Vrouwholle Posted September 9 Share Posted September 9 Leuk om op dit forum ook mensen te ontmoeten die tuinieren in bakken zoals op de makkelijke moestuin en bij de vierkante meter tuin en square food gardening! Rookie ik ga als de temp daalt idd mijn kappen weer op de mm bakken zetten!! Die harde wind scheurt het plastic idd heel snel zoals bij jou gebeurde dat afgelopen winter vooral bij mijn kleine kasje waar ik net in kan staan… zoveel dat het niet meer te plakken was.😞 zoals je nog wel weet van de comm verving mijn lief dat gescheurde plastic voor doorzichtig golfplaten. Dat bevalt tot nu toe heel goed. Mischien kun jij zoiets toepassen op de frame’s van de kappen🤔 bijgevoegd foto van “de open kap” op oude voortuinbak februari 2022 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted September 9 Share Posted September 9 (edited) Net niet MM-ers, daar val ik ook onder. Dit was de border waarmee ik een dikke 10jaar geleden begon: Vorig jaar hebben we de tuin omgegooid en heb ik een stukje van de groentetuin moeten inleveren. Lastig hoekje om volledig op de foto te zetten dus ik heb nog geen goede overzichtsfoto maar deze kale plattegrond geeft een idee Edited September 9 by loes 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrouwholle Posted September 9 Author Share Posted September 9 Leuk om te zien Loes! Dan ben ik ook wel nieuwsgierig naar nu het er nu uitziet?😊 met herfstige inval en al😉😊 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted September 9 Share Posted September 9 Slim, die plastic golfplaten! Dat gaat niet werken hier, ben ik bang, dat zou gelijk loswaaien. Bovendien zit hubby niet meer zo te wachten op nog meer werk in de moestuin, hij heeft Parkinson en dat werkt niet zo lekker meer. Maar ik ga het gewoon proberen met die plastic kappen en ik heb misschien nog wel een idee, maar dat moet ik nog even uitwerken. Ik zou om het frame eerst nog iets anders kunnen doen, dan daaroverheen de overkapping, waardoor er minder kracht op de naden komt. Ik zie nog wel. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted September 9 Share Posted September 9 Oke oke even snel naar buiten gelopen en een poging gedaan Het begint er allemaal wat troosteloos uit te zien 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted September 9 Share Posted September 9 Ik vind het prachtig! Die boog... zo mooi! Wat heeft daar tegenaan gestaan en wat ga je er volgend seizoen doen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrouwholle Posted September 9 Author Share Posted September 9 Herkenbaar dat verval Loes!😊 ik twijfelde bij mezelf voorstellen ook of ik foto’s van nu of van hoog zomer zo nemen😊 Die boog ; zoiets ben ik ook van plan niet zozeer voor extra klimruimte al meer om schaduw te creëren boven de bakken… met beetje zon word het bloedje heet op mijn dakterras en mijn voortuin bakken staan op het zuiden maar daar staan lei platanen voor en dat scheelt zo enorm veel met water geven!!🤔👍😊 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted September 9 Share Posted September 9 (edited) De boog is een rozenboog van de Lidl, niet duur maar ook geen kwaliteit dat het tig jaar mee gaat. Staan momenteel niet op de site maar die aanbieding komt volgens mij elk jaar wel weer terug. Op 9-9-2024 om 17:58, Rookie zei: Ik vind het prachtig! Die boog... zo mooi! Wat heeft daar tegenaan gestaan en wat ga je er volgend seizoen doen? Daar stond eerst doperwten tegenaan en nu komkommer. erachter staat een wigwam van boontjes en die planten zijn zo groot geworden dat ze ook over de boog groeien. Ik moet nog even zien of ik de boog volgend jaar vooraan laat staan of juist achteraan zet. Edited September 11 by loes 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted September 9 Share Posted September 9 Leuk. Wij hebben een klein boogje gemaakt, waar ik bonen tegenop wilde laten groeien. Maar helaas, die wind... ze groeiden voor geen meter. Volgend jaar wil ik er pronkbonen neerzetten, die zijn erg windbestendig. En die bonen schijnen ook lekker te zijn, afhankelijk van de soort die je kiest. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitta Posted September 9 Share Posted September 9 Wat mooi Loes! En het wordt rond deze tijd van het jaar steeds iets minder mooi. Maar dat hoort bij de tijd van het jaar. Hier ziet ook niet alles er meer florissant uit. Maar dat heeft ook wel weer wat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitta Posted September 9 Share Posted September 9 Ik ben ook al aan het puzzelen waar ik de pompoen en courgette neer ga zetten. Ik wil eigenlijk 2 courgettes neer zetten op de plek waar ik nu 1 pompoen heb staan. Aan beide zijden van het klimrek 1 courgette. En 2 pompoenen in de vollegrond bij de schutting. Maar ik weet niet of mijn man met dat laatste eens is en gaat worden. Ik wilde dat dit jaar namelijk al doen. Maar kreeg het er dit jaar nog niet door. We gaan het zien hoe het volgend jaar gaat. Anders wordt het weet 1 pompoen plant en 1 courgette plant. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted September 9 Share Posted September 9 (edited) Gebruik je dan klimcourgettes of gewone? Ik heb gewone staan, achteraan het paadje. En dan opgeknoopt tot een palmboom https://allthelittlereasons.com/how-to-start-growing-zucchini-vertically-its-easy/ Pompoen wil ik ook graag proberen maar die mega wildernis vroeger in de groentetuin van mijn ouders schrikt af. Ik zag bij foto's van @Rookiedat het ook anders kan. Misschien een klein soortje proberen, babybear of butterbush ofzo? Dit jaar met 3 komkommerplanten teveel komkommers en de klimboog kan wel wat voller. Edited September 9 by loes 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitta Posted September 9 Share Posted September 9 @loesop dit moment heb ik alleen de klimcourgette van de mm. Maar ik wil ook graag een gele soort gaan zaaien volgend jaar of het jaar erop. Ik ga dan de gele ook naar boven toe leiden, ik heb begrepen dat het gewoon mogelijk is. Ik heb nu de pompoen van mm, volgens mij is dat de babybear. Maar als die zaden op zijn wil ik een andere kleine pompoen gaan zaaien. Ik heb er nu een paar op mijn lijstje staan die zouden kunnen. 3 komkommer planten is inderdaad best veel komkommers. Ik heb ook 3 planten staan. Wel mini komkommers. Die gaan nu mee in de broodtrommels van de kinderen, die zijn er gelukkig dol op. Ik ga volgend jaar eerst deze zaden op maken en dan opzoek naar wat grotere komkommer soort. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrouwholle Posted September 9 Author Share Posted September 9 Ik laat de gele courgette afhangen op de hoek van mijn mm bak op poten gaat ook prima.👍😊 van de groene courgette heb ik een soort die “patio” heet nu voor 2e seizoen die bevallen beide prima👍😊 van de pompoenen heb in “Jack be Littele” nu voor 3e seizoen dacht ik…🤔 die geeft verschillende pompoentjes net iets groter dan een sinaasappel aan een plant. De baby bear van mm gaf bij mij 2 seizoen heel raar gevormde vruchten dus vandaar dat ik andere soorten heb nu. Ik doe ook de butter nut helaas maar 1 groeiend aan de plant omdat ik steeds maar mannelijke bloemen had. bijgevoegd foto van de Jack be Littele om de ingang van mijn kasje heen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 11 Share Posted September 11 Op 9-9-2024 om 23:18, Vrouwholle zei: Jack be Littele Hoe bevalt de smaak van deze je? Ik heb er ooit eens een gekregen om te proeven maar toen ik hem open maakte waren de zaden gekiemd in de pompoen en het vruchtvlees smaakte vooral melig, Dat kan aan veel dingen gelegen hebben. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petrasmoestuin Posted September 13 Share Posted September 13 Op 9-9-2024 om 15:56, Vrouwholle zei: Leuk om op dit forum ook mensen te ontmoeten die tuinieren in bakken zoals op de makkelijke moestuin en bij de vierkante meter tuin en square food gardening! Rookie ik ga als de temp daalt idd mijn kappen weer op de mm bakken zetten!! Die harde wind scheurt het plastic idd heel snel zoals bij jou gebeurde dat afgelopen winter vooral bij mijn kleine kasje waar ik net in kan staan… zoveel dat het niet meer te plakken was.😞 zoals je nog wel weet van de comm verving mijn lief dat gescheurde plastic voor doorzichtig golfplaten. Dat bevalt tot nu toe heel goed. Mischien kun jij zoiets toepassen op de frame’s van de kappen🤔 bijgevoegd foto van “de open kap” op oude voortuinbak februari 2022 Wij zoeken ook nog zoiets om op de Heros te zetten en dan gaas erover, zodat de koolachtigen niet opgegeten worden o.a. Radijs,meiraapjes. De grote kolen wil ik elders zetten achter de werkplaats in de speciebakken. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrouwholle Posted September 13 Author Share Posted September 13 Ik vind de smaak lekker @appelvrouw vandaar dat ik Jack be Little erin hou😊 Omdat ze zo schattig zijn vul ik ze meestal per persoon 1 😋 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrouwholle Posted September 13 Author Share Posted September 13 Fijn @Petrasmoestuin dat ik dat hier dan wel gewoon mag delen..👍😊 mik heb er ff screen shot van gemaakt onderin staat wat ik bij Google invoerde…🤔 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petrasmoestuin Posted September 13 Share Posted September 13 Je bent weer geweldig! Dank je wel. Fijn dat het hier allemaal mag. Hier kunnen wij ook gewoon relaxt tuinieren zonder te denken wat wij mogen/moeten schrijven. Ik sla deze even op. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted September 14 Share Posted September 14 (edited) Ik heb ook zoiets @Vrouwholle, maar bij mij lopen de openingen door tot helemaal beneden. Dat geeft toch net even iets meer werkruimte. Ze staan boven op mijn kweekbakken van 180x90. Nu nog iets verzinnen tegen het stukwaaien. Edited September 14 by Rookie 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrouwholle Posted September 14 Author Share Posted September 14 Dat is idd helemaal top @Rookie 😍 🌱wat is de maat van dat frame? en 🌱waar heb jij die gekocht dan?🤔 Ik ben ze niet tegen gekomen…. Ik had voorheen wel ronde bovenkant die kon ook tot onderaan open maar bij regen zakte dat plastic steeds in …☹️ De ritsen zijn wel heel kwetsbaar dus als het wat strak zit zal het op die plekken onderaan ook snel scheuren is mijn ervaring… maar om te werken idiaal en ook op mooie dagen kun je ze goed helemaal open zetten…👍😊 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted September 14 Share Posted September 14 Het frame is 180x90, ik heb grote bakken en ze pasten daar precies op. Ik heb ze besteld bij Amazon en ik heb ook reservehoezen daar gekocht, voor het geval dat ze toch stuk waaien. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrouwholle Posted September 14 Author Share Posted September 14 Helaas al mijn bakken zijn 60x1,20 en die ik heb heeft het frame ook die maat en passen precies stak in de bak. Op mijn dakterras kan het ook flink waaien en heb ik er touw overheen met bakstenen ter verzwaring dat ging afgelopen winter goed👍😊 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitta Posted September 14 Share Posted September 14 Jammer, mijn 60x120cm bak heeft een klimrek. Dus daar past het kasje niet. Ik ga eens opzoek voor mijn 60x60cm bak. Anders blijft het net als afgelopen jaar bij de mutsen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petrasmoestuin Posted September 14 Share Posted September 14 (edited) ik heb ook 3 bakken van 60 x 120, maar die staan tegen de keukenmuur aan en daar vind ik het niet zo nodig. Het gaat om de 4 bakken 120 x 120 achter de rozen op het gras. Maar dan moet ik 2 bakken van 60 x 120 neerzetten in zo'n Hero, ik weet niet of dat gaat. En dan heb ik er 8 nodig, als ik ze allemaal wil bedekken, toch weer een kostenplaatje. Wij zaten ook eerst te kijken naar alleen de hekwerken en dan zelf gaas of vlies erom heen spannen. @Rookiewist jij daar nog de link van? Die zat jij met mijn man toen te bekijken. Ze waren dan wat groter, maar Cees kon ze inkorten zei hij. Hij had het niet opgeschreven, en ik heb het toen niet gezien, want ik zat er niet vlak naast toen. Edited September 14 by Petrasmoestuin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts