Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Compost: een grondverbeteraar, een bemester of beide?


scubapat

Aanbevolen berichten

Hallo moestuinders,

 

Ik wil gaan beginnen met composteren van tuin- en keukenafval, zodat ik volgend jaar compost heb voor de moestuin.

Nu lees ik echter op verschillende sites wel wat tegenstrijdigheden. Volgens de één is compost enkel een grondverbeteraar (en daar zou ik het ook voor toepassen). Volgens de ander is compost echter ook bemesting voor de groenten, en moet je dus geen extra bemesting toevoegen.

 

Ik kan vrij makkelijk aan stalmest geraken (geiten). Dit zou ik eventueel mee kunnen composteren en zo een "all in one" product trachten te maken.

Graag julie mening!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Compost is behalve een bodemverbeteraar ook belangrijk voor voedingsstoffen voor planten, maar dat betekent niet dat je geen meststoffen meer zou hoeven toe te voegen. Compost heeft bijvoorbeeld geen stikstof zoals dierlijke mest dat wel heeft. Het is dus geen vervanging van mest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik ben ergens wel blij dat je dit topic opent, want als er nou een ding is waarover de wildste verhalen gaan op dit forum is het wel compost. Niet dat ik de waarheid in pacht heb, maar ik heb er wel een grote interesse in, veel ervaring met het maken ervan en een mening over.

 

Compost, of Kompost zoals de bijbel (het grote moestuinboek van Velt) het noemt, is volgens mij niets meer dan een naam voor een heel natuurlijk proces. Je hoeft die bijbel niet eens te hebben gelezen om dit te weten. Je hoeft alleen maar om je heen te kijken. In groengebieden waar weinig menselijke bemoeienis is zie je het gebeuren: bomen en struiken verliezen hun blad en dat blad behoudt niet jarenlang dezelfde structuur als aan de boom. Een eenjarige plant sterft ook af en als je dat niet opruimt ligt het er niet volgend jaar nog in dezelfde vorm. Compost en composteren is wat mij betreft dus echt heel erg natuurlijk. Alleen gaat het op natuurlijke wijze niet zo snel als wij tuinier zouden willen. Een laag bladeren en takjes is niet het volgende jaar al meteen prachtige grond. Iemand heeft echter ooit - wellicht per ongeluk - uitgevonden dat je het natuurlijke proces kunt versnellen door de boel op een hoop te gooien.

 

Wat je vervolgens met die compost kunt doen daar verschillen nogal eens de meningen over. Ikzelf vind het geen wondermiddel. En daarmee bedoel ik dat je geen succes oogst omdat je een paar kruiwagens compost aan je grond hebt toegevoegd. Als je grond niet geschikt is om te moestuinieren dan helpen die paar kruiwagens compost ook niet. Op de korte termijn in ieder geval. Dus een jaartje je keukenafval in een emmer gooien en dan verwachten dat je prijstomaten kweekt is onzin - naar mijn bescheiden mening.

 

Maar het doet je grond zeker goed. Hoe meer organisch materiaal je verwerkt in je grond hoe beter. Alleen bestaat er niet zoiets algemeens als compost. Je hebt bijvoorbeeld jonge compost (waarin sommige grondstoffen nog duidelijk herkenbaar zijn) en rijpe compost en overjarige compost en van alles daar tussenin. De staat waarin de compost verkeerd maakt voor een deel ook uit wat het voor je grond of planten doet. En ook de samenstelling van de grondstoffen maakt nogal wat verschil voor het uiteindelijke doel. Kijk, op bosgrond groeit datgene dat het goed doet op voedingswaarde en zuurgraad van het afval dat het bos levert. Maar het is niet vanzelfsprekend dat je preitjes daar ook extra goed op groeien. En als je niets anders dan gazonmaaisel en tuinafval hebt om je hoop mee te vullen dan zal er een vrij stikstofrijk mengsel uit komen.

 

Je vraag is in die zin dus een beetje onmogelijk. Ik ben zelf van mening dat je gewoon al je natuurlijke afval op een hoop moet dumpen (ook het ongekookte tuinafval), inclusief gewiede onkruiden met wortel en zaad, aangevuld met alles wat je maar aan natuurlijk materiaal kunt vinden (dus ook geitenmest). En dat je het eindprodukt dan op een gegeven moment (afhankelijk van je eigen omstandigheden) door je hele moestuingrond mengt onder het motto 'baat het niet dan schaadt het niet'. Maar mijn eigen composthoop is dan ook meer een gecontroleerde afvalberg: ik verzamel alles wat normaal in de tuin zou vallen op een hoop, aangevuld met het stro wat mij hier in de weg ligt plus de koffieprut, en geef het dan later als het allemaal verteerd is terug aan de grond. Er zijn ook mensen die hebben een vat of een speciale constructie en die zijn heel zorgvuldig met wat ze erin of op gooien. Sommigen doen er zelfs gekochte wormen bij of commerciele compoststarters. Anderen roeren erin om de zoveel tijd in. Ik ken persoonlijk iemand die compost maakt van uitsluitend snoeitakken. Dat duurt jaren maar hij heeft de tijd.

 

Kortom, een antwoord waar je niet meteen mee aan de slag kunt. Maar dat is volgens mij compost eigen

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Absoluut beide grondverbeteraar en bemesting, ik zou ook info. zoeken over mulchen dat is interesant vindt ik en ook leuk om te doen mogelijkheden groot en hoeft niks te kosten en leuk om over te denken en op te letten met wat voor een dingen die je "vindt"" in de natuur om te geruiken bij mulchen, kun je heel het jaar doen.

Denk aan oud blad, kruiden, onkruiden, compost enzv.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geitenmest kan ook op de composthoop als een toegevoegd bestanddeel naast tuinafval, maaisel en keukenafval.

Als je erg veel geitenmest hebt dan niet alles op de composthoop maar apart laten verouderen om er zo een organische mest van te maken.

 

Compost is m.i. een grondverbeteraar met een hoog voedingsgehalte (zeker als er geitenmest aan toe is gevoegd).

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...
  • 1 maand later ...

Hallo moestuinders,

 

Ik kom nog even terug op dit topic.

 

Betreft de stalmest van geiten. Deze ligt sinds de maand mei buiten in een hoekje van de moestuin.

 

Heb 2 vragen:

 

Moet ik de stalmest nu verwerken? Ga namelijk de moestuin omfrezen en laten rusten tot het voorjaar.

Of kan ik beter in het voorjaar de stalmest onderwerken?

 

Zou deze stalmest al voldoende verteerd zijn om te gebruiken als bemesting?

 

Alvast bedankt voor jullie tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook wat te zeggen hoor

 

Compost is een grondverbeteraar met een zeker gehalte aan bemesting. Hoe je het maakt is niet van belang, maar wat je erin gooit wél. Even een paar zaken op een rij:

 

Wat mag er wél in:

 

- Bladeren van groente

- Onkruid

- Stro en andere grasachtigen

 

Wat mag er absoluut niet in:

 

- Aardappelloof

- Tomaten en tomatenloof

- Peulvruchtenloof

- Stronken van koolplanten (alleen omdat het te langzaam verteerd)

 

Wegens Aardappelziekte moet je dat niet in je grond gaan verwerken. Evenzo met peulvruchtenloof want dat kan schimmels vormen in de grond.

Stronken van koolplanten doe ik niet op de hoop maar die neem ik mee naar huis in de GFT-bak, dat duurd echt te lang voordat het verteerd is...

 

Verder zou ik wel bijmesten in je tuin, want je hebt zoals gezegd anders een te laag gehalte stikstof, en dat zit weer wel in Mest, voornamelijk in Stalmest van Paarden en Koeien en Geiten. Ook bij Kippen, maar dat raad niemand aan want dat schijnt weer te scherp te zijn (ammoniak). Maar dat weet ik alleen van horen zeggen hoor.

 

Ok aan de slag dan maar weer...

 

gr Anton

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ow om op je vraag terug te komen, je kan het beste nu mesten, dan kan dat lekker overwinteren. Je kan mesten en daarná spitten. Maar natuurlijk kan je natuurlijk ook eerst spitten en daarna mesten. Om dan in beidde gevallen in het voorjaar te frezen. Kan in het voorjaar het beste want dan heb je gelijk een lekkere mulch om mee te werken...

 

suc6

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@geitenmest:

 

wij hadden vorig jaar een berg van die dropjes in de compost gedaan om te verteren, dat duurde erg lang, bij het omzetten nog steeds drop; volgende keer gaat het eerst door de hakselaar na een beetje drogen

daarna de mest in een emmer water gedaan op advies van weetiknietmeer en het mestwater bij de kool, ging prima

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is nou net het probleem van 'harde' mest soorten. Daaronder vallen:

 

Konijnenkeutels

Schapendrollen

Geitenkeutels

 

Paardenmest is wat minder compact en daardoor geschikt om mee te mesten. Voordeel van de mest die wij gebruiken is dat er al op geteeld is; Champignonnen. Daardoor is de structuur wat minder hard, ik zou bijna zeggen dat het gewoon lijkt op potgrond ofzo iets... En ja als je Koemest gebruikt is het helemaal mooi, dat blubberd gewoon je grond in en als het vermengt is met stro en je laat het overwinteren op je tuin is het zo bros geworden als, ik zou zeggen bijna als zand...

 

Maar als je je 'harde mest' mengt met bijvoorbeeld oud stro of hooi en je laat het een paar maanden liggen op je hoop, is het ook redelijk kruimelig geworden. En als je het onder spit heb je nergens last van want dan verteerd het gewoon verder onder de grond. Wormen en andere beestjes zorgen voor de afbraak daarvan.

 

Vergeet niet ook kalk te gebruiken! Voornamelijk als je grond bestaat uit veen (Drenthe en Braband)...

 

gr Anton

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik kijk naar de schapenmest op de dijk waar ik elke 5 dagen de schapen verzet dan vindt ik binnen een maand geen drol of dropje meer, soms gaan de kraaien ermee vandoor maar het gros verteert denk ik gewoon.

Dit is dan niet op een composthoop die de vertering alleen maar versneld door de warmte,maar in de open lucht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...