Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Voor @dahli en @rookie en/of anderen die van worteltaart houden.

2 bakvormen van gelijke grootte ong 18 cm

Ik heb 1 professionele en 1 gewone van de Hema met zo’n ring eraan. Dat je hem openklikt.

19679ae5ae73de67528450bc3ba19bc9.jpg

Deze 2 dus.

Ingrediënten:

300 gr suiker helft bruine basterd, helft castor (witte) suiker

150 gr ei

250 gr zonnebloemolie

280 gr bloem

Snuf zout

1/2 ts backing soda

Ts Koekkruiden

Ik heb een officieel recept, maar ik gebruik altijd veel meer wortel en overige ingrediënten. Minstens het dubbele meer. Maar ik noteer hier de ingrediënten toe zoals het moet (ooit patisserie cursus gedaan), dan kun je het zelf wijzigen naar smaak. Maar heus. 800 gr wortel lijkt veel, maar kan echt prima. Net zoals deze hoeveelheid rozijnen en walnoten. Beetje schamel vind ik dat.

350 gr wortel

120 gr rozijnen

60 gr walnoot

Frosting: 250 gr roomkaas

75 gr boter

100 gr poedersuiker

Citroenzuur snufje

Hulpmiddelen:

3 schalen waarvan 1 groot

Wel de rozijnen in kokend water (en evt ander gedroogd fruit, abrikoos past er uitstekend bij). Laat staan tot gebruik.

Verwarm je oven voor op 180 graden. Je oven moet echt warm zijn. Anders komt er ong 10 min baktijd bij, maar dat is afhankelijk van je oven en kan ik natuurlijk niet inschatten.

Schaal 1 groot: geraspte wortel, rozijnen, gehakte walnoten en snufje zout.

Schaal 2: bloem met soda

Schaal 3: suiker, ei, olie. Goed mengen. Dan snufje zout en de koekkruiden erbij.

c69b18211ecb4b046e249f285b4044a2.jpg

Dit is schaal 3, een dikke drab wordt het.

52f56b59cbf2b4ce88c5263b59af9a57.jpg

Geweld fruit

Doe inhoud van schaal 3 bij schaal 1 en roer door. Doe dan schaal 2 erbij. Goed doorroeren (gewoon met een lepel, niet met een garde of deeghaken oid).

Bakvormen bekleden met bakpapier. Invetten.

Dan de vulling over 2 bakvormen verdelen

In het midden van de oven op 45 min in de voorwarmde oven op 180 graden bakken.

Ondertussen de frosting maken.

Boter moet zacht zijn. Uitgelekte roomkaas bij doen. Poedersuiker. Goed roeren. Dan wat citroenzuur erover. citroensap werkt niet, want dan wordt je glazuur te vloeibaar. Dus koop gewoon citroenzuur. In elke Turkse winkel en toko te koop en tegenwoordig grote supermarkten ook.

Leg apart en koel weg.

Je kunt nog wat wortels slijpen (ik heb een puntenslijper voor wortels)

2546cc4410f3bb26afa90debf18c0ad4.jpg

Prik met een schone prikker in het midden van je taart. Prikker schoon? Taart klaar? Prikker niet schoon? Nog een paar minuten erbij.

Taart uit de oven. Laten afkoelen. Randen lossnijden met mes. (Andersom als je haast hebt, eerst lossnijden, dan eruit en laten afkoelen. Gaat sneller, maar gaat ook ten koste van de smeuïgheid)

Nu heb je 2 taarten. Besmeer de rechte kant (dus de onderkant) van de taart met je glazuur. Doe de bolle kant van je taart erop zodat de onderkant bovenop komt en mooi recht is. Ik had trouwens oranje kleurstof door glazuur heengeroerd. Opstapelen en afsmeren. Gaat het beste met een paletmes. Heb ik. Maar zelfs dan gaat het schots en scheef. Lekker rustiek zullen we maar zeggen.

b113abc6070ea20b3e5e81a7f0e089da.jpg

Aftoppen met een wortelsliert of als je echt crea bent met tijd te veel; maak van marsepein 8 worteltjes en leg op elk stukje een wortel. Het is een mooie portie voor 8 man, maar 10 man zou ook kunnen. Wordt je alleen niet in dank afgenomen denk ik. Resultaat is een smeuïge taart die rijk is aan smaken. Een uitstekend recept! Ik hoop dat het jullie bevalt.

0cc02ae59d950d03d3f879e3c7269d76.jpg

Eet smakelijk

05f5939255ad2624cd724efc74bbcb8d.jpg

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

Heel veel dank @Mellie! Ook nog met foto’s. Je wist op voorhand dat er verzoekjes voor het recept gingen komen 😃😉! Dat kan ook niet anders. Het lijkt me echt verrukkelijk als ik het lees en ik ga zeker wat extra vulling toevoegen zoals je aangeeft. Tof die puntenslijper trouwens. Ik ga denk ik wortel-decoratie met de spirelli (grof) maken, misschien wel licht gekonfijt. Van die gekrulde slierten er bovenop. Volgend weekend een lang weekend hier, ideaal!

• Like 1
Geplaatst:

Haha nee dat wist ik niet! Maar ik maak al sinds 1995 foto’s van mijn eten! Was nu alleen maar handig. Zou ook zeker meer toevoegen. Ik ben benieuwd wat je ervan gaat vinden. Post vooral hier en maak ook zeker foto’s van je gekonfijte wortelsliertjes zou ik zeggen!

• Like 1
  • 4 weeks later...
Geplaatst:

d58e8f50af0004b9e88bf8cdb76261ff.jpg

Ik las dit recept in een muffin kookboekje. Eigenlijk gewoon worteltaart in het klein. Leuk om te delen. Zal ze binnenkort eens maken en kijken of het net zo lekker is.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...