Geplaatst: 2 juli2 Jul 5 uren geleden, tuinder7 zei:ben overigens ook een experiment met zaai rabarber begonnen. vrij ongebruikelijk, ik weet, mar dit ras (glaskins perpetual) schijnt een veel langere oogstperiode te hebben. ver na de langste dag. dus hopelijk lukt het. en ik hou van een uitdaging.Ik heb dit voorjaar ook rabarber gezaaid, ik had vier plantjes.Daar heb ik al flink van kunnen oogsten.Ik ga even op zoek naar dat ras van jou.
Geplaatst: 2 juli2 Jul 8 hours ago, Rookie said:Yorkielover hier.🙋♂️Hoi, ja ik had het gezien. heb inmiddels al het e.a. gelezen. 3 hours ago, Gitta said:Hoi @tuinder7 . Welkom hier. Gittasmoestuin ben ik bij mmbedankt allen. leuk al die bekende gezichten/namen.
Geplaatst: 2 juli2 Jul 8 hours ago, Vrouwholle said:Ik hoop dat de gezondheids problemen weer in orde komen @tuinder7 Fijn hè dat er altijd wel dingen zijn die wel goed gaanja, komt uiteindelijk wel weer goed linksom of rechtsom.
Geplaatst: 2 juli2 Jul 3 hours ago, Rookie said:Ik heb dit voorjaar ook rabarber gezaaid, ik had vier plantjes.Daar heb ik al flink van kunnen oogsten.Ik ga even op zoek naar dat ras van jou.dat is wel interessant. zijn jouw planten al zo groot dan? ik heb juist begrepen dat je een uit zaad gekweekte rabarber minstens 1 jaar maar liever 2 jaar met rust moet laten. dus in het tweede jaar oogsten als de plant sterker is. welk ras heb jij?
Geplaatst: 2 juli2 Jul Stom genoeg weet ik dat niet meer.Op een gegeven moment ben ik het zakje zaad kwijtgeraakt en niets genoteerd...Maar ik dacht ook dat je het eerste jaar niet kon oogsten, daar hield ik dus ook rekening mee.Maar ze deden het alle vier zó goed, dat er gewoon oogstbare stelen aan kwamen.
Geplaatst: 2 juli2 Jul @tuinder7 Ik heb gewoon dezelfde naam: petrasmoestuin. Makkelijk te vinden. Ik schrijf alleen hier, al druk genoeg. 😊
Geplaatst: 2 juli2 Jul 4 minutes ago, Petrasmoestuin said:@tuinder7 Ik heb gewoon dezelfde naam: petrasmoestuin. Makkelijk te vinden. Ik schrijf alleen hier, al druk genoeghoi petra, 🙋♂️ ja dat hielp wel om een en ander aan elkaar te puzzelen dat sommigen dezelfde namen hebben hier😉
Geplaatst: 3 juli3 Jul Auteur @Dahli ik wil nog ff reageren op jou vraag in voeding topic wat de meerwaarde is van vakken in de SFG bakken 😊Ik snap jou beredenering heel goed want ik dacht ook bij zo’n vak spinazie “dat gaat nooit genoeg zijn” 🤔Maar al doende bleek die mm spinazie rauw ontzettend lekker te zijn en eet ik dat nu nog steeds (liefst met paprika- granaatappel spread ) op brood😋 Omdat ik dan het buitenste blad pluk blijkt zo’n vak nog verrassend veel oogst voor langere tijd te geven.Voor de gerechten met gestoofde spinazie gebruik ik dan de NZ spinazie die hele lange ranken met veel blad vormt en ook steeds weer aangroeit . De app die gebruikt word bij de mm methode geeft dan aan dat ik van de mm spinazie meerder zaadjes per plekje op 9 plekjes binnen het vak kan zaaien. Dat had ik uit mezelf nooit bedacht!Dit is ff een voorbeeld van hoe dat met ook andere groenten werkt.Wat nu in mijn 7e jaar nog steeds verbaasd is dat ik met 2 pers bijna dagelijks uit mijn bakken eet terwijl ik nooit verwacht had met klein voortuintje nog kleiner balkonnetje en klein dakterras een volwaardige moestuin zou kunnen hebben…. en zelf nog ruim genoeg groen voor ook mijn kippen en kwartels en compostton die dan op haar beurt weer genoeg compost geeft voor mijn eigen planten.Daarbij vind ik die vakken een visueel mooie combi aan verschillende planten en bloemen geven…beetje “ natuurlijkere look” dan strakke rijtjes maar dat is persoonlijke smaak! Het blijft een feit dat mm team ik weet niet hoeveel beginners op deze manier aan het moestuinieren heeft gekregen en de comm ook ontzettend veel actieve hele enthousiaste gebruikers heeft 👍😊🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱
Geplaatst: 3 juli3 Jul Mee eens @Vrouwholle , dat mag ook gezegd worden! Echt een heel fijn systeem, vooral voor wie weinig ruimte heeft. Maar het blijkt ook gebruikt te worden door mensen met wat meer ruimte.Zelf zou ik het liefst alles door elkaar zaaien zoals Vera Greutink dat doet. Zodat wortelgroenten, bladgroenten, knollen, diep wortelend, oppervlakkig wortelend, álles, lekker natuurlijk zijn eigen functie heeft zoals in een bloemenweide. Maar zover ben ik helaas nog niet. Dus dit is voor mij een hele goede tweede keus.
Geplaatst: 3 juli3 Jul Auteur Ik ken de persoon die jij noemt @CJodokus niet maar precies wat jij zegt… die vakken is voor mij soort van geordende premacultuur….😊… Ik husselde mijn bakken al meestal niet in het voorjaar.. maar schepte nog wel per vak of per 2 vakken als die leeg waren om…Mijn volgende stap gaat zijn om de compost ook niet meer door te scheppen voordat ik opnieuw zaai maar alleen in het voorjaar een laag eroverheen….eens avonturen hoe “ no dig” in bakken gaat…🤔🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱
Geplaatst: 3 juli3 Jul @Vrouwholle Dank je wel voor je uitgebreide reactie!Ik wil graag even iets verduidelijken. Mijn vraag komt voort uit een oprechte interesse. Ik kreeg even de indruk dat mijn vraag werd geïnterpreteerd als negatief, terwijl dat helemaal niet mijn bedoeling was. Ik snap(te) oprecht de voordelen er niet van. En daar ben ik in geïnteresseerd omdat ikzelf maar een heel beperkte ruimte heb/neem om te kweken. Ik heb wel meer ruimte, maar ik kan dat a.g.v. een aandoening fysiek niet meer. Wat ik in dat kader zelf als voordeel zou kunnen benoemen is dat in het geval van MM de bakken op poten staan. Daarom heb ik al tig keer die site bekeken. En steeds liep ik tegen dezelfde vragen m.b.t. die vakken. En aangezien er hier best een aantal mensen met vakken werkt, al dan niet MM, was ik gewoon benieuwd.Uit jouw antwoord maak ik op dat het ook een kwestie van out of the box-denken is. Gebruik bepaalde groenten op een andere manier dan de meest voor de handliggende. Bij sommigen zie ik ook dat veel verschillende kleine beetjes van verschillende soorten tezamen een lekker eindresultaat oplevert. De gemengde salades bijvoorbeeld. En mijn eigen conclusie was ook dat sommige gewassen gewoon niet geschikt zijn voor vakkenteelt in 1 bak. De waterspinazie/kangkung bijvoorbeeld of de waterkers. Die hebben zo’n afwijkende verzorging nodig dat aangrenzende vakken daar last van zouden hebben.Ten aanzien van MM begrijp ik dat het voor veel mensen fijn is om aan de hand te worden genomen. En dat dat leidt tot het doorzetten i.p.v. het bijltje er bij neergooien of niet weten waar te beginnen. Dat moet je liggen, die methodiek. Ikzelf bijvoorbeeld vind het fijner om zelf dingen op te zoeken en te bestuderen en daardoor te leren. Te bedenken waarom dingen zo zijn i.p.v. af te gaan op meldingen van een app. Gewoon door te proberen. En fout bestaat wat mij betreft niet bij (moes)tuinieren. Dingen kunnen wel beter. Maar dat is heel persoonlijk.Dus nogmaals dank voor het geven van wat toelichting en inzicht. Jij ook @CJodokus ! 3 juli3 Jul aangepast door Dahli
Geplaatst: 3 juli3 Jul @Dahli een leuk uitgebreid verhaal van jou ook. Ik had het inderdaad als negatief, nou ja, als een andere mening gelezen. Dat zou ook niet geven, want dan kan je daarover van gedachten wisselen.Maar zoals je het nu uitlegt zou ik me voor kunnen stellen dat de MM bakken echt iets voor jou zijn. En het is een heel uitgebreid systeem waar je heel veel van kan leren als beginneling. Maar jij bent geen beginneling en je denkt niet in vakjes (daar hebben de meeste SFGers op dit forum last van denk ik 😉). Maar wat let je om ze op je eigen manier te gebruiken? Elk voorwerp dat je koopt mag je gebruiken zoals jíj́ dat wilt, toch?Ik weet ook van mensen die vruchtwisseling toepassen, elk seizoen een andere groep per bak. Net wat je wilt. Zoals jij weet of denkt dat het gaat lukken. Je zal alleen op hun site daarover niet veel lezen, omdat ze proberen het daar overzichtelijk te houden voor de beginnende moestuinder die hun systeem volgt.
Geplaatst: 3 juli3 Jul @Vrouwholle Zo doe ik het dit jaar ook voor het eerst. Wat ik me wel realiseerde is dat de bedoeling van No Dig wel is dat de onderliggende grond gezond wordt. Dat de voeding uit diepere lagen omhoog komt. En wij hebben maar 20 cm. Nou ja, proberen maar.En jij vindt……ook vast leuk om te bekijken. 3 juli3 Jul aangepast door CJodokus
Geplaatst: 3 juli3 Jul Auteur Ik had begrepen hoor Dahli dat jij geïnteresseerd bent….👍😊Klopt ook dat zeker niet alles geschikt is voor bakken…Ik zie de app als een richtlijn… en doe het dan nog steeds naar mijn eigen idee…vandaar dat ik nu ook hier op het forum ben om “ door te kunnen groeien”….😊 en nieuwe dingen te ontdekken….Zelf heb ik bakken op poten en bakken op de tegels en losse potten en plantzakken… ik combineer alles met van alles want uiteindelijk sta ik zelf aan het roer van mijn eigen tuin hè 😉Als jij of iemand specifieke vragen over tuinieren in bakken en vakken, potten en zakken heeft……👍😊🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱
Geplaatst: 3 juli3 Jul @Dahli Ik zal je eerdere post ook even meenemen naar hier want ik was ook al begonnen aan een reactie. Ik vond je vraag helemaal niet negatief overkomen gelukkig.20 uren geleden, Dahli zei:Ik wil echt niemand voor het hoofd stoten, maar ik snap oprecht niet wat de meerwaarde is van het in afgemeten vakken kweken. Iedereen kweekt sowieso geclusterd als het om de meeste groenten gaat. Je gaat niet 1 bonenplant neerzetten en dan 5 meter verderop de volgende. Of een klein plukje spinazie en dan een halve meter verderop weer. Maar waarom moeten die vakken precies 30 x 30 (of 40 x 40) zijn? Waarom geen twee rijtjes van 50 x 20 bijvoorbeeld. Ook dan heb je overzicht.30x30 zou de meest efficiënte afmeting zijn om op een kleine oppervlakte te telen. Hoe en waarom weet ik ook niet meer exact maar er zit een hele logica achter. Een ander punt is de reikwijdte van de arm. Bij de bakken van 120cm diep kan je overal bij komen zonder in de bak te hoeven staan. Ik volg die regeltjes ook lang niet allemaal maar ik vind vooral de structuur die het bied heel prettig. Dat is een heel persoonlijk iets denk ik. Met bijvoorbeeld volledige polycultuur waarbij alles door elkaar staat kan ik niets, dat voelt voelt voor mij als een plukje hier en een plukje daar waarbij ik de structuur mis. Ik ben opgegroeid met traditionele rijtjes maar dat bleek met een klein tuintje niet lekker te werken en toen kwam ik bij SFG/MM uit wat in Nederland net in opkomst was. Mijn ouders zijn nog elke keer verbaast hoeveel ik van een kleine oppervlakte haal (en dan ook nog eens niet spitten maar dat is een andere discussie ;) ) dus ergens gaat er toch iets goed met al die kleine vakjes. 20 uren geleden, Dahli zei:Wat ik er verder niet goed aan begrijp is dat over het algemeen in ieder vak iets anders wordt gekweekt. In het geval van tomaat of paksoi snap ik dat nog, dan heb je een substantiële oogst per vak. Maar wat heb je aan 1 vak spinazie van 30 x 30? Daar kun je net 1 mond mee vullen als je het warm bereidt.Wat vrouwholle ook al opmerkte is 1 vakje niet genoeg voor warme bereiding maar wel voor koude bereiding. Voor warme bereidingen grijp ik meestal naar een diepvriesdoos want ik heb thuis nu eenmaal niet de ruimte om genoeg spinazie te telen voor het gezin. Als ik dat als maatstaaf moet gebruiken dan kan ik beter helemaal stoppen met de moestuin want met opgroeiende kinderen is het eten niet aan te slepen en oogst ik zelden genoeg voor een volledige maaltijd. Ik zie het als een gezonde aanvulling op de maaltijden, een leuke hobby, leerzaam voor de kinderen, enzovoort.20 uren geleden, Dahli zei:Persoonlijk vind ik 35 soorten teelt in micro hoeveelheden helemaal niet overzichtelijk.Ik kom zo snel geteld aan 25 verschillende gewassen in de vakken en als ik alle verschillende rassen tel kom ik op 33 dus ik zit nog net onder je grens 3 juli3 Jul aangepast door loes
Geplaatst: 3 juli3 Jul https://m.youtube.com/watch?v=PYFIE44q1Hg&pp=ygUUcG9seWN1bHR1dXIgbW9lc3R1aW4%3DNog eens proberen. Vorige lukte niet geloof ik.Vera Greutink, permacultuur, polycultuur.
Geplaatst: 3 juli3 Jul @Dahli ik heb in eerste instantie in de bakken op rijtjes gezaaid. Maar toen kon ik er veel minder in kwijt en de opbrengst was niet naar mijn zin. Daarom ben ik verder gaan kijken net als Loes. Zo kwam ik ook uit bij de mm. Juist door gestructureerd in vakjes te zaaien, heb ik meer opbrengst. Inderdaad is niet alles geschikt. Maar dat vind ik niet erg. Genoeg groente en fruit die ik wel op deze manier kan kweken. En ik heb me al vanaf het begin niet precies aan hun methode gehouden. Ik experimenteer graag met verschillende niet mm groente. Gewoon om nieuwe dingen uit te proberen. Op de community daar zul je daar weinig over vinden, omdat het overzichtelijk moet blijven voor de nieuwelingen. Daarvoor is het topic (net)-niet mm. Daar staan wel leuke dingen in. Maar ik miste toch meer diepgang zoals hier. Hopelijk heb je wat aan onze antwoorden.
Geplaatst: 3 juli3 Jul @CJodokus @Vrouwholle @loes en @Gitta Dank jullie wel voor de antwoorden, inzichten en moeite die jullie hebben genomen! Soms heb je juist ervaringen van anderen nodig om dingen vanuit een ander perspectief te bezien. En jullie jaren praktijkervaring. Die praktijk moest wel voordelen bieden dan alleen de theorie. En dat blijkt nu.Ik zal denk ik niet snel met rasters gaan werken omdat me dat enigszins benauwt (denk ik nu 😉), maar misschien leidt voortschrijdend inzicht zoals bij jou Gitta, toch tot uiteindelijk een andere conclusie. En vakken kunnen zo groot zijn als je ze zelf maakt natuurlijk.En de neiging om veel verschillende soorten te kweken, ken ik ook. Maar dan heb ik liever wat meer van 1 soort (ik heb een zoon van 16 die ook eet als een bootwerker Loes 😳). Dus houd ik me met moeite in en probeer meer opvolgende soorten. Daar vind ik de kweektafel(tje)s heel fijn voor.Ik ga me nog eens beraden. In september jarig, dus wellicht komt er dan een wat grotere tafel op poten.Nogmaals dank iedereen!
Geplaatst: 3 juli3 Jul Als de kweektafels je goed bevallen dan gaat een grotere tafel je denk ik ook wel goed bevallen. Of de vakverdeling je bevalt of dat je toch liever rijtjes maakt of combinatieteelt of polycultuur of monocultuur of weet ik het wat... dat mag hier op het forum gelukkig allemaal dus laat je daar vooral niet door tegenhouden. Denk buiten het kader!
Geplaatst: 3 juli3 Jul @Dahli Ga eens kijken welke bakken Rookie heeft b.v. Ook hoge bakken, maar veel goedkoper dan de MM. Ja ik gebruik geen rasters en ik wil ook veel van iets. Zie mijn spinazie, zo blij mee toen. Wat heb je nu aan 1 vakje groente?Ga maar lekker experimenteren, iedereen heeft zijn eigen wijze wat bevalt.Maar ja, wij zijn grote eters en houden van lekker eten, dus ik wil graag veel groente, niet een beetje van dit en dat en alles verzamelen om aan een bepaald gewicht te komen. Ik eet niet elke dag pasta. Wil ik spinazie, dan wil ik spinazie. Wil ik andijvie, dan rauwe andijvie tot stamppot. Dus minstens 3 vakken. Je kunt denkbeeldige vakken maken, en zonder rasters, want dat kost ruimte die rasters. En wil je een hele rij wortels of spinazie b.v. dan kun je lekker horizontaal doorwerken. De wortels elke 5 cm en de spinazie zaai je ruim. Ging super goed!Ik respecteer de andere dames hoor, ik wil niets negatiefs schrijven. Maar ik ben nog maar voor het 2e jaar bezig. Maar ik ben best tevreden met wat ik nu al uit de tuin heb gehaald, ik denk dat ik nu al het dubbele geoogst heb t.o.v. vorig jaar met alleen de MM techniek volgen. Ik heb wel heel veel werk ervoor moeten verzetten, maar voor niets gaat de zon op.
Geplaatst: 3 juli3 Jul @Petrasmoestuin Ik snap nog steeds niet helemaal goed hoe die rasters ruimte innemen. Ik gebruik hoekmarkering ipv rasters maar ik zaai alsnog niets op 1cm vanaf de rand dus daar zit geen winst. en planten kunnen gewoon onder een raster door wortelen dus daarin zit ook geen beperking. 3 juli3 Jul aangepast door loes
Geplaatst: 3 juli3 Jul 21 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:Ga eens kijken welke bakken Rookie heeft b.v.Dank je voor je reactie @Petrasmoestuin ! De bakken van @Rookie heb ik gezien en vind ik de mooiste van allemaal. Ook prettig dat ze een flink stuk dieper zijn denk ik. Alhoewel uit de foto’s van de MM-bakken-gebruikers wel blijkt dat 20 cm genoeg kan zijn. Ik heb nog even om na te denken gelukkig 😃.
Geplaatst: 3 juli3 Jul Beste @Dahli voor de groente die de MM aanbiedt wel, maar wil je b.v. bloemkool, spitskool, savooiekool, knolselderij, mais, pastinaak, wortelpeterselie e.d. zaaien dan heb je toch een diepere bak nodig wil je een leuke oogst hebben. Mijn ervaring uit mijn eerste jaar was dat ik b.v. de knolvenkel heel smal oogstte, ook de knolselderij die in een bak van 25 cm stond kwam niet echt tot leven. Je kunt kiezen voor 20 cm en hele dure bakken (heb ik ook, maar ik wist niet beter) of diepere goedkopere bakken waar je wat grotere groente kunt kweken, tenzij je dat niet belangrijk vindt.Van de week zal ik wat fotos op mijn blog zetten wat ik allemaal heb staan. Maar ook mij ontbreekt mij aan tijd om alle fotos steeds te verwerken. Maar ze komen!
Geplaatst: 3 juli3 Jul Dat is waardevolle informatie @Petrasmoestuin, dank je. Ik ben geen kolen-kweker omdat ik geen zin heb in die netten. Ik heb mijn groenten/potten/bakken en volle grond groenten tussen mijn bloemen en vaste planten staan, vandaar. Wortels, bieten, wortelpeterselie en pastinaken etc. wil ik zeker een keer proberen en ik kan me voorstellen dat die, zoals jij al aangeeft, beter uit de voeten kunnen in een diepere bak dan in een bak van 20 cm. En, altijd leuk foto’s!
Geplaatst: 3 juli3 Jul 59 minuten geleden, loes zei:hoe die rasters ruimte innemen.Wat bedoel jij met hoekmarkering? Die zijn misschien kleiner. Rasters hebben een bepaalde afmeting van 2 cm en op die plaats kun je dus niets zaaien maar ook vlak er naast niet, planten hebben een bepaalde ruimte nodig. Ik had ook altijd mos daaronder, heel vervelend. Maar goed, dat heeft er niets mee te maken nu.Een voorbeeld bij een bak van 120 x 120 cm. Daar heb je 3 rasters in de lengte en de breedte. Dan ben je sowiesow 3 x horizontaal en 3 x verticaal is 6 x 2 cm zo 12 cm kwijt plu wat je ernaast niet kunt planten, zeg maar minstens 18 cm.Je zaait een spinazie ruim zonder raster, dan heb je over de breedte van 120 heel veel spinazie.Ik zaai wortelen b.v. 23 op een rij. Bij de MM dus 16. (4 x 4).En zo kun je ook meer radijs zaaien en alle groente die ze daar noemen.Sterker nog: je kunt heel veel groente, zeker bladgroente, radijs, bieten, venkelknollen, e.d. (kun je opzoeken via multisowing) heel veel zaadjes in 1 gaatje doen, heel veel oogst. Je moet ervoor wel zorgen dat het beschermd staat, want het duurt wel langer met de oogst. Je neemt eerst de eerste al draaiende eruit, dan later de andere grote, enz.Ik hoop dat je deze uitleg duidelijk vindt?Ook mij is dat door een vriendin verteld. Ik weet niet of ik haar naam mag noemen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.