Petrasmoestuin Geplaatst: 20 oktober 2024 Auteur Geplaatst: 20 oktober 2024 (aangepast) Courgettebrood uit blik of Panettone vorm Nodig: Voor 3 grote metalen blikken of 2 Panettone vormen 12 cm. 🌱Courgette ± 300 gr 🌱150 gr schapen- of geitenkaas (ik heb Bettine geitenkaasjes genomen) 🌱1 bosje tijm (ik heb paar takjes citroentijm genomen + 2 tl oregano) 🌱250 gr tarwebloem no 550 (ik heb 405 genomen) 🌱1 tl zout 🌱10 gr droge gist 🌱250 ml lauwwarm water Werkwijze: 🍜Was de courgette en rasp hem grof. Pluk de tijmblaadjes. Meng beide door de bloem en het zout. 🍜Voeg de gist en het lauwwarme water toe. Kneed het tot een smeuïg deeg. 🍜Dek het af en laat het 1 uur in een warme ruimte oprijzen. 🍜Bekleed de blikken met bakpapier. Ik heb het ook bij de Patissevormen gedaan, maar is misschien niet nodig, maar het resultaat is, dat het brood er gemakkelijk uitgehaald kan worden. 🍜Verkruimel de schapen- of geitenkaas en kneed het door het deeg als het na 1 uur opgerezen is. 🍜Verdeel het deeg in 2 delen bij de Patisse of 3 delen als je de blikken gebruikt en vul de vormen voor 2/3 gedeelte. Dek de vormen af en laat 30 minuten afgedekt verder rijzen. 🍜Verwarm intussen de oven op 250 graden boven- en onderwarmte. 🍜Schuif het brood in de oven en laat 10 minuten bakken. Draai dan de oven terug op 180 graden en laat het brood 30 minuten langer bakken. 🍜Stort het brood na 5 minuten (bij de blikken) op een rooster. Niet langer laten wachten, anders gaat het brood zweten. Bij de Patisse springvormen, haal je de springvormen eraf en de bodem en laat op een rooster afkoelen. 🍜Doe er wat plakjes kaas naar smaak erop. Boter is niet nodig. Een lekker gevuld stuk brood. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 21 oktober 2024 aangepast door Petrasmoestuin 2 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 21 oktober 2024 Auteur Geplaatst: 21 oktober 2024 2 uren geleden, Rookie zei: courgettebrood! Zou ook in een gewone broodvorm kunnen hoor! Ik had eigenlijk 2 vormen van 16 cm besteld (die zijn vandaag eindelijk binnengekomen), maar eigenlijk te groot om er dan 2 te bakken. 2 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 21 oktober 2024 Auteur Geplaatst: 21 oktober 2024 Koolraapfrietjes voor 2 personen Nodig: 🌱400 gr koolraap 🌱2 el olijfolie 🌱1 tl cayennepeper 🌱1 tl paprikapoeder 🌱½ tl knoflookpoeder 🌱zwarte peper naar smaak Werkwijze: 🍜Verwarm de oven voor op 200 graden heteluchtoven. 🍜Schil de koolraap en snijd ze in frietjes. 🍜Kook de friet ± 3 minuten in een pan met wat zout 🍜Laa de friet goed uitlekken en dep ze daarna droog met keukenpapier. 🍜Verwarm de oven voor op 200 graden. Hetelucht op 180 graden. 🍜 Plaats de frietjes op een bakplaat bekleed met bakpapier en voeg de olijfolie en kruiden toe. Meng alles goed door elkaar, zodat de kruiden en olie gelijk is verdeeld. 🍜Bak de frietjes in 20 - 25 minuten gaar. 🍜Voor bereiding in de airfryer: warm dan de airfryer voor op 180 graden. Bak de frietjes in k 12 minuten op 180 graden. Verhoog de temperatuur dan naar 200 graden en bak nog eens 5 minuten voor een krokant laagje. Lekker met boontjes, knoflooksaus en appelmoes. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 1 Quote
Gitta Geplaatst: 22 oktober 2024 Geplaatst: 22 oktober 2024 Deze lijkt me ook heel lekker voor de kids. Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 22 oktober 2024 Auteur Geplaatst: 22 oktober 2024 1 minuut geleden, Gitta zei: voor de kids. Het is gezonder voor de kids. Het kan ook in de airfryer, maar er moet olie doorheen en dat doe ik liever niet in de airfryer omdat het lastig is om schoon te maken. Ook die boontjes: stam, boter en spekbonen combinatie was erg lekker! 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 23 oktober 2024 Auteur Geplaatst: 23 oktober 2024 Kip wortelpeterselie ovenschotel 2 personen Ik had dit recept van @Rookie ontvangen omdat zij wortelpeterselie had geoogst en er zijn niet veel recepten te vinden van deze heerlijke groente helaas. Ikzelf had het ook geoogst van de week, maar dat was maar 1 cm groot. Ik heb nog meer wortelpeterselie staan, maar die laat ik nu even groeien. Ik wou het toch een keer maken, want ik had die 1 cm geproefd en die was toch lekker! Dus ik heb het nu even gekocht, maar mocht je dit ook uit je tuin gehaald hebben, ga het eens proberen. Ik heb het recept wel wat aangepast. Er zat te veel bouillon bij, ik heb er knoflook aan toegevoegd (moet voor mij altijd hahaha) en wat kaas erover gestrooid (idee van mijn man en een super idee). Noidig: 🌱400 gr wortelpeterselie 🌱2 stuks prei (ik had 225 gr schoon) 🌱2 knoflook tenen 🌱200 gr kipfilet 🌱100 ml creme fraiche 🌱50 gr Parmigiano Reggiano flakes 🌱150 ml bouillon 🌱1 tl mosterd 🌱Zout en peper Werkwijze: 🍜 Schil de wortelpeterselie en snijd ze in kleine blokjes. Snijd de prei in de lengte en spoel ze onder de kraan (zoals nodig) en snijd ze in ringen. 🍜 Maak de bouillon. 🍜 Verwarm de oven voor op 180 ºC en vet een ovenschaal in met wat roomboter. 🍜 Snijd de kip in blokjes. 🍜 Verwarm de olie in een wok of grote bakpan en bak de kip 2 - 3 minuten aan. Voeg wat peper en zout toe. Voeg de prei en wortelpeterselie erbij en bak 5 minuten mee al roerend op een hoog vuur. 🍜 Klop de crème fraîche los met mosterd, bouillon, zout en peper. 🍜 Schep de kip met de groenten in de ovenschaal en schenk het roommengsel erover en als laatste de Parmigiano Reggiano flakes verdeeld erover. Bak 15 -20 minuten in de voorverwarmde oven. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 2 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 24 oktober 2024 Auteur Geplaatst: 24 oktober 2024 (aangepast) Stamppot andijvie a la Petra Nodig: naar wens en naar hoeveelheid personen 🌱Aardappelen 🌱Andijvie 🌱Rode ui 🌱Mosterd 🌱Havermelk of andere 🌱Katenspek 🌱Roomboter 🌱Olijfolie of koolzaadolie 🌱Knoflooksaus: mayonaise, knoflook, met beetje griekse yoghurt, basilicum en cayennepeper Werkwijze: 🍜Kook de aardappelen in 20 - 25 minuten gaar. 🍜Snijd de rode ui in kleine stukjes en bak ze een 4 minuten aan in een pan. 🍜Was intussen de andijvie goed en snijd ze in dunne reepjes. 🍜Bak de katenspek uit in een beetje olijfolie of koolzaadolie. 🍜Verwarm wat havermelk met een beetje mosterd. 🍜Stamp de aardappelen en roer de melk de ui en de spekjes erdoor en verwarm het even door. 🍜Dien de borden op en doe er wat van de knoflooksaus erop. 25 oktober 2024 aangepast door Petrasmoestuin 2 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 26 oktober 2024 Auteur Geplaatst: 26 oktober 2024 Curry pastinaak wortelpeterselie en boontjes 2 personen Nodig: 🌱 1 ui 🌱 2 teentjes knoflook 🌱 2 cm gember 🌱 ½ el tomatenpuree 🌱 ½ tl currypoeder 🌱 ½ tl korianderpoeder 🌱 ½ tl komijnpoeder 🌱 ½ kl kurkuma 🌱 600 g pastinaken Ik had nu deze combinatie: 120 gr pastinaak 40 gr boontjes 160 gr wortelpeterselie 🌱 250 g (bos)champignons 🌱 120 g rode linzen 🌱 250 ml groentebouillon 🌱 250 ml kokosmelk 🌱 olijfolie 🌱 peper 🌱 zout Werkwijze: 🍜 Schil de wortelpeterselie en snijd ze in kleine blokjes. Snijd de prei in de lengte en spoel ze onder de kraan (zoals nodig) en snijd ze in ringen. 🍜 Pel en snipper de ui en de knoflook fijn. 🍜 Snijd de gember in kleine stukjes. 🍜 Schil de pastinaak met een dunschiller en snijd ze in blokjes. 🍜 Verwarm een scheutje olijfolie en bak de ui en knoflook zacht op een laag vuur. 🍜 Voeg de gember, de tomatenpuree en de kruiden toe en laat nog 1 minuut meestoven. 🍜 Voeg de pastinaak toe en laat 1 minuut meebakken. Blus met de groentebouillon en kokosmelk en laat 10 minuten zacht koken. 🍜 Verwarm in een koekenpan een beetje olijfolie en bak de champignons op een hoog vuur gaar. Zet ze even opzij. 🍜 Voeg de rode linzen aan de groente toe en laat 8 minuten meekoken. Voeg de gebakken champignons toe en kruid eventueel bij met peper en zout. Verwarm nog even door. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 26 oktober 2024 Auteur Geplaatst: 26 oktober 2024 Pompoen mascarpone toetje 4 - 6 personen Nodig: 🌱 250 gr Pompoen 🌱 50 ml appelsap 🌱 3 eigeel 🌱 50 gr Suiker 🌱 150 gr Mascarpone 🌱 200 gr slagroom 🌱 1 zakje slagroomstijf 🌱 150 gr lange vingers 🌱 60 ml afgekoelde Koffie 🌱 1 mespunt kaneel 🌱 20 ml Amaretto 🌱 2 el gehakte macadamianoten 🌱 1 tl cacaopoeder Werkwijze: 🍜 Snijd de pompoen in grove stukken en kook ze in een stoompan boven kokend water gedurende 25-30 minuten tot ze zacht zijn. 🍜 Pureer ze fijn met het appelsap en laat ze afkoelen. 🍜 Klop de eidooiers en suiker met de kloppers van een handmixer in ca. 5 minuten licht en schuimig. 🍜 Roer de mascarpone en pompoenpuree erdoor. Klop de room op met de slagroomversteviger en spatel twee derde van de slagroom erdoor, zet de rest opzij. 🍜 Breek de lange vingers in stukjes. Meng de koffie met de kaneel en amaretto. Besprenkel de stukjes lange vingers ermee. 🍜 Doe een derde van de stukjes lange vingers in 4 - 6 dessertglaasjes (elk ca. 280 ml). 🍜 Vul de glaasjes met de helft van de pompoen crème, maak een volgende laag door de stukjes lange vingers opnieuw in de glaasjes te verdelen, verdeel de resterende helft crème erover en vul dan met de laatste stukjes lange vingers. 🍜 Verdeel de overgebleven slagroom over de desserts en daarop de gehakte noten. 🍜 Bestuif een kleine laagje cacao op de gehakte noten. 🍜 Laat het toetje een paar uur opstijven. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 2 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 27 oktober 2024 Auteur Geplaatst: 27 oktober 2024 Tuinkerssoep met gerookte zalm of haring Dit is een variant op de soep die ik al eerder op heb geschreven, deze is wat gemakkelijker te maken. De tuinkers doet het nu super goed. HIj werd zo lang dat ze gewoon omvielen en gegeten moesten worden. Ik heb niet alles weggehaald, er staat nu zelfs nog meer. Dit was een goede plek, gewoon in de aarde zetten, dag tuinkersegel of watten of keukenpapier. Nodig voor 2 personen maaltijdsoep: 🌱150 gr gerookte zalm in stukjes (of gerookte haring) 🌱2 preien 🌱3 bosuitjes 🌱35 gr tuinkers 🌱400 gr aardappel 🌱2 dl havercreme 🌱3 teentjes knoflook geperst 🌱1 groentebouillon tablet of poeder zonder gist voor 8 dl 🌱8 dl water en 2 dl witte wijn 🌱2 el roomboter 🌱Cayennepeper en zout Werkwijze: 🍜 Maak de prei en bosuitjes schoon en snijd beide in ringetjes. 🍜 Maak de aardappel schoon en snijd ze in wat kleinere stukken en kook ze in 20 minuten gaar in de groentebouillon. 🍜 Smelt de boter in een koekenpan en stoof er de prei en bosuitjes in aan en laat in 15 – 20 minuten stoven. Bij de laatste 5 minuten voeg je de knoflook erbij. 🍜 Blus de groente af met de wijn en laat even meekoken. 🍜 Voeg de groente bij de aardappelen. 🍜 Voeg de havercrème en de tuinkers erbij. 🍜 Pureer alles met een staafmixer. Voeg wat peper en zout toe naar wens. 🍜 Dien de soep op in 2 grote kommen en leg daarboven de stukjes zalm of haring. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 29 oktober 2024 Auteur Geplaatst: 29 oktober 2024 (aangepast) Zoete aardappelpotje voor 2 personen Nodig: 🌱1 ui 🌱2 teentjes knoflook 🌱1 rode chilipeper 🌱2 zoete aardappelen 🌱1 rode peper 🌱2 eetl koolzaadolie 🌱1 theelepel Gemalen komijn 🌱1 theelepel Gemalen koriander 🌱100 ml Groentebouillon 🌱platte peterselie 🌱peper en zout 🌱2 eetl zure room Werkwijze: 🍜 Maak de ui schoon en snijd deze in blokjes, hak de knoflook fijn. Halveer de chilipeper in de lengte, verwijder de zaadjes, was hem en snijd hem in kleine stukjes. 🍜Schil de zoete aardappelen, was ze en snij ze in blokjes van 2 cm. Halveer de peper, verwijder de zaadlijsten, was hem en snijd hem in stukjes van 2,5 cm. 🍜Verwarm de koolzaadolie in een grote pan en bak de zoete aardappelblokjes ± 5 minuten op middelhoog vuur. Voeg dan de ui, knoflook, chilipeper, peper en de kruiden (komijn en koriander) toe en bak nogmaals 2 - 3 minuten. 🍜 Blus het groentepotje vervolgens af met de groentebouillon en kook ze afgedekt nog 10 minuten. 🍜Spoel de peterselie, schud droog en knip ze fijn. Laat daarna nog 5 minuten onafgedekt doorkoken. 🍜Breng de zoete aardappelpan op smaak met peper en zout. Verdeel de groente over de borden en schep een eetlepel zure room erover, bestrooid met peterselie. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 29 oktober 2024 aangepast door Petrasmoestuin 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 29 oktober 2024 Auteur Geplaatst: 29 oktober 2024 (aangepast) Vegetarische gehaktballen van courgette Nodig voor 6 stuks: 🌱 1 courgette van ± 300 gram + zout 🌱 1 of 2 wortels 🌱 2 kleine eieren 🌱 100 g kaas, geraspt 🌱 Verse peterselie naar smaak 🌱 1 aardappel, geraspt 🌱 1 teentje knoflook, fijngehakt 🌱 Zout en gemalen peper naar smaak 🌱 1 tl Italiaanse kruiden 🌱 Cayennepeper naar smaak 🌱 4 el havervlokken 🌱 2 el bloem voor het bestrijken 🌱 Olijfolie om te bakken Voor de dressing: 🌱 1 el zure room 🌱 1 el mayonaise 🌱 1 komkommer, geraspt 🌱 snufje zout Werkwijze: 🍜 Rasp de courgette en doe deze in een zeef boven een kom. Voeg zout toe, meng goed en laat 10 minuten staan om overtollig vocht te verwijderen. 🍜 Knijp de geraspte courgette uit om overtollig sap te verwijderen en doe het in een grote kom. Voeg de geraspte wortel toe en roer de eieren erdoor. Voeg dan de geraspte kaas, gehakte verse peterselie, geraspte aardappel en gehakte knoflook toe. Breng op smaak met zout, gemalen zwarte peper, Italiaanse kruiden en cayennepeper. Roer tot slot de havervlokken erdoor en roer alles goed door. 🍜 Vorm met ingevette handen gehaktballetjes van het mengsel. Je kunt ronde balletjes vormen of ze plat maken (gemakkelijker om beide kanten bruin te bakken). 🍜 Verwarm de olijfolie in een koekenpan op middelhoog vuur. Voeg de gehaktballetjes toe en bak ze goudbruin en knapperig, ongeveer 4 - 5 minuten aan elke kant. 🍜 Roer in een kleine kom zure room en mayonaise door elkaar. Voeg de geraspte komkommer en een snufje zout toe. Meng goed. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 29 oktober 2024 aangepast door Petrasmoestuin 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 30 oktober 2024 Auteur Geplaatst: 30 oktober 2024 (aangepast) Pesto van Rucola en walnoten of cashewnoten Nodig: 🌱30 ml olijfolie extra vierge of koolzaadolie 🌱45 gram Parmezaanse kaas 🌱35 gram walnoten of cashewnoten (ongezouten en ongebrand) 🌱35 gram rucola 🌱3 tenen knoflook 🌱een paar druppels citroensap 🌱eventueel 10 Valenciaanse amandelen 🌱 (gebrand en met grof zeezout) Werkwijze: 🍜Je maalt alles in een keer in de keukenmachine. 🍜Doe het dan in een potje met wat extra olie erop, zodat het niet uitdroogt. Of je moet alles tegelijk opmaken en het op brood smeren, dan hoeft het niet. Als je het smeert, mag het wat droger zijn. Als je het de volgende dag gebruikt, dan schep je de pesto onder de olie eruit. Deze saus is lekker over pasta of op een stukje brood. Het voordeel met cashewnoten en walnoten is dat ze gemakkelijker verkrijgbaar zijn dan pijnboompitjes en stukken goedkoper. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 30 oktober 2024 aangepast door Petrasmoestuin 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 30 oktober 2024 Auteur Geplaatst: 30 oktober 2024 Stamppot rucola en winterpostelein voor 2 personen Nodig: 🌱 600 gr aardappelen 🌱 75 gr rucola 🌱 40 gr winter postelein 🌱 2 tenen knoflook in kleine stukjes 🌱 1 flinke lepel mosterd 🌱 peper en zout 🌱 1 groentebouillonblokje zonder gist 🌱 3 rode uien in halve ringen 🌱 2 lp roomboter 🌱 40 gr pittige geraspte kaas Werkwijze: 🍜 Kook de aardappelen gaar in 20 - 25 minuten samen met het bouillonblokje. Zorg dat de aardappelen net onder staan, dus niet te veel water in de pan. 🍜 Bak intussen de rode ui even aan in de roomboter en laat ze 20 minuten stoven op gemiddelde temperatuur. Halverwege voeg je de knoflook toe. Voeg intussen wat water toe als ze droog staan. Ze moeten lekker zacht worden, maar zeker niet te donker. 🍜 Was intussen de rucola en de winter postelein. 🍜 Giet de aardappelen af, maar bewaar het vocht. Stamp de aardappelen fijn en voeg wat kookvocht toe als het te droog is. Voeg de kaas, mosterd en de peper en zout toe. 🍜 Voeg dan de rucola en winter postelein toe en roer goed door en verwarm even mee. 🍜 Serveer de puree op de borden en leg de gestoofde uien erop. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 31 oktober 2024 Auteur Geplaatst: 31 oktober 2024 (aangepast) Pompoencurry met salade voor 2 personen Nodig voor 2 personen: 🌱1 kleine pompoen in blokjes (350 gr) 🌱2 lepels olijfolie 🌱1 ui gesnipperd 🌱2 tenen knoflook 🌱1 tl kerriepoeder 🌱½ tl gemalen kaneel 🌱1 vleestomaat in blokjes 🌱100 ml kokosmelk 🌱1 groentebouillontablet zonder gist 🌱2 eieren 🌱zilvervliesrijst of boekweit 🌱2 bosuitjes in ringetjes gesneden 🌱kropje sla 🌱wat vulling voor de sla b.v. tomaat of komkommer en wat paprika Werkwijze: 🍜 Kook de rijst of de boekweit gaar in 20 minuten. 🍜 Doe de olie in een wok en fruit de ui. Voeg de pompoen toe en bak ze 2 minuten mee. 🍜 Voeg de kerrie en de kaneel toe. Bak nog even door. 🍜 Voeg nu de tomaat en de kokosmelk toe. En op het laatst de knoflook. 🍜 Verkruimel het groentebouillontablet erover en laat de curry 20 minuten met de deksel op de pan op laag vuur stoven tot de pompoen zacht is geworden. Na een paar minuten wat water toevoegen. Zorg dat het niet droog komt te staan. 🍜 Kook intussen de eieren in 10 minuten gaar en maak wat salade klaar. 🍜 Pel de eieren en snijd ze door de helft of in vieren. 🍜 Leg de rijst of boekweit op het bord, doe de pompoencurry er op en dan de eieren. Als laatste wat bosui. 🍜 Verdeel de salade erom heen. Ik had vanavond een andere salade gemaakt. Combinatie van veldsla, rucola, eikenbladsla en postelein. Dressing van balsamico azijn, sesamolie, wat mosterd en honing. Geroosterde paprika (vers gemaakt), kerstomaatjes, bosuitjes, peterselie en bonenkruid. Geen eieren gekookt en geen bosuitjes op de pompoencurry. Zie hieronder 3 varianten. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 2 november 2024 aangepast door Petrasmoestuin 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 1 november 2024 Auteur Geplaatst: 1 november 2024 (aangepast) Knoflookbrood met spaghetti Nodig: 🌱1 afbakstokbrood gehalveerd 🌱 2 kopjes gekookte spaghetti 🌱 1 kopje Marinara saus (zie onder voor het recept) 🌱 2 kopjes geraspte Mozzarella of andere pittige kaas 🌱 3 el gesmolten boter 🌱 2 knoflooktenen gehakt 🌱 1 tl Italiaanse kruiden 🌱 verse peterselie Werkwijze: 🍜Verwarm de oven voor op 190 graden. 🍜Maak de knoflookboter door de boter, de Italiaanse kruiden en de knoflook te mengen in een kleine kom. 🍜Smeer de knoflookboter verdeeld over de beide broodhelften. 🍜Leg de broodhelften op een bakblik (met bakpapier) en bak ze 5 minuten. 🍜Neem een andere wat grotere kom en vermeng de spaghetti met de Marinara saus. 🍜Smeer de Marinara saus verdeeld op de broodhelften. 🍜Verdeel de kaas over de saus op de spaghettisaus. 🍜Bak het brood verder af in ± 10 minuten totdat de kaas goed gesmolten is, maar de spaghetti niet te donker wordt. 🍜Maak af met de peterselie en verdeel het brood in stukken. 🍜Marinara saus zelf maken, dan doe je dit als volgt: Doe de tomaten, tomatenpuree, peterselie, knoflook, oregano, zout en peper in een keukenmachine en mix tot een gladde massa. Je kunt natuurlijk ook een andere saus nemen. Ik had wat tomaten vanuit mijn tuin in de vriezer gedaan en daarvan een stuk of 7 eruit gehaald. Het waren wat kleinere tomaten. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 1 november 2024 aangepast door Petrasmoestuin 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 2 november 2024 Auteur Geplaatst: 2 november 2024 (aangepast) Linzencake met Halloumi Nodig voor 4 personen: 🌱240 ml yoghurt 🌱225 gr Halloumi 🌱1 el olijfolie 🌱200 gr linzen gaargekookt 🌱3 eieren 🌱4 bosuitjes gehakt 🌱1 th zout 🌱1 pepertje in kleine stukjes 🌱½ thl zwarte peper 🌱20 gr bakpoeder 🌱10 flinke takjes dille fijn geknipt 🌱 ± 5 el Sesamzaad Werkwijze: 🍜 Verwarm de oven voor op 180 °C op boven- en onderwarmte. Geen heteluchtstand. 🍜 Meng de linzen met de yoghurt, eieren, bakpoeder en zout en roer het goed. 🍜 Voeg de Halloumi, gehakte bosuitjes, pepertje, dille en zwarte peper door het linzenmengsel en meng deze goed.. 🍜 Vet een bakvorm in met olijfolie en vul hierin het linzenmengsel, verdeel het gelijkmatig. 🍜 Bestrooi het met sesamzaad. 🍜 Plaats de bakvorm in de voorverwarmde oven en bak de cake ongeveer 1 uur tot de cake stevig en goudbruin is aan de bovenkant. 🍜 Haal de cake na het bakken uit de oven en laat hem ongeveer 15 minuten afkoelen voordat je hem aansnijdt. Serveer de cake liefst warm met een knoflooksaus of verse salade. Je kunt de Halloumi ook vervangen door Feta kaas. TIP: Een rest van de cake kun je 3 dagen bewaren in een luchtdichte verpakking. Verwarm deze voorzichtig op in de oven op een temperatuur van 150 graden om de smaak te behouden. Je kunt de cake ook invriezen, die blijft een maand nog goed. Laat het dan 1 nacht ontdooien in de koelkast en verwarm het daarna in de oven. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 2 november 2024 aangepast door Petrasmoestuin 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 3 november 2024 Auteur Geplaatst: 3 november 2024 (aangepast) Radijs curry met Mooli Kumbong Nodig: 🌱2 el mosterdolie of andere olie (heb je geen mosterdolie voeg dan later een beetje mosterd toe) 🌱1 tl komijnzaad of poeder 🌱2 tl gehakte knoflook 🌱2 - 3 droge rode chilipepers 🌱1 kopje klein gemaakte tomaten 🌱1 tl fijngehakte gember 🌱1 tl korianderpoeder 🌱½ tl kurkumapoeder 🌱1 tl (Kashmiri) rode 🌱chilipeperpoeder 🌱300 gram mooli (radijs) (geschild en in ½-inch dikke rondjes gesneden.) 🌱1 theelepel zout 🌱1 el gehakte verse koriander Werkwijze: 🍜Verwarm de olie in een pan op middelhoog vuur. Voeg dan de komijnzaad, knoflook en droge rode chilipepers toe en bak een paar seconden. 🍜Voeg de tomaten en gember toe en bak 2 minuten en roer regelmatig. 🍜Voeg korianderpoeder, kurkumapoeder en (Kashmiri) rode chilipeperpoeder toe en bak nog een minuut. 🍜Voeg nu de Mooli, zout en 1 kopje water toe en meng het goed door. 🍜Dek de pan af, zet het vuur laag en kook tot de mooli zacht is (10-12 minuten), roer het een paar keer door. 🍜Garneer met wat verse koriander. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 5 november 2024 aangepast door Petrasmoestuin 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 3 november 2024 Auteur Geplaatst: 3 november 2024 @Gitta dit recept, sla maar alvast op, is hartstikke lekker als bijgerecht. 1 Quote
Gitta Geplaatst: 5 november 2024 Geplaatst: 5 november 2024 Bedankt! Mooi recept voor volgend jaar. Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 5 november 2024 Auteur Geplaatst: 5 november 2024 6 minuten geleden, Gitta zei: Mooi recept Ik heb het net weer gegeten, maar ik had maar weinig radijs en klein en te veel pepertjes. Dus erg heet. Ik heb het gegeten, ook die van mijn man, die heeft het in zijn keel momenteel en kon het niet eten.😊 Het Marokaanse bijgerecht wat ik gemaakt heb viel ook erg tegen. Quote
Gitta Geplaatst: 5 november 2024 Geplaatst: 5 november 2024 Wat jammer Petra. Dat het deze keer niet goed ging. Hopelijk volgende keer wel weer lekker. Ik maak het volgend jaar alleen voor mijn man en mij, te pittig voor de kids. Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 12 november 2024 Auteur Geplaatst: 12 november 2024 (aangepast) Kikkererwten pannenkoeken met spinazie en zalm voor 2 personen Voor 8 pannekoekjes: 15 gr roomboter 160 gr kikkererwtenmeel 150 ml (haver) melk 1 ei Zout 1/4 tl Roomboter voor het bakken Garnering: 30 - 40 gr babyspinazie of babyleave 150 gr crème fraiche (of Philadelphia of zure room) Ik had een combinatie ervan. Eventueel wat knoflook Gemalen peper Wat takjes dille (vers uit de tuin) 100 gr gerookte zalm Smelt 15 gr roomboter in een pannetje. Doe de kikkererwtenmeel in een kom en sla met een garde beetje bij beetje de melk erdoor. Voeg dan de gesmolten boter, het zout en het ei erdoor en roer goed door. Zet het deeg 30 minuten weg. Was intussen de spinazie en centrifugeer ze droog. Roer de peper door de creme fraiche en eventueel wat knoflook en zout. Was en droog de dille en knip het in kleine stukjes. Doe de roomboter in de pan en bak per keer 2 pannenkoekjes op middelmatig vuur. Smeer de pannenkoekjes in met de creme fraiche. Beleg de pannenkoekjes met de spinazie, dille en de zalm. *Als spinazie had ik Vroeg Reuzenblad en die kreeg ik niet als bredere bladeren. Eerder had ik ze gezaaid en uit elkaar, dan zouden ze dikker moeten worden, maar dat werd niet veel. Nu heb ik dicht op elkaar gezaaid en in mijn kas, dat 2 x gedaan, en dat ging goed, echter ik houd alleen een baby leave ervan. Maar het smaakt lekker, een hele zachte smaak en de blaadjes zijn ook super zacht. *Ik had nog heerlijke dille, die heb ik laten uitschieten vanwege de zaden die ik wil winnen. Zie laatste foto. *Ik had ze gisteren ook gemaakt, maar dan met boekweitmeel. Ik had de boekweit zelf gemalen. Echter, ik had ook de dubbele hoeveelheid van het deeg en kreeg dikke pannenkoekjes. Als ik het dunner probeerde, dan gingen ze stuk. Maar vandaag met kikkererwtenmeel waren ze dun en goed gelukt en ook heerlijk! Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 12 november 2024 aangepast door Petrasmoestuin 1 Quote
Dahli Geplaatst: 12 november 2024 Geplaatst: 12 november 2024 Ziet er lekker uit @Petrasmoestuin! Het doet me een beetje denken aan blini’s. Die worden ook vaak gegeten met zure room, dille en zalm. Mooie foto’s ook van je dille! Op de een of andere manier lukt me dat niet om zelf te kweken, het stort in elkaar als het jonge plantjes zijn, geen idee waarom. Maar goed, radijsjes lukken me ook nooit, terwijl dat toch ongeveer de makkelijkste teelt zou zijn 😂. Ligt vast aan mij. 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.