Ga naar inhoud

Plekken en verkleurend/doodgaand blad op courgette-, komkommer en tomatenplant

Featured Replies

Geplaatst:

Ten eerste: ik beschouw mezelf nog als een beginner. De afgelopen jaren heb ik vaker tomaat, courgette en komkommer gezaaid en in de tuin gehad. Sinds ik ze dit jaar van binnen naar buiten heb gedaan, gaan de grootste bladeren dood en/of komen er witte vlekken op de planten. Weet iemand wat dit is? Wel heeft een enkele courgetteplant al veel bloemen. Is het verstandig om die er af te halen?

In eerste instantie dacht ik meeldauw, omdat dit vorig jaar ook in de tuin zat, dus melk en water gebruikt, maar het lijkt me dat ik daar fout meezat.

20250523_191316.jpg

20250523_191257.jpg

20250523_191243.jpg

20250523_191308.jpg

20250523_191232.jpg

20250523_191213.jpg

20250523_191139.jpg

aangepast door palh

Geplaatst:

De witte vlekken zijn verbranding door de zon. Plantjes die van binnen naar buiten gaan moeten eerst afharden.
Zie dat proces zoals jij zelf heel de winter binnen hebt gezeten en dan plots 8uur vol in de zon zit. Gevolg verbranding.
Elke dag een uurtje opbouwen totdat de plantjes het wel aan kunnen.
Nu in de grond zullen ze er overheen moeten groeien, beschadigd blad hersteld niet en verder kan je er nu niet veel meer aan doen.

Geplaatst:
  • Auteur

Bedankt voor je reactie, rorror. Ik had zelf ook al, door het zoeken op dit forum, het idee van verbranding. Ik heb wel de planten eerst elke dag even buiten gezet, omdat het zo warm was. Vandaar ook mijn twijfel. Maar dat was eerder 4-5 uur dan 1... Goed om te weten voor een volgende keer. 

Moet ik dan de bloemen van de courgette halen om meer blad te krijgen? Het zijn, als ik het goed begrijp, allemaal bloemen zonder vrucht.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic