkig zijn er planten die het wel goed doen, zoals kleine maagdenpalm en zenegroen. Deze mogen het wel gaan overnemen, dan heb ik toch bodembedekkers, al zijn ze niet zo bijzonder.

rot7.jpg

Maagdenpalm blijft mooi donkergroen en breidt zich mooi uit.

rot8.jpg

Zenegroen sinds een maand of twee, bij Intratuin gekocht.

rot9.jpg

Nog een zenegroen, in Duitsland gekocht, paar week geleden. Zou dit een andere soort zijn, met veel smaller blad? Dit soort spul doet het dus wel goed in deze tuin. Jammer van de kleine kruipers dan, die gaan overwoekerd worden, maar het is niet anders.

Geplaatst:

Trek ik wat zaailingen van de passieflora eruit, omdat ze er niet goed uitzien. Je kon aan de zaailingen al zien dat er ondergronds iets niet in orde is. En ja, de wortels breken alle op hetzelfde punt af.

rot11.jpg

Er is iets goed fout met mijn grondje.

Geplaatst:

Wat jammer zeg. Gelukkig zijn er nog wel een paar planten die het wel doen op die grond. Het wordt dan wel wat eentoniger, maar nu nog alles verwijderen ook wat het wel goed doet is ook zo zonde. Hopelijk blijft de rest het goed doen. 🤞

• Thanks 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...