Geplaatst: 2 juli2 Jul Auteur Dit seizoen ben ik weer een stap verder gegaan en heb ik alleen eigen gemaakte compost gebruikt…😊Ik doe af en toe ook houtas in mijn compostton en een handje extra bij in de zakken en potten waarin ik de tomaten kweek…..Tot nu toe gaat (bijna) alles helemaal naar mijn zin dus dat geeft de burger moed 👍😊🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱 2 juli2 Jul aangepast door Vrouwholle
Geplaatst: 2 juli2 Jul On 9/17/2024 at 2:15 PM, Vrouwholle said:Vak voor vak werken vind ik echt fijn ; geeft overzicht en heel goed gebruik van de ruimtedat vind ik dus ook. ik hou ook van dat overzicht wat het geeft. dat is ook wel een van de pluspunten van die SFG methode ( wat onze vrienden van de MM voor ‘t gemak hebben omgedoopt tot de MM methode). ik gebruik wel het systeem maar dan ook in semi-volle grond. dat wil zeggen, mijn bakken staan op de aarde, hebben geen bodem maar zijn wel verhoogd (20 cm) en gevuld met compost. maar toegegeven die mogelijkheid moet men wel hebben.
Geplaatst: 2 juli2 Jul On 9/17/2024 at 12:01 PM, Rookie said:Ik maak zelf geen compost, maar het is wel te koop in zakken, geloof ik.Ik ga me daar deze winter eens wat meer in verdiepen.als het dan toch gekocht moet worden dan stel ik voor om bij bio kultura te kijken. die hebben mooie milieu verantwoorde producten op natuurlijke basis
Geplaatst: 2 juli2 Jul Ik vind het niets in vakken werken. Je mist een ruimte waar de rasters liggen x het aantal vakken dat je gebruikt.Ik zaai meestal ruim en dat bevalt mij goed. Sommige die je op afstand moet zaaien dat wil ik in de eerste rij weleens opmeten, bv voor wortelen. Maar uiteindelijk leer je wel wat 5 of 10 cm is.Keurig 4 courgettes op een rij, 4 x 2 komkommers op een rij, enz. Ik doe er 5 op een rij. Niet gemakkelijk moet ik zeggen. Elke dag weer klemmen zetten. Maar ik zal het zien.Bij mij groeide er mos onder de rasters. Weggehaald en naambordjes ervan gemaakt. Hetzelfde spul dat ervoor gebruikt wordt.
Geplaatst: 2 juli2 Jul dat is het nou juist. ik meet niets op. en ik gebruik geen rasters. ik maak “vakken” door in een grote bak een stokje in de grond te steken die de “hoek” van een vak aangeeft. dat heb ik 1 keer in het begin opgemeten om te bepalen waar het stokje moet komen. 9 in een vak of 16 in een vak vind ik een nuttige richtlijn. en dan doe ik ook nog eens aan multi-sowing. in tegenstelling tot wat ik veel lees en zie over dicht op elkaar planten en “intercropping” ben ik daar juist geen fan van en heb daar geen fijne resultaten mee gehad. ik verlies overzicht en het wordt voor mij al gauw een grote warboel. bovendien heb ik het gevoel dat het een slakken plaag ook in de hand werkt. dit gevoel werd versterkt doordat ik vorig jaar wel tientallen slakken en hun eitjes tegen kwam die zich lekker verscholen tussen de planten (in dit geval voornamelijk winterpostelein wat lekker vochtig bleef na een regenbui ) in de moestuinbak toen ik alles opruimde. daartegenover wordt als voordeel gesteld dat dichte beplanting de grond koeler houdt en verdamping tegen gaat en dat geloof ik ook maar ik heb ook een hekel aan slakken en dat weegt voor mij zwaarder. dit jaar heb ik door omstandigheden geen courgette en pompoen gezaaid maar volgend jaar ga ik ook eens goed verdiepen in hoe ik die vanuit een vak makkelijk met een of andere constructie de lucht in kan sturen om ruimte te besparen . daar heb ik al een paar dingen over gezien op dit forum. ik zal op specifieke rassen gaan zoeken voor dat doel.
Geplaatst: 2 juli2 Jul Ik wil echt niemand voor het hoofd stoten, maar ik snap oprecht niet wat de meerwaarde is van het in afgemeten vakken kweken. Iedereen kweekt sowieso geclusterd als het om de meeste groenten gaat. Je gaat niet 1 bonenplant neerzetten en dan 5 meter verderop de volgende. Of een klein plukje spinazie en dan een halve meter verderop weer. Maar waarom moeten die vakken precies 30 x 30 (of 40 x 40) zijn? Waarom geen twee rijtjes van 50 x 20 bijvoorbeeld. Ook dan heb je overzicht.Wat ik er verder niet goed aan begrijp is dat over het algemeen in ieder vak iets anders wordt gekweekt. In het geval van tomaat of paksoi snap ik dat nog, dan heb je een substantiële oogst per vak. Maar wat heb je aan 1 vak spinazie van 30 x 30? Daar kun je net 1 mond mee vullen als je het warm bereidt. Ik heb, naast een stukje volle grond en veel potten voor bloemen en pepers, ook twee kweektafel(tje)s. Die vul ik om die reden met 1 groente of bijvoorbeeld 3/4 met pluksla en de overige 1/4 met een groter gewas dat ik laat uitgroeien. Persoonlijk vind ik 35 soorten teelt in micro hoeveelheden helemaal niet overzichtelijk. Daarom kweek ik (tegelijkertijd) in mijn beperkte ruimte ook niet zoveel soorten als sommigen hier. Veel overzichtelijker en makkelijker 😉. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat ik me ook niet aan plantafstanden of wisselteelt houd. Gewoon geen ruimte voor 😃. Vooralsnog gaat dat prima.Ieder zijn ding natuurlijk, maar ik snap het idee erachter echt niet. Maar ik hoor graag of ik voordelen over het hoofd zie en wat de achterliggende gedachte is. Daar ben ik echt benieuwd naar. 2 juli2 Jul aangepast door Dahli
Geplaatst: 2 juli2 Jul Het gaat nogal offtopic want dit heeft niets meer te maken met voeding. Misschien kan het bovenstaande worden verplaatst naar https://www.moestuinforum.nl/topic/51168-oud-%E2%80%9Cnet-niet-mmers%E2%80%9D-van-de-makkelijke-moestuin-verzamel-u 2 juli2 Jul aangepast door loes
Geplaatst: 2 juli2 Jul 1 hour ago, loes said:Het gaat nogal offtopic want dit heeft niets meer te maken met voeding. Misschien kan het bovenstaande worden verplaatst naarin dat geval zou ik er zelfs een heel nieuw topic aan wijden zoals iets in de trant van “de zin en onzin van MM en SFG” of iets dergelijks. 2 juli2 Jul aangepast door tuinder7
Geplaatst: 2 juli2 Jul Houd het dan svp bij de positieve ervaringen. Anders wordt het zo'n negatief sfeertje tav een andere club, en dat is niet wenselijk.En zullen we in dit topic weer teruggaan naar het onderwerp 'Voeding in sfg bakken/potten"?
Geplaatst: 2 juli2 Jul Als we het puur over de SFG vakverdeling hebben en niet de MM erbij halen dan komt het wel goed. Ik was al een positieve ervaring aan het schrijven voordat ik me bedacht dat dit niet het juiste topic hiervoor is. Ik tuinier immers al meer dan 10jaar met die vakjes en dat had ik anders echt niet zo lang volgehouden.
Geplaatst: 2 juli2 Jul MM zonder de commerciele toevoegingen is mijns inziens gestoeld op het SFG gedachtengoed. Ook ben ik van mening dat het binnen ons vermogen, als volwassenen, ligt om constructieve discussie te voeren. Meer specfiek gezegd, om deze methode van alle invalshoeken te kunnen belichten zouden ook negatieve ervaringen moeten kunnen worden benoemd. Als we de methode los zien van de aanhangers van MM dan hoeft dat dus niet te leiden tot een negatieve sfeer. Oftewel, als we het niet persoonlijk maken (en nee, ik insinueer ook niet dat iemand dat al heeft gedaan op dit punt) dan zetten we volgens mij geen clubs tegen elkaar op. Verder ben ik het helemaal eens om on topic te blijven. Dus nu houd ik erover op 😉
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.