Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dankjewel @CJodokus, leuk om je weer te zien!

Ja, die snippers waren een bofje.

Maar ik ga ze wel gebruiken.

Ik maak me eerlijk gezegd niet veel zorgen daarover.

De bakken zijn 60 centimeter hoog en de snippers komen echt alleen maar in het onderste deel.

Daar bovenop komt gewoon goede rond.

Het zal wel wat inzakken natuurlijk, maar dat kan ik af en toe aanvullen met nieuwe grond.

• Like 2
Geplaatst:

Ja hoi, ik ben uit de winterslaap. Een boel te lezen! 🤓

Die houtsnippers lijken me ook geen probleem. 
Hoe zorg jij dat je grond voldoende voedingsstoffen houdt?

Geplaatst:

Ik geef meststoffen naar behoefte van de planten.

Bladgroentes, vruchtdragers of knolgewassen krijgen elk iets anders, indien nodig.

En ik zaai veel peulvruchten aan het eind van het seizoen, voor de stikstofvorming in de grond.

Die snoei ik dan en haal ik ze er pas in het voorjaar uit, zodat de wortels in de winter goed verteren.

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb een antwoord gekregen, waar ik niet goed uitkom.
Veel organische componenten, maar er wordt niets gezegd over schadelijke verontreinigingen.

aa3332ebe2000d4a45e85bfd020ba22d.jpg

Geplaatst:

Meststoffen zijn 

Op 24-2-2025 om 10:00, Rookie zei:

Ik geef meststoffen naar behoefte van de planten.

Bladgroentes, vruchtdragers of knolgewassen krijgen elk iets anders, indien nodig.

En ik zaai veel peulvruchten aan het eind van het seizoen, voor de stikstofvorming in de grond.

Die snoei ik dan en haal ik ze er pas in het voorjaar uit, zodat de wortels in de winter goed verteren.

Herkenbaar! Ik gebruik ook meststoffen op basis van de specifieke behoeften van mijn planten, en merk dat dit enorm helpt voor de groei van de planten. Ik ben recentelijk ook aan het meten wat de pH-waarde is van de grond met mijn PH-meter. Ik merk dat ik hierdoor nog gerichter de juiste hoeveelheid meststoffen kan gebruiken, zodat de planten altijd de juiste voeding krijgen voor een optimale groei. 

Duurt wel eventjes voordat je de ph-waarde uit kunt lezen, maarja dat geduld moeten we dan maar even opbrengen🙂

Link verwijderd door moderator 

• Like 2
Geplaatst:

Wortels van peulvruchten slaan (in symbiose) stikstof op, echter gebruiken dit bij het vormen van zaden (daarom zijn peulvruchten eiwitrijk). Het is prima en op andere manieren bevorderend om de wortels in de grond te laten, maar het effect qua bemesting wordt wel vaak overschat als je geoogst hebt. Als er zaden zijn gevormd, is het meeste stikstof wel op.

• Like 1
Geplaatst:

Ik knip de planten af, voordat er echte zaden zijn gevormd.

Ik gebruik er ook geen kweekzakjes zaden voor, maar gewoon een kilo droge bonen bij de super.

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)
3 uren geleden, Rookie zei:

Ik knip de planten af, voordat er echte zaden zijn gevormd.

ik doe dat precies zo, vooral omdat ongeveer op dezelfde plek (iets voor waar de peulvruchten staan/stonden) mijn tomaten worden geplant. Die gebruiken namelijk dezelfde klimrekken als de peulvruchten in de periode daarvoor. Zaadjes voor peulvruchten koop ik gewoon het volgend seizoen weer. Ik heb te weinig grond om ze de tijd te gunnen zaad te vormen. De volgende lichting staat dan allang te wachten. De wortels van de peulvruchten blijven net als bij @Rookie in de grond om nog wat stikstof te produceren voor de nieuwe planten. Hopelijk verbetert dat de grond wat.

aangepast door Dahli
  • Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...