woldistel Geplaatst: 29 januari Geplaatst: 29 januari Bij deze geopend: peulvruchten 2025 🫛🫘🥜 Erwten, bonen, kousenband, pinda's, peultjes, droge bonen, knipselbonen, pronkbonen, tuinbonen, sojabonen etcetera, enzovoorts 🤗 Quote
woldistel Geplaatst: 29 januari Auteur Geplaatst: 29 januari @Petrasmoestuin Ik week meestal de tuinbonen een nachtje voor en daarna zaai ik ze in potjes in de koude kas. Meestal doe ik dat ergens in februari, samen met de eerste erwten en peulen. Afhankelijk van de weersvoorspelling zet ik ze dan als het handhoge plantjes zijn in de vollegrond. Dat is dan in maart ergens. Als het dan nog koud wordt stop ik ze wat in met wat fleece, ze kunnen wel wat kou verdragen. 1 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 29 januari Geplaatst: 29 januari @woldisteldank je. Ja met fleece is bij mij wel handig. Want in die hoek zitten veel duiven, kraaien en andere vogels. Sowieso handig om ze in het begin te beschermen. Quote
loes Geplaatst: 29 januari Geplaatst: 29 januari Tuinbonen doe ik dit jaar niet. Paar jaar geprobeerd en de opbrengst valt tegen op mijn kleine tuintje. Ooit weer bij een grotere (volks)tuin. Mijn planning voor 2025: Stamdoperwt en Rijsdoperwt Cobraboontjes en dit jaar nieuw proberen: kidneybonen "Canadian Wonder" Vorig jaar had ik 2 soorten sperzieboontjes en klimmende droogbonen maar het is niet heel praktisch wanneer sperziebonen en droogbonen door elkaar groeien. Daarom dit jaar een laagblijvende droogboon, eens zien of dat beter bevalt. 1 Quote
woldistel Geplaatst: 29 januari Auteur Geplaatst: 29 januari (aangepast) @loes "wat veel soorten! hoe hou je die in de tuin allemaal uit elkaar? " Met bordjes 😁 En ik zaai niet alle soorten elk jaar 29 januari aangepast door woldistel Quote
loes Geplaatst: 29 januari Geplaatst: 29 januari Mijn bonen van vorig jaar konden niet lezen want die bleven niet bij hun eigen bordje. 😁 Misschien is mijn tuin ook daarvoor te klein en staan de stokken te dicht bij elkaar maar hoe ver ze onderaan ook uit elkaar staan bovenaan komen ze alsnog samen en daar groeide alles helemaal door elkaar heen. Ik hou het voor nu wel gewoon bij 1 soort klimmende en 1 stam. 2 Quote
Rookie Geplaatst: 30 januari Geplaatst: 30 januari (aangepast) Ik doe geen tuinbonen, want die lussiknie... Wel een paar soorten erwten Feltham First, Hurst Green Shaft en Eerste Vroege Mei, en ik probeer dan nog maar een keer de sugar snaps. Ook heb ik dit jaar een nieuw soort pronkboon, Lady Di, die schijnt mooie bloemen te krijgen en mooie, lange peulen zonder draad. De twee soorten Neckar klimbonen, de Blauhilde klimboon krijgen ook een plek. Dan nog wat lage struikbonen, de Purple Queen (nieuw voor mij) en de Record, daar heb ik altijd goede resultaten mee. Ik heb ook nog een zakje Saxa bonen liggen, maar ik weet niet of ik daar nog iets mee ga doen. Dit gaat een leuk en interessant jaar worden, ik heb er zin in! 30 januari aangepast door Rookie 1 Quote
Rookie Geplaatst: 30 januari Geplaatst: 30 januari Ik heb nog wel even een vraag: ik heb wat zakjes met Jessy vlees erwt of doorgroeipeul. Ze schijnen ook sugar snaps te heten. Maar op de foto op het zakje zie ik eigenlijk gewoon een doperwt. Wat is het nou? Ik heb geen idee. Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 31 januari Geplaatst: 31 januari @Rookie grappig dat je dit vraagt. Ik ging even zoeken en de MM schrijft dit: https://makkelijkemoestuin.nl/kennisbank/sugarsnaps-zaaien-en-kweken Dat zijn dus dezelfde die ik ook had afgelopen jaar. Nu op of ik heb nog een beetje, dat weet ik niet uit mijn hoofd. 1 Quote
Rookie Geplaatst: 31 januari Geplaatst: 31 januari Ja, ik weet wat die MM schrijft. Ze schrijven zo veel, ik lees dat niet meer. En er zitten ook niet altijd de goede zaden in de zakjes. Vandaar mijn vraag: wat zijn Jessy nou voor zaden? 1 Quote
Dahli Geplaatst: 31 januari Geplaatst: 31 januari Vooropgesteld dat volgens mij doperwten, sugarsnaps en peultjes allemaal dezelfde plantensoort zijn, worden binnen die soort verschillende rassen ontwikkeld die specifieke eigenschappen hebben, gericht op de beste smaak voor de diverse stadia (peul, sugarsnap en doperwt). Als ik lees dat Jessy een doorgroei-peul is, zijn de eigenschappen in ieder geval geselecteerd op doperwt/sugarsnap-stadium. Maar ik denk dat je die conclusie zelf ook al had getrokken 😉. Omdat expliciet bij de zaadverkopers wordt aangegeven dat het om een sugarsnap gaat, verwacht ik dat Jessy is ontwikkeld op een knapperige, vlezige en vliesloze peul die samen met de zoete erwten in de peul in zijn geheel lekker is. Als sugarsnap dus. Ik ben benieuwd wat je conclusie is over een paar maanden als je er eentje proeft! Ik heb me namelijk wezenloos gezocht naar zaden die als sugarsnap worden verkocht. Telkens duikt dan dat MM-zaad op. En daar heb ik geen zin in 😊. 2 2 Quote
Rookie Geplaatst: 31 januari Geplaatst: 31 januari 😁 Gezien de foto zou ik hem gebruiken als doperwt. Ik heb hem een keer met peul en al gegeten, maar dat was een taaie, vezelige massa. Het zou kunnen zijn, dat ik hem te laat geoogst heb, maar dat subtiele verschil ontgaat mij dan, want hij moet dan toch wel lekker rond zijn, maar dat is de doperwt dan ook. Ik ga er gewoon maar nog een keer een plekje aan wagen, en dan kijken of hij als sugar snap lekker is. Is dat niet het geval, dan laat ik hem nog even hangen en kan ik hem altijd nog doppen, lijkt me, toch? 2 Quote
Dahli Geplaatst: 31 januari Geplaatst: 31 januari 34 minuten geleden, Rookie zei: kan ik hem altijd nog doppen, lijkt me, toch Tuurlijk! Als sugarsnap zou ik hem zeker eerder oogsten dan op de foto. Ik vind dat je gelijk hebt, de foto oogt nu niet bepaald als een knapperige sugarsnap. En ook al laat je een sugarsnap doorgroeien totdat de erwtjes wat formaat hebben, deze zijn wel erg groot voor een sugarsnap. 1 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 31 januari Geplaatst: 31 januari @Dahli Deze heb ik nu erbij gekocht. 2 Quote
Gitta Geplaatst: 31 januari Geplaatst: 31 januari Ik ga dit jaar voor het eerst tuinbonen proberen 3x wit. Verder nog de stamboon record en misschien ook boterbonen ook stamboon. Verder nog doperwten en peultjes en misschien sugarsnaps als er nog plek is. Verder nog spek- en snijbonen en misschien nog een droogboon als er nog plek is. We kijken er hier weer naar uit. We zijn dol op peulvruchten. 1 Quote
Rookie Geplaatst: 31 januari Geplaatst: 31 januari (aangepast) Als die foto van @Petrasmoestuineen sugar snap is, lijkt hij toch echt niet op "mijn" sugar snap Jessy. Ik had ook het idee, dat sugar snaps platter waren. 31 januari aangepast door Rookie Quote
Gitta Geplaatst: 31 januari Geplaatst: 31 januari Ik vind die van petra er meer als peultjes uit zien ipv sugarsnaps. Sugarsnaps laat je wat dikker worden dan peultjes, maar niet zo dik als doperwten. Net er tussen in zeg maar. Vorig jaar waren ze lekker. 3 Quote
woldistel Geplaatst: 31 januari Auteur Geplaatst: 31 januari 4 uren geleden, Rookie zei: wat zijn Jessy nou voor zaden? Sugar snap. Misschien dat je de vorige keer te lang gewacht hebt met plukken. Tegen de tijd dat (alle) erwten echt afrijpen wordt de huls droger en taai. Er is ook altijd enige verwarring vanwege de naamgeving en het gebruik in de keuken.Veel is ontstaan door het gebruik van het woord suiker/sugar/ sweet enzo.Maar dat heeft meer te maken met zoetheid vs zetmeel en rondzadig of kreukzadig en vers eten of bewaren. De Oregon sugar pod is een peul of sluimererwt. Dus plat eten. Jessy is een sugar snap, een zoete breekpeul (doorgrooipeul 😲, zo raar, typfouten op een gedrukt zakje). Dikke sappige peul met enigzins ontwikkelde zaden (erwten). De nadruk ligt bij deze vorm op de knapperigheid en dikte van de peul. Ik zou zelf ook voor een foto gekozen hebben waar de nadruk ligt op de peul en niet op de dikke erwten, maar als je goed kijkt zie je dat bij Jessy de huls wel vleziger is dan bij de Tristar die voor de doperwten is. Dus dan de de doperwten. Gekweekt om de zoete zaden, al dan niet dik. Vervolgens heb je ook nog bewaarerwten die gedroogd worden, voor de snert enzo.. Bij sommige soorten overlappen de gebruiksmogelijkheden enigzins. Oja, en de bladertwen die voor de ontwikkeling van de bladscheuten worden gekweekt 😄 Ik ben zelf wat confuus geraakt over Opal creek. Op de ene website een peul en bij de andere een sugar snap. Komend jaar hoop ik het te zien en te proeven 🤷 Lees vooral ook de wikipedia pagina even door. 1 3 Quote
Rookie Geplaatst: 31 januari Geplaatst: 31 januari Dankjewel! Ja, ik zie nu het verschil in de dikte van de peulwand. Ik moet deze dus oogsten, als ze redelijk ontwikkeld zijn, maar nog niet bolrond. Ik hoop, dat dat subtiele verschil mij dan niet ontgaat. 1 Quote
Dahli Geplaatst: 31 januari Geplaatst: 31 januari 2 uren geleden, Petrasmoestuin zei: Deze heb ik nu erbij gekocht Niet dat ik nou een peulvruchtenexpert ben 😂, maar jouw zaden zijn vrijwel zeker geselecteerd als peultjes Petra. Nog steeds dezelfde plantensoort, maar als ras geselecteerd op vooral de hele jonge peul om zo te in zijn geheel te eten. Ik zie zo snel de benaming in het Nederlands er niet op staan, maar met het Franse ‘mange-tout’ wordt bij mijn weten ‘peultje’ bedoeld. Op de foto lijken het me ook peultjes, net als @Gitta zegt. 3 Quote
Tanja65 Geplaatst: 31 januari Geplaatst: 31 januari Ik vind het onderscheid tussen peul en sugarsnap ook erg verwarrend. Te meer daar sommige soorten afhankelijk van de fabrikant als het ene of het andere worden aangeprezen, en dan heb je nog de peultjes soorten die kunnen doorgroeien tot sugar snap of zelfs doperwt. Zoals ik het nu heb begrepen, zijn peultjes en sugarsnaps beide geschikt om met schil en al op te eten (wel ff roerbakken oid) en is het enige verschil hoe dik je ze laat worden, de peulen platter dan de sugarsnaps. Doperwten daarentegen zijn bedoeld om uit de schil te halen en dan pas te bereiden/eten. Maar nogmaals, er zijn ook soorten die dus beide of misschien wel alledrie zijn. 2 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Tanja65 Geplaatst: 31 januari Geplaatst: 31 januari @Dahli ik heb hier een zakje bio peulen liggen (Norli) die op het zakje zelf het Nederlands ‘peulen’ worden genoemd, in het frans ‘pois nain mangetout’’ en in het engels ‘sugar pea’. Wie het weet mag het zeggen. 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Dahli Geplaatst: 31 januari Geplaatst: 31 januari 3 minuten geleden, Tanja65 zei: Wie het weet mag het zeggen Zowel pois nain mangetout als sugarpeas betekenen bij mijn weten ‘peulen’. Laat dat er nu ook in het Nederlands op staan 😉. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.