Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Voeding in sfg bakken/potten

Recommended Posts

Veel mensen hebben speciale mix (teel aarde) in de bakken en ook speciale voedings korrels die daarop afgestemd zijn.

Ik zelf heb inmiddels mijn eigen compost in een compost ton en afgelopen seizoen alleen die compost gebruikt met een handje vermiculiet per vak om de luchtigheid op peil te houden. 
Nou was het dit seizoen wel heel bijzonder met al die slakken en wisselende weersomstandigheden maar in vergelijk met andere Segers dit seizoen zie ik bij mij toch minder opbrengst…🫤

Heel benieuwd hoe jullie het doen qua voeding.🤔

• Like 1

In alle eerlijkheid moet ik zeggen, dat ik eigenlijk een goed oogstjaar heb gehad, slakken, kou en nattigheid in aanmerking genomen.

Uit een boel vakken heb ik drie maal kunnen oogsten.

Als een vak leeg is, hark ik er wat gewone moestuinvoeding door (korreltjes).

Dan gaat daar het nieuwe gewas in.

Soms is dat een ander gewas, soms hetzelfde, dat interesseert me niet zo veel.

Er zijn gewassen bij, die extra zorg krijgen van me, buiten de korreltjes.

Uien b.v. zijn zware eters, die krijgen van mij extra stikstof in de vorm van bloedmeel.

Aardappelen krijgen patent kali.

Tomaten krijgen ook wat extra kalium.

Zo pas ik de voeding aan aan de behoeftes van de plant.

Daarom geloof ik ook niet in die voeding van MM, daar zit net van alles niet genoeg in om aan specifieke behoeftes te voldoen.

Bladgroentes hebben een andere behoefte dan aardappelen of wortelgroentes.

• Like 4

@Rookiegoed om te weten van de uien. Die wil ik dit jaar ook gaan poten, alleen de witte. De rode schijnen sneller in bloei te schieten wat ik afgelopen twee lentes las op het andere forum. Extra kaki bij de tomaten heb ik dit jaar ook gedaan. 

@VrouwholleVerder gebruik ik bij het opnieuw klaar maken van een vak de mm voeding of moestuin voeding van een ander merk. Ik heb geen verschil gemerkt in tussen mm voeding en ander merk voeding. 

Ik heb uiteindelijk prima kunnen oogsten toen de temperatuur omhoog ging en keer zon kwam. 

Edited by Gitta
  • Like 3

Ik heb geloof ik DCM voeding.

Ik vertrouw die MM spullen niet meer, daar geef ik geen cent meer aan uit.

Ik weet niet of het bij plantuitjes veel uitmaakt of je rode, gele of witte gebruikt.

Ze zijn allemaal al een jaar "voorgetrokken" en lopen het tweede jaar allemaal kans op in bloei schieten.

Vandaar dat ik mijn uien alleen nog maar uit zaad opkweek.

Edited by Rookie
  • Like 3

Ik denk dat het bezuinigen op die korrels een dingetje is… de dozen vliegen er doorheen als je je aan het gegeven advies houd Rookie want dat is dan wel dat alle vrucht groenten en andere grootverbruiker meer korrels krijgen dan de rest!

Zelf ben ik compost gaan maken uit besparing en omdat het voor mij geweldig goed voelt mijn eigen kringloop op mijn eigen kleine “ postzegel” te hebben 😍

Ik vind het lastig om nu te weten moet er voeding bij mijn compost of niet.

Ik kan me ook vinden in het idee dat groenten gewoon de tijd moeten krijgen en niet de grond uitgejaagd moeten worden. Super voeding krijgt dan voor mij het gevoel van “ kunstmest”🤔

Tenslotte wil ik ook goede  voedingswaarde van mijn eigen gekweekte voeding en niet alleen veel opbrengst🤔

Wisselteelt is voor mij wel een dingetje omdat ik al jaren niet meer al die bakken in het voorjaar omhusselen zoals het advies is…

Ik werk per vak het hele jaar rond.

• Like 4

Ai Vrouwholle, wat jammer dat je compost niet lijkt te voldoen!! Toch zou het moeten kunnen volgens Mel, die stelt dat heel duidelijk. En zelf heb ik het ook jaren met goed gevolg gedaan.

ik neem toch aan dat je een goed gevarieerde composthoop hebt hè? Volgens mij heb je je goed ingelezen. En dat je compost echt rijp is als je hem gebruikt?

Heb je je mix wel eens getest? Zo’n gratis test als iemand je voorstelde? Dan is meten weten. Best prettig.

En verder lijkt mij een handje vermiculiet per zaaironde best veel. Volgens Mel 1 turf op 1 vermiculiet op 1 compost, dat moet het uiteindelijk zijn. En in de mix zit natuurlijk ook nog vanalles wat voor luchtigheid zorgt, al zal dat op de duur verdwijnen.

ik ben het met je eens wat betreft de tijd om te volgroeien!

• Like 3

5 uren geleden, Vrouwholle zei:

Zelf ben ik compost gaan maken uit besparing en omdat het voor mij geweldig goed voelt mijn eigen kringloop op mijn eigen kleine “ postzegel” te hebben 😍

Ik heb mijn man nog niet zover dat ik compost mag maken. Dus voor mij blijven het korrels van dierenmest. Dat gaat al jaren prima. 

@Rookieik heb ook mest van DMC, soms ook van de intratuin. 

• Like 2

Maar hoe weet je dan hoeveel voeding je per vak moet geven per nieuwe groente en hoe vaak en hoeveel de zomergroente extra voeding moeten krijgen? Ik wil ook wel overstappen, want de mm-voeding is best duur. Ik heb bij de Lidl een tijdje terug vloeibare voeding gekocht, iemand ervaring daarmee? Is dat goed?

• Like 1

@Vrouwholle Ik heb toch nog even verder gekeken, want wat zeggen andere SFG-ers erover? Ik ben gaan gluren bij de buren. Kwam o.a. bij Permapot.de. Daar veel goede informatie. Zij adviseren bij Mel’s Mix bij grootverbruikers (hoe is ook alweer de Nederlandse term?) 1x langdurende mest en eens in de 2 á 3 weken kortdurende mest te geven. (Kan natuurlijk ook gier zijn of andere zelfgemaakte voeding)

Dus tóch! 
nog meer leuke info daar, maar dit wou ik vast kwijt.

• Like 3

Lief van jou CJodukus om te zoeken🙏🏻😊 Als ik dat in zoekbalkje intype kom ik als resultaat bij jou vermelding uit… ook als ik vanuit “home” intyp 🤷‍♀️

Nee heb niet laten testen… ik ben meer van het “aanvoelen” 

Ik heb nu al 6 jaar de “ oude mix”  en voeg niet nieuwe mix meer toe … ik doe beetje op het oog en gevoel…maar zou idd kunnen dat in natte periode’s het te nat blijft! 
mijn uien waren zelfs in de mini’s van de grond af versnotterd en van de week om dezelfde reden mijn Prei vak leeg moeten halen… dus houd het nu mischien teveel vocht vast…🙄

Dus wat meer bruin materiaal bij mijn compost en wat minder vermiculiet…👍😊

Toch?🤔

• Like 3

@Rookie Ik doe mijn best…..

Dit is jouw tekst uit bovenstaand onderwerp:

Ik zit hier een beetje op na te kauwen.

Het enige wat ik consequent doe is eenmaal per dag water geven.

Dat sla ik eigenlijk geen dag over, tenzij er plensbuien vanuit het zuiden komen, want dan regenen ze nat.

Voeding, misschien tweemaal sinds ik ze heb uitgeplant.

Dieven doe ik niet, want vorig jaar knipte ik de hoofdstengel door, dus er komt geen snoeischaar meer in de buurt.

Ik bind ze wel netjes op, maar verder mogen ze hun gang gaan.

Even een zijsprong, maar toch een beetje gerelateerd: ik heb een vrijwillige klimtomaat, die groeide tussen de muur van het huis en de rand beton, die ertegen aan ligt.

Zomaar spontaan dus.

Ik kan er niet goed bij, want er staan bakken voor.

Ik heb hem dus maar gewoon zijn gang laten gaan en bij het water geven kwam er ook wel water daar terecht, maar ik heb er geen aandacht aan geschonken.

Hij slingerde gewoon een beetje achter mijn bakken langs, klom door de prei en over de bietjes en deed zijn ding.

Geen voeding, niet dieven, geen aandacht.

Het is de sterkste tomatenplant die ik heb!

Mooie trossen tomaatjes, geen phytophtora, kerngezond en mooi!

Zoals ik het zie: de uitgangssituatie was goed, goede grond (geen MM), voldoende voedingsstoffen.

Kennelijk redden de planten het daar best een hele poos op.

Eenmaal werd van 1 pompoenplant de bladeren geel, pas toen werd ik even wakker en ik heb voeding gegeven.

Na een week was de plant weer mooi donkergroen.

Ik ga het volgend jaar weer zo doen, selectieve verwaarlozing, denk ik.

• Like 3

Gelezen Rookie 😊

Ik reageer ook ff hier want gaat toch over “voeding” hè…😊

Ik vertelde vanmorgen exact hetzelfde aan mijn vader; dat er een tomaten plantje  spontaan opkwam heel laat in het seizoen in mijn tafellaken onder de overkapping op mijn patio waar amper zo’n komt en stuk donkerder vanwege de druif die er onder het afdak groeit … 😬 

Ik dacht “ dit wil ik zien of dat gaat lukken!!… niks gediefd ook want geen idee welk soort… nou er is bovenin bijna een tros rijp!!😍

Oké wat kleiner van formaat en wat minder dan aan de andere planten die van mij overigens ook al geen extra voeding kregen…. Als alleen de compost in het begin.😊

A463F6E5-E1F4-4D6A-B682-43D03A1E4CA0.jpeg

• Like 3

Bijzonder toch?

Jij schreef al ergens: ze hoeven ook niet de grond uitgejaagd te worden.

Ik vraag me af, of we soms niet te veel doen.

Gezonde grond en als het nodig is bijvoeden, zou dat niet een goed uitgangspunt zijn?

• Like 4

Precies dat Rookie👍😊

Als ik hoor en lees hoe weinig volle grond mensen water geven….

Ik zag het in die natte periode ook bij mijn bonen planten ; die werden ineens heel geel.. dan actie onder nemen en dan zie je ze weer bij trekken 👍

Anderzijds… Als de bakken wat te droog worden loopt bij mij het water er in de eerste instantie gewoon uit…🫤 Daardoor ben ik begonnen het zomers goed nat te houden… vooral de mini’s zijn dan bijna niet meer nat te kringelen als die bv doordat ze poosje leeg gestaan hebben heel droog geworden zijn….vloeibare voeding gebruik ik om die reden dus ook liever niet….🤔

Edited by Vrouwholle
  • Like 3

23 minuten geleden, Vrouwholle zei:

Dus wat meer bruin materiaal bij mijn compost en wat minder vermiculiet…

Dat idee heb ik ook Vrouwholle. In die website Permapot geven ze nog alternatieven voor turf. Ben jij verder gegaan op de oude Mel’s mix met turf of op de nieuwe mix?

In het laatste geval denk ik dat de turffunctie bij jou opgebruikt is.

Ik neig zelf ook meer naar gezonde bodem, weinig of niet bijvoeden.

Dan zijn we het lekker met mekaar eens geloof ik 😉 ⚔️ 🗡️ 

• Like 2

Hier eigenlijk hetzelfde geval.

Mijn pepers en paprika's groeiden zo hard, dat ik er niet eens meer goed bij kon.

Gevolg: alleen water, niet te vaak, want dat is voor paprika's en pepers niet goed.

Ik geloof dat ik eenmaal voeding heb bij gegeven.

Omdat het allemaal volkomen dicht was gegroeid, kon ik ook niet goed zien, wat er gebeurde.

Maar ze zagen er goed uit, dus verder haalde ik er af en toe een peper uit, want daar kon ik nog wel bij.

Zojuist heb ik de bladeren van de planten uitgedund, want dat werd wel een keer tijd...

De foto's spreken wel voor zichzelf, denk ik.

De bakken waren nieuw dit jaar, dus nieuwe grond uit zakken, gewone moestuingrond van Welkoop.

P1050936.JPG

P1050937.JPG

P1050938.JPG

P1050939.JPG

• Like 3

Dat jij nieuwe grond hebt vind ik wel een verschil Rookie…

Dat is wat ik wel vaak hoor en zie; dat het in het eerste seizoen bij beginners allemaal top gaat en dus wil je dan meer… 

In de daarop volgende jaren word het dan veel meer een uitdaging om datzelfde beginners resultaat te krijgen….🤔😬

Ik heb de vroegere zakken met nog vermiculiet in de basis erbij in CJodokus…dus niet de zakken met “bufferende klei” die ze nu verkopen…. 
1 zak van geprobeerd maar die zakte bij mij enorm in echt centimeters… en word dan heel vast…🫤

En omdat ik die ervaring echt veel terug lees ben ik zuinig op wat er in mijn bakken zit…😊

• Like 3

Ja, dus dan heb je ook nog turf.

Mijn eerste bak is van de eerste generatie: zelf gemixt. De tweede en derde kocht ik waarschijnlijk kant en klaar, met vermiculiet, en de bakken boven zijn met de nieuwe mix. Ik heb nog niet gemerkt dat die nieuwe inzakten en vast werden.

Maar ik ben ook heel zuinig op die eerste bakken. Ze hebben niet voor niets een veengebied voor me afgegraven 😉. En die bakken zijn dus steeds aangevuld met compost, Bokashi en nu Terra Preta.

Bij Terra Preta komt het bufferend vermogen van de bio houtskool.

• Like 2

Wat ik (omdat ik misschien zo’n bak ga kopen) me oprecht afvraag: wat is nu het verschil tussen kweken in zo’n bak of grote potten, qua kweekmedium? Waarom zou je andere grond moeten gebruiken dan wanneer je in potten kweekt? Als ik bijvoorbeeld jullie mini’s op de foto zie, dat zijn toch gewoon potten, maar dan gemaakt van ander materiaal? Ben ik heel naïef als ik denk dat zo’n kweekbak ook gewoon te vullen is met goed gemeste luchtige grond en dan af en toe bijvoeren afhankelijk van wat je kweekt? 

• Like 3

Neehoor dat is niet naïef.
Ik kweek semi in de volle grond. Mijn borders hebben geen bodem en zijn gevuld met schone zwarte grond en compost. Dat is dezelfde basis als de normale moestuin. Jaarlijks gaat er een nieuwe laag compost op. Verder bekijk ik per plant, Kolen hebben bijvoorbeeld meer bemesting nodig en bonen juist niet, tomaten in verhouding wat meer kalium enzovoort. Als je naar de planten kijkt kan je bijsturen, bemesting is niet iets wat vooraf al helemaal uitgedacht moet zijn. 

Mijn aardbeien staan in balkonbakken, die kunnen duidelijk minder water vasthouden vandaar dat daar wel vermiculiet doorheen gaat maar in de gewone vakken redden het makkelijk zonder.

• Like 3
  • Thanks 1