Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Tot mijn verbazing liggen er elke dag mooi opgekweekte peul/ kapucijner/ tuinboon plantjes ineens plat op de grond, ondanks bescherming met een kratje.

Dus op maaiveld nivo afgeknaagd. Eerst alleen de al uitgeplante exemplaren maar nu ook zelfs die nog in roottrainers opgekweekt worden en op de veranda staan. Wie doen dat, enig idee?

En wat doe ik daar tegen? 

Ik meen ooit gelezen te hebben dat je de peul/boon na weken in (olijf) olie moet dompelen voordat je ze zaait dus dat ga ik proberen maar als iemand weet wat het is en hoe ik het voorkom zou dat heel fijn zijn.

aangepast door Cypertje
Spelfout
Geplaatst:

Dat dompelen in olie zou helpen tegen schimmel. bron. Zelf nooit gedaan. 

Zijn de zaailingen geknakt? Afgeknaagd? Verrot aan de basis? Kun je een foto plaatsen? Dat geeft misschien meer info. 

Geplaatst:

Vogels en/of muizen en ratten.

Langer beschermd voorkweken zodat ze groter zijn. De muizen etc. eten het erwtje en knagen die los zodat ook de plant verloren is.

Ik maak bescherming van wat glas of plastic platen zodat ze er niet bij kunnen komen.

Ook gebruik ik gaasbakken bij direct zaaien.

Op de foto zie je de gaasbakken en rechts van het gaas een glasplaat.

Links komt ook een plaat en de uiteinde kleine plaatjes of iets anders.

Bij vogels is gaas of omgevouwen cm gaas genoeg.

20250312_120529.jpg

• Like 4
Geplaatst:

Dank je Arja en Patrijs.

Afgeknaagd. En door mij meteen opgesnoept dus nu geen foto. Had het grofweg met gaas beschermd, dacht aan duiven.

Maar muis klinkt logischer. Weet dat hier ook muizen zitten. Maar is nooit eerder gebeurd.

Ze doen het dus zelfs bij de plantjes die nog opgekweekt worden.

Heb deze nu op gaasrek gezet, hoop dat dat ze wat moeilijker maakt.

En zocht naar horregaas maar ben blij dat cm gaas ook goed is. Morgen preciezere bescherming maken. 

Hopelijk komt het nu goed, dank voor meedenken!

• Like 2

Ik denk dat cm gaas kleine veldmuizen niet tegenhoud.

Ik heb gaas van kleiner als 0,5 cm gebruikt om de bakken te maken en glas of plastic platen.

Muizen kunnen prima klimmen, klimmen zo in een grashalm om de zaden te pakken.

e5ea588078935161dc7459283cd3dcf1.jpg

Muizen zijn zeer wendbaar en kunnen binnendringen door het kleinste gaatje. Door hun zachte skelet, kunnen ze zich door een gat ter grootte 5-7 millimeter wringen. Past er een potlood in een gat, dan past een muis er ook doorheen.

aangepast door Patrijs
  • Like 2
  • Thanks 1

Wordt het te warm dan met een heet stukje metaal wat gaatjes er in prikken, een paar boven en een paar beneden.

Ik gebruik alles en veel gaat goed:

2016051513431028071463317100.jpg

2016042315441092691461529672.jpg

Even zo snel geen foto met peulplantjes kunnen vinden, maar voor het idee.

Zodra de planten groter worden verdwijnt het gezaaide boontje of erwtje en blijven ze er van af.

Mais en spinazie is ook lekker en daar gebeurt het ook. 

Twee palen aan weerszijde met afdekking kan ook. 

Creatief zijn, dat zijn die muizen ook.

aangepast door Patrijs
  • Like 2

Ik gebruik plastic melkpakken, doormidden gesneden en gaten in gemaakt. Ik zal morgen ff een foto maken. Ik gebruik ook wel plastic flessen doormidden. De kant met de hals laat ik open, wel een stukje gaas over tegen de slakken. Citrusnetjes zijn daar ideaal voor. Wel oppassen dat het niet te heet/te droog wordt. En wat ik ook altijd doe is extra plantjes voorzaaien. Wat er tóch nog opgegeten wordt, vervang ik gewoon. 

aangepast door Tanja65
  • Like 2

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Dank je, Tanja.

Tegen slakken gebruik ik open gemaakte plastic beschermers, tegen muizen was dat nooit eerder nodig. Ga ik proberen

Ook aanaarden lijkt te helpen, vandaag nog geen afgeknaagden gezien. 

Gisteren de derde (bij) zaai gedaan. 

Nieuw aspect nu dus: ook tegen muizen beschermen. Dat leer ik hier👍

Geplaatst:

Sommige muizensoorten komen van onderaf, daar helpen ook de ‘kasjes’ (in welke vorm dan ook) niet tegen. Dan moet je echt gaas hebben. Maar er zijn hier best veel muizen en mijn plantjes blijven best goed,op deze manier.

• Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Tot nu toe gaat het goed, aanaarden lijkt te helpen.

Maar eigenlijk moet ik de voorkweek zo lang mogelijk door laten groeien, totdat de boon\erwt/kapucijner “leeggezogen” is, vertelde een medevolkstuinder me. 

De planten zagen er wel uit alsof ze de grond in wilden, maar blijkbaar toch te vroeg. Achteraf bleken te wortels ook nog wat te los waren, was niet echt een stevig blokje geworden.

Geen foto maar ik zag dat de tuinboon nog best “vol” was, dus aantrekkelijk voor muizen. 

Op de foto’s zie je ook hoe 1 plantje schuin afgebeten is…

Eens kijken of een derde zaai wel lukt, plus de overblijvers. 

IMG_7002.jpeg

IMG_7003.jpeg

IMG_7004.jpeg

IMG_7005.jpeg

aangepast door Cypertje
  • Like 1
Geplaatst:

Het is een keuze.

Voor mij is het belangrijker dat de planten zelf water kunnen vinden op de zandgrond.

Ze maken al snel lange wortels als ze die ruimte krijgen.

Daarom kweek ik ze ook op in diepe kratjes.

Op mijn foto´s (Blog) kan je dat goed zien, zeker de tuinbonen maar ook peulen etc. hebben al lange penwortels in de maak.

Daarom zet ik ze zo klein.

Wacht ik te lang dan breekt die af bij het planten of kan niet naar beneden uitgroeien.

Heb je vochtiger grond of vind je het niet erg om te gieten bij droogte dan kan je wachten maar de wortels maken wel een kluitje .

Dat is niet zoals ze zelf willen groeien maar omdat ze geen ruimte hebben.

Zeker bij buiten zaaien of snel uitplanten blijft het zaad nog lang aan de plant, met alle risico's.

20250310_121117.jpg

Het blijft kiezen uit de diverse mogelijkheden het de rovers zo moeilijk mogelijk te maken. 

• Like 2
Geplaatst:

Hoi Patrijs,

Die lange wortel heb ik ook gezien, was eigenlijk ook de reden dat ik ging uitplanten. Jouw verhaal klinkt ook logisch. 

Er is geen pasklare oplossing blijkbaar, dus ik blijf experimenteren totdat de tijd voor peulen en kapucijners voorbij is en ik op bonen over ga. Daar waren nooit problemen mee. 

Bedankt weer voor meedenken👍🏼

• Like 2
3 uren geleden, Cypertje zei:

Maar eigenlijk moet ik de voorkweek zo lang mogelijk door laten groeien, totdat de boon\erwt/kapucijner “leeggezogen” is, vertelde een medevolkstuinder me. 

Lijkt mij flauwekul.  Voorzaaien doe je omdat je een zaadje een voorsprong wilt geven. Wegens muizen, duiven, slecht weer en verzin zelf nog maar iets 😄

Anders kun je ook gewoon direct in de grond zaaien, want dat doen planten zelf ook.

Het voedsel wat in het zaad zit moet inderdaad het ontkiemende plantje op weg helpen, tot het zich zelf kan redden en het moment dat het genoeg is, zoekt dat plantje zelf wel uit.

Ik kweek al mijn erwten en peulen voor in alles wat beschikbaar is dus zowel platte bakken of soms diepere. Ik heb bij het uitplanten weinig verschil kunnen bespeuren. Inderdaad is er bij erwten enzo een lange hoofdwortel, zoals de foto van @Patrijs al laat zien.Die zoekt zo snel mogelijk diep zijn weg. Bij ruimtegebrek frummelt die hoofdwortel zich om een hoekje. 

Ik kweek elk jaar wel iets in de ondiepe bakken van de Chinees. Ziet er zo uit:

IMG_20250406_173658470_HDR.thumb.jpg.ff14d10511aeeb3b2fe18036286d101e.jpg

Geen probleem, goed wateren voor het uitplanten en je trekt het (voorzichtig) zo los. Deze gaan komende week ergens in grotere bakken.

aangepast door woldistel
  • Like 3
  • Thanks 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...