Rinske Geplaatst: 21 april Geplaatst: 21 april Mijn kleine appelboom heb ik vorig jaar 2024 verplaatst in het begin van het voorjaar, hij gaf daarna weer veel en mooi blad. Vervolgens heeft hij vorig jaar bij het bestraten 20 juli 2024 een flinke beschadiging opgelopen aan een deel van zijn wortels. (Een lompe strater/ofwel schoonvader). Direct zichtbaar dat de boom hierdoor veel te verduren had, snel bladverlies. Hij geeft nu wel wat blad en ik zie nieuwe knoppen waar uitlopers uit gaan komen, maar ook een deel van de takken geven geen knoppen en blad. Wat kan ik het beste doen? Gewoon een jaartje wachten en hopen dat hij hersteld, en volgend jaar weer voldoende blad heeft. Of heeft iemand een ander advies. Boompje heeft een emotionele waarde, dus wil er alles aan doen om hem gezond te maken/houden. https://photos.app.goo.gl/jynHQwWHZ4qdRYgz6 https://photos.app.goo.gl/MGeCFuMZR7aa2ov97 Quote
rorror Geplaatst: 21 april Geplaatst: 21 april Zonde inderdaad als het boompje doodgaat. Boompje beschermd zich door minder blad aan te maken zodat deze de vochtopname kan compenseren. Hopenlijk hersteld deze zich goed dit jaar. Je zou hem het beste dit jaar goed kunnen beschermen door wellicht een schaduwdoek op te hangen tegen vocht verlies. Of parasol gebruiken. Ook wat vaker aangieten met water. Als het net als de afgelopen paar weken droog is zou ik dat wel om de 2 a 3 dagen doen. Meststoffen heeft deze in dit stadium niet nodig. Kan averechts werken, door verbranding van haarwortels. Ik zie ook wat afgestorven takken, die kan je meteen wegknippen. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Rinske Geplaatst: 21 april Auteur Geplaatst: 21 april Hoe weet ik wat precies de afgestorven takken zijn? Quote
rorror Geplaatst: 21 april Geplaatst: 21 april Deze lijkt mij afgestorven: Kan je een closeup foto maken: Wellicht is er nog meer aan de hand, maar niet goed te zien zo. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
marcelru Geplaatst: 21 april Geplaatst: 21 april Lijkt alsof er ernstig veel vruchtboomkanker in zit. Misschien even met wat plaatjes inzoomen op de plekken die rorror aangegeven heeft. Quote
Rinske Geplaatst: 22 april Auteur Geplaatst: 22 april Dit zijn de plekken die beschadigd zijn. Onder de schors zit een gladde bruine kleur. Kan je hier uit opmaken of het boomkanker kan zijn? Quote
Flup Geplaatst: 22 april Geplaatst: 22 april De appelboom is wat liefdeloos behandelt (verplaatsen, beschadigen) en dat moet eerst herstellen (als de beschadigingen niet te groot zijn). Dan kun je niet direct verwachten dat je nu een appelboom vol bloemen en blad hebt. En verder denk ik dat de appelboom ziek is. Appelbomen zijn erg gevoelig voor ziektes, zeker als ze verzwakt zijn. Quote
Rinske Geplaatst: 22 april Auteur Geplaatst: 22 april Wat kan ik nu het beste doen? De dode takken weghalen en liefde met water geven en zorgen dat hij niet uitdroogt en afwachten. En kan ik iets doen tegen eventuele ziekte Quote
Rinske Geplaatst: 22 april Auteur Geplaatst: 22 april Ik heb alle dode takken verwijderd. Ook de hoge uitlopers zonder blad of nieuwe knoppen verwijderd. Schuin afgeknipt zodat er geen vochtbalans kan blijven liggen. Ik zie wel redelijk wat nieuwe knoppen. Hopelijk kan hij met liefde en aandacht en wat rust weer herstellen en heb ik over 2 jaar weer een gezond boompje. We gaan het zien 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.