Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

ik misschien vanmiddag aan het draineren beginnen. maar kan ik de sleuven ook op elkaar uit laten monden zoiets als dit:01592391348307860.jpg

of zou het dan niet werken?

om dit stukje grond gaat het trouwens ook.

Geplaatst:

Het licht er aan hoe diep het grondwater zit,zit het boven die harde laag,oke,zit het eronder,word het een ander verhaal.Wat je kunt doen is om buizen op de juiste diepte/afstand te leggen(horizontale drainage)of om de zoveel meter een gat te boren en deze met zand/kiezel op te vullen(verticale drainage).Goede grond bestaat uit 1/3 lucht,1/3 water, 1/3 vaste bestanddelen en holtes waarin lucht/water opgeslagen zit.Het wortel-en bodemleven-speelt zich af tot op een diepte van ong.60-70cm.Zorg er altijd voor dat er geen storende lagen zitten tussen de teeltaarde(goede grond)en het grondwater.probeer deze altijd te doorbreken(1-2-3 steeks diep graven,diepwoeler,drainage).Zo ontstaan er holtes/gangetjes die contact maken met het grondwater(wet communicerende vaten).

Ik hoop dat je hiemee genoeg informatie hebt om aan de slag te gaan!!

m.v.g.

hansi

Geplaatst: (aangepast)

ik zou de drains zo leggen:

0159239134830786096101348359461.jpg

dus haaks op de sloot,

en dan in deze situatie 5 meter uit elkaar ofzo ,

(ik zou zelf "echte"plastic drains met kokosomhulsel gebruiken omdat dit zeer lang mee gaat)

het stuk land eens spitten of omploegen zou ook niet verkeerd zijn denk ik als ik je foto zie.

als er water blijft staan op dat stuk en je hebt de sloot zo dichtbij kun je ook zorgen door enig grondverzet dat de grond iets afloopt ( afschot) dus dat het bij de sloot lager is dan de tegenovergestelde kant( rechts op foto), ik zou 1 % afschot aanhouden dan, dwz dat elke meter de hoogte 1 cm afloopt naar de sloot, dus langs de sloot misschien 15 cm afgraven in dit verwerken aan de rechterkant,dus dit komt hoger te liggen.

ik heb als kraanverhuurder/machinist laatst ook een soortgelijke situatie, maar dan wat groter, bij een boer zijn akker gehad:

dit stuk land had ook diverse bulten erin zitten van 80 cm hoog en er bleef bij een regenbui op 20 meter van de sloot af een grote plas water staan van 10 cm.

Met mijn kraan heb ik daar zelfs eerst de korengrond ( bovenste 20 cm en meest vruchtbare aarde) eraf gegraven en weggezet, toen de onderlaag in profiel gebracht dus langs de sloot verlagen en aan de andere kant ophogen, en toen weer de korengrond hier overheen verspreid.dit om de goeie grond bovenop te houden, en op alle plaatsen dezelfde dikte, dit voor beste opbrengst van planten.

Het "in cultuur brengen" zoals dit heet, kost wat ( kraan) maar dan heb je er ook later een prachtige akker aan.

aangepast door Gast
Geplaatst:

een doorsnede tekening van de situaties 1 t/m 4 van de het grondverzet dat ik laatst deed

bruin is de laag korengrond

situatie 1 verkeerd afschot van de sloot vandaan:

sit-137851348362078.png

situatie 2 korengrond eraf gegraven en weggezet op een hoopsit-213611348362090.png

situatie 3 : egaliserensit-373651348362099.png

en korengond weer terug sit-475161348362107.png

nu perfect afschot naar de sloot toe!

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

draineren is bijna altijd goed en met 70 cm ga je gelijk door de storende [harde] laag. maar om het wat goedkoper te houdenneem wat takken of snoeihout of dergelijke dat werkt ook goed vroeger deden ze niet anders

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...