Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Cactusvijgen! Onlosmakelijk verbonden met al onze levens (met name doordat de cochenille luizen die erop leven als voedingskleurstof e120 dienen, bah).

Deze cactussen produceren met een beetje geluk (goede zomer) smakelijke vijgen, en anders kun je altijd nog een van de schijven/leden met een mesje ontdoen van de stekels/glochiden en in reepjes gebruiken als groente: nopales! Veelzijdig dus!

De twee soorten die zowel smakelijk, stekelarm en winterhard zijn, zijn opuntia ficus-indica (commerciële soort, grote lekkere vruchten, tot -5°C) en opuntia humifusa (blijft laag tot 30cm, tot -12°C in NL). Van de laatste begreep ik van iemand dat ie in de koude kas na een droge winter kleine vruchtjes heeft gekregen, maar niet geproefd (gemiste kans!).

Ik heb het nooit aangedurfd om mijn ficus-indica's buiten te laten, (terwijl het op een droge plek met wat bescherming waarschijnlijk wel zou lukken).

De twee grotere kamerplanten die 2-3 jaar terug uit Sicilië voor mij persoonlijk gebracht zijn vind ik te waardevol om te riskeren.

De twee zaailingen die ik al 4+ jaar heb daarentegen zijn me (iets) minder waardevol, maar die zijn nooit groter gegroeid, eigen schuld (verwaarloosd, bijna nooit water, nooit voeding, hebben minder dan een half koffiebekertje potgrond). Zo klein dat ze het geheid zouden begeven buiten. En ze zouden na 3-4 jaar al vruchten gegeven kunnen hebben (gemiste kans!). Haha.

Zijn er hier meer moestuinders die ook exotisch experimenteren met de opuntia cactus? Ervaringen? Vruchten? 

@speets?

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb verschillende opuntia maar ze overwinteren wel overkapt maar sommige verdragen de natte winters ( humifusa etc..). Ficus-indica planten moeten best groot worden ( 1,5m hoog)  met zijn schijven willen ze bloeien. Heb 2 jaar 2 ficus indica schijven laten wortelen en met wat vliegwerk ze laten overwinteren in koude kas mits het tot -5 was. Tijdens de winter liepen ze wel schade op terwijl andere geen last hebben. Humifusa en andere soorten zijn in mijn ogen betere kandidaten. Heb zelf een opuntia die al bijna 20 jaar is en redelijk vruchten geeft maar nog niet getest in de buitenlucht. Ik vermoed opuntia engelmannii hybride en sommige experts weten het ook niet maar de plant is mooi en verrimpeld niet in winterrust.

aangepast door grusonia
Geplaatst:
23 minuten geleden, grusonia zei:

Heb zelf een opuntia die al bijna 20 jaar is en redelijk vruchten geeft maar nog niet getest in de buitenlucht. Ik vermoed opuntia engelmannii hybride en sommige experts weten het ook niet maar de plant is mooi en verrimpeld niet in winterrust.

Wat leuk grusonia! Heb je toevallig foto's van je opuntia? Die zal dan wel erg stekelig zijn denk ik.

En waar krijg jij die vruchten, gewoon in de woonkamer? Al eens geproefd?

Geplaatst:

Deze opuntias staan in de koude kas, ook in de winter maar huiskamer zou kunnen maar raad ik niet aan ivm winterrust. Ik krijg enkele vruchten per jaar en ze smaken zoet zuur en erg sappig, het sap heeft de kleur van bieten. Nadeel is dat de vruchten onder de glochiden zitten.

FB_IMG_1715876279370.jpg

• Like 2
  • Thanks 1
Geplaatst:

@EdelSpint vorige post een foto toegevoegd. Van opuntia macrorhirza krijg ik meer vruchten maar zijn wat minder lekker. Ook veel glochiden maar kleiner. Opuntia stricta geeft ook redelijk wat vruchten maar weinig smaak.

Bloem van de opuntia engelmannii ( hybride) 

IMG20240521095859.jpg

• Like 3
  • Thanks 1
Geplaatst:

Ja voor de smaak zijn vooral de twee die ik genoemd heb (ficus-indica en humifusa) geschikt (en tevens minder stekelig). En blijkbaar smaakt jouw onbekende hybride ook zoetzurig, ook aromatisch?.

Staan al jouw opuntias in pot? Ook de humifusa? 

(Ik ben heel nieuwsgierig naar je fotos van je ficus-indica en humifusa!).

Geplaatst:

@EdelSpint de engelmannii ( hybride) smaakt zoet zurig, beide fotos zijn van dezelfde plant. Alle cactus planten staan in potten, van kleine p11 tot 50 liter. De ficus- indica is helaas overleden door ziekte in de winter, -5 is toch te weinig voor onze winters. De opuntias uit de vs en Canada die echte kou mee maken overleven wel de kou maar alleen een aantal soorten overleven de nattigheid.

Humifusa, de plant met de bloem.

IMG20240606130741.jpg

• Like 2
  • Thanks 1

Prachtig!

Je humifusa bloeit wel, maar komt niet tot vruchtzetting? Bestuif je zelf met een kwastje?

aangepast door EdelSpint

@EdelSpint dit jaar voor het eerst gebloeid maar de bestuiving is niet gelukt, de juiste planten met de juiste n=... Chromosomen om het Stuifmeel  te  accepteren en ook op het juiste tijdstip. Ze verschillen in bloeitijd. Met een aantal andere is het wel gelukt en ook zaailingen ervan maar die zijn hebben niet echt grote vruchten. Ik gebruik wattenstaafjes gezien het stuifmeel best plakkerig is en ook heel aanwezig is.

aangepast door grusonia
  • 4 weeks later...
Geplaatst:
Op 2-1-2025 om 00:52, EdelSpint zei:

Zijn er hier meer moestuinders die ook exotisch experimenteren met de opuntia cactus? Ervaringen? Vruchten? 

@speets?

Ik heb een paar keer schijven laten wortelen en dat ging binnen heel goed. Té goed eigenlijk. Ze bloeiden niet en ik heb ze verpatst.

Wel een keer vruchten gegeten. Die zaten vol keiharde pitjes, vond ik geen succes. Misschien was dat een 'verkeerde' soort.

En ik heb nopales klaargemaakt op z'n caraibisch. Een hoop werk, weinig smaak.

Het ras weet ik niet, maar het was een 'stekelloze', al was dat een wat relatief begrip ;-)
Iemand op MP verkocht schijven per kilo, waarschijnlijk als reptielenvoer (schildpadden?).

2021-08-19_Opuntia.thumb.JPG.bad3387ab7e0caf72dea3679ab8fb4d3.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Op 26-1-2025 om 18:53, speets zei:

Die zaten vol keiharde pitjes

Ja, dat is typisch! Niet hard bijten, maar zachtjes, zodat alleen het vruchtvlees smelt in je mond. 

Voor de geïnteresseerd: Hier in foto van hoe het eruit kan zien (opuntia humifusa):

opuntia-humifusa.thumb.jpg.3168c03e5cd1dc0f824b8974a7d16fa2.jpg

de witte bloemen horen er natuurlijk niet bij

aangepast door EdelSpint
  • Like 2
  • 2 maanden later ...

Ja mooi! Maar ligt Peperstad in NL?

aangepast door speets

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...