Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Onbekende appelboom aangeschaft


wilma

Aanbevolen berichten

Goededag

onderstaand appelboompje gekocht, maar het zou toch handiger zijn zo ik zijn soortnaam wist , zeker als het op snoei of andere verzorging aan komt.

Zijn naamkaart is door de vele regens niet meer te lezen.

Het boompje is van wortel tot ent, 5 cm en de onderstam is 10cm dik.

De recht opgaande hoofdstam is 155 cm lang, waarlangs om de +-3 a4 cm een vrucht takje met bloesen zit.

Onder in zitten wat takjes van +- 20 a 30 cm ook bezet met bloem.

 

ik hoop dat een van de forumleden , ( die volgens mij veel kennis hebben over fruit) met dit verhaal uit de voeten kunnen en ( al koffiedik kijkend ) mij iets kunnen vertellen over de soortnaam en / of de vorm, zoals struik/halfstam/spil, noem maar iets.

Omdat deze vorm van het boompje mij aantrok, en met de gedachte met een soort spil te doen te hebben nam ik hem mee.

 

Ik heb hem in een ruim plantgat met kokopied vermengd met potgrond in de aanwezige tuinaarde geplant.

O, ja onder in het plantgat koemest korrels gedaan.

ten-voete-uit41431337781308.jpgaanschaf-23-5-1276251337781527.jpgveelbelovend80721337781581.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dat een snoerappelboom noemen, is hardstikke leuke vorm en daarbij kun je op 50 cm afstand de volgende zetten

dus heel dicht bij elkaar wat gaaf effect is.

 

hier leuk artikel over snoerfruitbomen.

 

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.houtwal.be/fruitteelt_images/pyrusleivormen270801.jpg&imgrefurl=http://www.houtwal.be/vakartikels/pitfruit/intensief_perenbomen_planten.htm&usg=__MUAPIuQMlKlUuznkAIzk7zcwhXU=&h=600&w=454&sz=108&hl=nl&start=3&sig2=4GLkt-Tb9vKWbz-LUB79dw&zoom=1&tbnid=M4kN9mSya8owBM:&tbnh=135&tbnw=102&ei=6_S8T9KwG8GW0QXrqJU7&prev=/search%3Fq%3Dsnoer%2Bappelboom%26um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DN%26gbv%3D2%26rlz%3D1R2GGLL_en%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1

 

Oja niemand kan het ras zo zeggen hoor, hooguit aan een appel(vrucht) kunnen sommige het ras zeggen.

Wel zijn er bepaalde rassen meer geschikt voor snoer en zal wel 1 van die zijn, zie lijstje wat genoemd wordt bij de link.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Oja niemand kan het ras zo zeggen hoor, hooguit aan een appel(vrucht) kunnen sommige het ras zeggen.

Wel zijn er bepaalde rassen meer geschikt voor snoer en zal wel 1 van die zijn, zie lijstje wat genoemd wordt bij de link.

 

En dan moet je de vrucht nog kunnen proeven , voelen , ruiken , in uw handen pakken.

Aan de hand van een foto is het helemaal onbegonnen werk.

Alleen als je de boom in een tuincenter ofzo gekocht hebt kan het meevallen omdat daar bijna uitsluitend courante rassen verkocht worden.

Dus ten vroegste deze herfst , met een duidelijke foto van de vrucht wordt je misschien wijzer .

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt Hansm, hier is dus al een begin mee gemaakt om de groei soort te weten te komen. Ik heb je link gevolgt, ik hoop wel dat ik niet zo,n hemelhoge boom gekocht heb, zoals te zien is op je aangegeven link.

ik ga verder zoeken ,bij snoerbomen.

In elk geval heb ik hem wel in goede grond gezet dus dat scheelt weer, hoef ik hem niet opnieuw te planten.

De soorten die in aanmerking zouden komen voor die snoeren zijn volgens jou link maar 6 verschillende, dus moet toch te achterhalen zijn welke ik nu heb.

t zijn, discovery, lena, topaz.rubinola, james grieve en otavia. Ken deze zelf niet. Maar misschien als ik opt net zoek.

totaal-plaatje40421337790429.jpg

nog een plaatje, heb er even een handdoek achter gehouden vanwege t tegenlicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt Hansm, hier is dus al een begin mee gemaakt om de groei soort te weten te komen. Ik heb je link gevolgt, ik hoop wel dat ik niet zo,n hemelhoge boom gekocht heb, zoals te zien is op je aangegeven link.

ik ga verder zoeken ,bij snoerbomen.

In elk geval heb ik hem wel in goede grond gezet dus dat scheelt weer, hoef ik hem niet opnieuw te planten.

De soorten die in aanmerking zouden komen voor die snoeren zijn volgens jou link maar 6 verschillende, dus moet toch te achterhalen zijn welke ik nu heb.

t zijn, discovery, lena, topaz.rubinola, james grieve en otavia. Ken deze zelf niet. Maar misschien als ik opt net zoek.

-afbeelding-

nog een plaatje, heb er even een handdoek achter gehouden vanwege t tegenlicht

 

Wilma ,

Die rassen zijn geen snoer rassen . echte snoeren (ballerina) hebben geen zijtakken. (vb polka , waltz , bolero , maypole dat zijn echte snoerrassen)/ Alle vruchthout staat rechtstreeks op de hoofdtak. Persoonlijk heb ik zo'n 10 tal snoerrassen geproefd , en geen enkele is eigenlijk de moeite. Het is een leuke vorm voor in een pot op het terras , maar een lekker ras moet nog uitgevonden worden.

Uw boompje is nu al geen snoer meer , maar een spilvorm in wording. Je kan ook geen snoer maken van de "gewone" rassen.

ik heb 20 soorten appel en 20 soorten peer staan in spilvorm. ( en er gaan er elk jaar een 20 a 30 tal bijkomen).

En een goede vriend heeft 90 soorten appels en 80 soorten peer. Met 6 ben je dus niet klaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat ben ik niet helemaal met je eens ik zie 4-5 zijtakjes die eigenlijk gesnoeid hadden moeten worden, voor de rest prachtig mooi snoerboomje.

 

Veel ervaring met snoeren ? welke rassen heb jij als snoer (dus vruchthout rechtstreeks op de stam) ? ben altijd geinteresseerd naar andere ervaringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

beste powerlite, nu ben ik zeer in de war met je stellige bewering dat het GEEN SNOER kan zijn.

Zitten de drie onderste takjes daarvoor in de weg? Of, zoals hansm al aangaf , nalatige snoei?

Bij een SPIL moeten er toch zeker aan de GEHELE stam zijtakjes zitten?

Nu weet ik zelf dus niets van fruitbomen, behalve dat ik elk jaar kisten vol kan plukken maar al lezende wat er over fruit geschreven wordt lijkt mij de stelling, er kan geen smakelijke appel aan jou boom komen omdat het geen snoerboom KAN zijn lijkt me toch wel wat cru.

Of het nu een spil. snoer of anderzinds vorm betreft, naar mijn bescheiden mening komt er aan elke appelboom wel fatsoenlijk smakende vruchten toch.

Maar goed, discuseren kan nooit kwaad.

Zelf vind ik het een pracht boompje, zeker als het vol in bloei zal staan.

Ik zoek nog verder, wat ik met het boompje aan moet. Kan er aan elk bloempje een appel groeien of moet ik uitdunnen. en zo ja wanneer moet dat gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 3 jaar me moestuin, dus ga echt niet zeggen dat ik ervaring heb laat staan veel, het enigste wat ik zeg dat ik het een mooi snoerboompje vindt, waar ik persoonlijk blij mee zou zijn zo vol met bloesem,

en zelf denk ik dat het niet interesant is hoeveel snoeren ik heb in dit verhaal van Wilma.

Open maar een topic over hoeveel snoeren fruitboom hebben jullie en ik laat het weten

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

beste powerlite, nu ben ik zeer in de war met je stellige bewering dat het GEEN SNOER kan zijn.

Zitten de drie onderste takjes daarvoor in de weg? Of, zoals hansm al aangaf , nalatige snoei? .

Je kan uiteraard elke boom snoeien tot snoer , maar daar ga je geen goede resultaten mee hebben.

Snoeren , balerinas dus , zijn speciaal gekweekte rassen die van zichzelf nauwelijks tot geen zijtakken maken , en direct veel vruchthout op hun stam maken.

 

Bij een SPIL moeten er toch zeker aan de GEHELE stam zijtakjes zitten?

Ja en neen . Het ene ras vormt makkelijker zijtakken , bij andere rassen is het heel moeilijk om nergens een kale plek te hebben.

Je kan die wel zoveel mogelijk vermijden door uw harttak elk jaar voldoende terug te snoeien. Een verlengenis van 60cm per jaar is een goede richtlijn. Zo zal die 60cm het volgende jaar voldoende vertakken. Als ik uw foto bekijk is dat het enige waarvan ik zou zeggen dat het beter kan , maar pas op , het is moeilijk te zeggen aan de hand van een foto , maar het lijkt erop dat de boom iets te weinig is terug gesnoeid in de hoogte.

 

Nu weet ik zelf dus niets van fruitbomen, behalve dat ik elk jaar kisten vol kan plukken maar al lezende wat er over fruit geschreven wordt lijkt mij de stelling, er kan geen smakelijke appel aan jou boom komen omdat het geen snoerboom KAN zijn lijkt me toch wel wat cru.

Hier heb je me volledig verkeerd begrepen , ik zei net het omgekeerde. Ik heb nog geen enkel echt lekker snoer ras mogen proeven.

En pas op , smaken zijn persoonlijk , en ik ben wel wat verwend als het fruit betreft. Er zijn toch ook pakken mensen die jonagold lekker vinden , daarvan zeg ik ook niet dat ze allemaal verkeerd zijn , ik vind zelf alleen dat er 10 tallen rassen veel beter zijn.

 

Of het nu een spil. snoer of anderzinds vorm betreft, naar mijn bescheiden mening komt er aan elke appelboom wel fatsoenlijk smakende vruchten toch.

Uw boom zal gegarandeerd lekkere vruchten dragen. Uw liefde en zorg die je aan de boom gaat geven zal daar voor zorgen

 

Veel succes alvast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 3 jaar me moestuin, dus ga echt niet zeggen dat ik ervaring heb laat staan veel, het enigste wat ik zeg dat ik het een mooi snoerboompje vindt, waar ik persoonlijk blij mee zou zijn zo vol met bloesem,

en zelf denk ik dat het niet interesant is hoeveel snoeren ik heb in dit verhaal van Wilma.

Open maar een topic over hoeveel snoeren fruitboom hebben jullie en ik laat het weten

 

Ik wil hier alleen maar mijn "ervaringen" delen. Alleen is het hier de laatste tijd telkens nodig om tegen te spreken , en op zich niets ergs mee ,integendeel , maar dan wel graag gebaseerd op ervaring.

Als men me vraagt waarom het geen snoerboom is , gewoon omdat er wat zijtakjes niet gesnoeid zijn , dan weet ik onmiddelijk dat dit niet uit de mond van iemand komt die de ballerinas kent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:lol:

mensen we gaan toch niet onaardig doen he, dat is echt niet nodig. snoer of niet,alle informatie is in dit geval welkom. Maar MOOOI IS IE

 

Wilma , denk niet dat er hier iemand onaardig wil doen. Woorden komen soms beetje anders over dan ze bedoeld zijn , maar denk dat iedereen hier je enkel maar op de goede weg wil zetten.

 

PS: hij gaat nog veel mooier worden

ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm. Ik raak zelf een beetje in de war vanwege dat er een paar begrippen door elkaar heen lopen denk ik.

 

Een snoer , is een boompje of struik ( bessen bv ) die tot snoer wordt opgekweekt. Das helder toch ? En natuurlijk zijn er rassen die zich daar 'van nature' wat beter voor lenen dan anderen ? Oké

 

Ballerina's zijn een soort van "intrinsieke' snoeren ? ( van zichzelf zo groeiende ) ? Maar er wordt hier ook beweerd dat Ballerina's geen zijtakken maken ? Ik heb een 20 jaar oud Ballerina- boompje ( een niet zo lekkere appel inderdaad, maar och, je hebt m , je doet m niet weg ) Die Ballerina vormt wel degelijk zijtakken en die zijtakken weer zijtakken en die weer. Maar dat alles wel op een bonsai-wijze, als jullie snappen wat ik bedoel , en makkelijk vruchthout vormend. Ik heb nu even geen foto. Hij is uit de begintijd dat de ballerina's op de markt kwamen.

 

Maar zo ook met snoeren ( snoeiwijze ) : daar kan je wel degelijk zijtakken op laten komen. wrm niet ? Eigenlijk toch ook juist de bedoeling ? , hoe pas je anders vervangingssnoei toe ?

 

Het boompje van Wilma is verder . ook zonder deze discussie, gewoon een makkelijk vruchthout makend boompje. Zelfs op vertikaal hout. Fijn. Zou ik blij mee zijn.

Zou hem alleen nooit in mengsel van cocopeat en potgrond zetten. Maar goed. Waarom gebruik je daar potgrond voor Wilma ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bit, de oorspronkelijke grond van mijn tuin is een mengeling van koolas, klei, iets wat op kauwgom lijkt, met daar overheen een dunne laag aarde die ik er in de loop van jaren zelf op gebracht heb. Dat resulteerd in een erg compakt goedje. Om het boompje een wat lossere grond te geven heb ik potgrond gemeng met wat van die aarde ( het beste deel er van)en er tevens 1 blok kokopied aan toegevoegd omdat ik gelezen heb dat zo de beworteling sneller/ beter zal gaan.Is dit niet goed zo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij staat toch al ? Nu ja. Ik zou zelf geen potgrond gebruiken in de tuin , om een vruchtboom te poten. Dat je de zware klei wat wil 'verlichten' snap ik , maar waarom daar geen tuinaarde voor nemen ? Dat je de potgrond ook gemengd hebt met de daar aanwezige klei is wel prima. Kijk, wat je eigenlijk krijgt als je een gat in zware klei graaft en dat zou vullen met potgrond en daar een boom in poot , dat je hem eigenlijk in pot zet. De boom zal waarschijnlijk in de potgrond blijven ( als het werkelijk zware klei is ) en daarnaast creeër je je ook een nat gat in de klei, waar water zich gaat verzamelen bij regens.

 

Maar als je de grond goed gemengd hebt met de klei is het prima hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij staat toch al ? Nu ja. Ik zou zelf geen potgrond gebruiken in de tuin , om een vruchtboom te poten. Dat je de zware klei wat wil 'verlichten' snap ik , maar waarom daar geen tuinaarde voor nemen ?

Potgrond heeft vaak een luchtigere en betere struktuur wat vooral bij het aanslaan goed kan helpen. En bij de betere potgrond is ook minder scherpe mest toegevoegd. Planten doe je in potgrond, ophogen met tuinaarde.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het helaas niet met je eens zijn , maar ok. Ik heb het niet over profi kwekers he ? gewoon in de tuin. Gewoon van de pot gerukt, potgrond gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...