Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Grond draineren met riet?


rommert

Aanbevolen berichten

hallo

 

ik heb een stukje moestuin waar ong. 70 cm in de grond een harde laag zit. nu zei laatst een vriend van me dat je ook riet als drainage kan gebruiken? zou dit dan helpen of verrot het veel te snel? en dan nog meteen een vraag welke soort groenbemester kan er op die grond die nu nog gezaaid kan worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De best met alle rietsoorten is dat het enorm woekerd en overal dwars doorheen groeit dus je komt er niet meer van af.

Zelfs betonnen bakken zijn niet bestand tegen de supersterke wortels.

 

Maar het kan wel.

De buurvrouw van verderop had altijd op een plek een flinke plas staan na een flinke bui...en daar staat nu rabarber en het de plas komt niet meer terug, dat hele stuk tuin is minder drassig. Zou misschien een idee zijn en ook nog eetbaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat Rommert het anders bedoeld. Riet als een soort van ondergrondse buis ingraven . horizontaal

 

Ja dat kan . En nee, dat rot niet al te snel weg, zeker niet op een diepte van 50+ cm. 3 a 4 jaar gaat dat wel mee. misschien zelfs iets meer.

 

Groenbemester : Phacelia ( doe ik zelf hoor , ook maar me 1e jaar ) nu nog zaaien , komt het nog in bloei ook. ( moet je wel willen )

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja idd wat bit zegt ja ik kan er wel riet planten maar dat groeit daar vanzelf wel want het is aan een sloot kant. vroegen stonden er kuilbulten en dan reden ze dan met trekkers enzo in daarom zit daar die harde laag. maar hoe dik moet zo'n laag dan zijn?

en dat van die phacelia is nog niet zo'n slecht idee. net informatie opgezocht blijkt het niet op zware kleigrond te willen groeien. en dat is mijn grond net heb ik weer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn grond is zware gele katteklei. Groeit er perfect op

ik heb gezaaid op een dun laagje tuinaarde / compostmengsel en dat aangedrukt iets. het kwam met 4 dagen op , en staat nu ong 30-40 cm hoog. op de klei dus. wel elke dag even wateren , want de wind droogt juist die laag erg uit. ( als het niet regent )

 

edit. die drainage, moet je zien als buizen dan he. bundels dus . doorsnede 10-20 cm en om de meter in de grond. Hier een oude manier van doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hai rommert,

 

Die onderlaag kun je gewoon in tact laten, bovenlaag ad 70cm geeft genoeg drainage diepte voor een groententuin vermits je die (klei?)toplaag goed los en luchtig verwerkt.

 

Hier dus een gelijk verhaal, zware kleigrond met zo'n 70cm diep een laag waar een beetje mini kraan voorover gaat als je daar doorheen wilt breken.

Zonder kraan, vergeet het maar. Toch als de toplaag goed waterdoorlatend is, blijft er op zeker geen water staan.

Met droog weer is zelfs ook de toplaag pikhouwel rijp , dus vast dat je daar 'klei' werken in herkent. Bewerkelijk, toch vruchtbaar en vochtvasthoudend in droge perioden (t heeft zijn nadelen, maar ook zijn voordelen).

Hoe ga ik daar te werk:

De bovenlaag (flinke spade diep) spit ik ieder najaar met grote plakken om (steekspade, plakken steken en de schop nat houden, werkt perfect - emmer water langzij houden dus). Kluiten zo laten liggen en de winter eroverheen. Na de vorst werp ik tuinaarde en mest op tijdens het lossteken van de kleikluiten en egaliseren. Raar maar waar, zandgrond is zwaarder dan klei en zal in de tijd naar beneden zakken en de onderlaag ook aandrukken en dicht laten slippen. Gebruik enkel teelaarde in de bovenlaag, is lichter en de klus wordt ieder jaar makkelijker. De onderlaag 70cm diep hoef je niet te doorbreken voor een moes of groententuin zolang je de toplaag (zeker in het begin) maar luchtig houd (luchtig lossteken en zo weinig mogelijk betreden daar waar het niet nodig is).

Na enkele jaren wordt de grond steeds makkelijker te bewerken.

Bij heel nat weer liefst de grond met rust laten en beslist niet aantrappen of dergelijke.

 

Ik weet niet of je hier iets mee kunt

 

ps: edit toevoeging

Gebruik enkel teelaarde om de toplaag luchtiger en bewerkelijker te maken (lichte grond)

(Zwart) zand is zwaarder, zakt dus sneller door de toplaag en drukt de onderlaag aan waardoor deze helemaal geen water meer doorlaat

Eventueel om het bewerkelijker te maken zou je wat schuimaarde kunnen toevoegen (afval suikerbieten - een aardige boer wil je daar vast wel uithelpen)

 

ps: die harde onderlaag wil je ook niet boven krijgen, want dat is 'bagger zooi'

aangepast door Gast

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou ik ook zeker doen ( buis ) Maar goed. Dat was de beginvraag niet he ? Ik ging er een beetje vanuit dat je sowieso dus veel, veel riet hebt ( ? ) vandaar.

 

Dat ( perfect ) verhaal over bewerkbaar krijgen van zware gronden, klopt zeker. Maar was dacht ik niet de probleemstelling ( ? ) ging om een beperkt stuk langs de waterkant toch ?

Maar zo je grond verwennen ? helemaal top ! Ik ga zelf champost gebruiken ervoor, dat is hier op het complex het ding. En helemaal perfect in combi met de zware grond, na een aantal jaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard gaan meningen en werkwijzen natuurlijk verschillend, toch.....

 

zoals ik begreep gaat het om een stuk 'nog onbewerkte' grond, langs een slootkant,

waar nu telkens dus een modderbende ontstaat bij regen (zeer natte vermoedelijk glibberige zooi dus) ?

Scheinbaar ben je al aan het spitten geweest en mocht je toen merken dat dieper de grond snoei hard is (vermoedelijk aangereden trekker sporen, zoals ik begreep? ) ....

Waarom denk je direkt aan drainage zo vlak langs een sloot in nog 'onbewerkte grond' ?

 

Klei welke nog onbewerkt is, en waar vermoedelijk toch al wat overheen gelopen en gereden is met vanalles en nog wat, daarvan is de toplaag vermoedelijk 'gewoon aangedrukt' en daardoor ontstaat bij klei altijd en hoe dan ook een 'glibberige, moeilijk waterdoorlatende, modderbende met waterplassen'.

Persoonlijk zou ik eerst gaan voor een bewerkelijk maken van je toplaag en die ook niet meer aandrukken/belopen daar waar je wilt gaan moestuinieren.

Als je grond bewerkt is en je houd dan plassen op de losse bewerkte grond, dan wordt het nadenken over een zwaardere klus 'drainage'.

Toch voor nu (en afgaande op de foto's in je update) denk ik persoonlijk dat je deze grond/toplaag eerst moet gaan bewerken en zeker niet meer moet aantreden/belopen daar waar je plantjes wilt gaan poten (let op: zaaien in kleigrond gaat moeilijker - dus wij gaan vaker voor 'poten van plantjes welke in bakjes opgekweekt zijn'. Als je grond losser wordt door het bewerken zal zaaien ook weer in beeld komen.

 

In onbewerkte kleigrond, zal een kostbare en zeer veel werk omvattende drainage buis je ook weinig soulaas gaan bieden (deze zal door de kleikluiten dichtslippen bij onbewerkte grond)

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons hier in zeeland is het een oud gebruik om 2 steek diep een lading stro door te spitten om de klei doorlatend te houden en met 2 steek diep wordt dan ook 2 steek diep (!) bedoeld, want spitten kunnen ze hier die oude baasjes... Denk dat riet een soortgelijke functie zal hebben en nog langer meegaat ook.

Qua groenbemester zou ik voor zomer (beetje laat) of winterrogge gaan, deze wortelt erg diep en het stugge stro kun je achteraf weer onderspitten. Heeft ook nog eens als voordeel dat je wisselteelt niet in het geding komt, tenzij je volgend jaar weer granen teelt?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

excuses rommert...

Als je grond al enkele jaren luchtig gemaakt en bewerkt is, en er blijft nog water op staan dan kun je inderdaad nog weinig anders dan een drainage aanleggen.

Een hele klus

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals al eerder gezegd drainageslang en riet of stro onderspitten. Gelijk paarden of koeiepoep met stro doen is het gelijk bemest.

Wat ook werkt is om klei te bezanden. De voetbal velden bezanden ze ook drie a vier keer per jaar de bovenlaag wordt zo meer watre doorlatend.

 

Bij ons op stal was er ook een hectare grond wat na het opbrengen van 2000m3 grond niet meer goed waterdoorlatend was. Zelfs het gras groeide niet meer goed. De enige oplossing was met een zware trekker 80 cm diep ploegen en het onderste dus boven halen.

Toen dat dus een winter zo lag en er in de lente gezaaid werd stond er in twee maanden een perfecte wei.

 

Waarschijnlijk wordt het bij jou een combinatie van meerdere dingen en veel zweten denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

............. een zware trekker 80 cm diep ploegen en het onderste dus boven halen.

 

Moi !!!!

Een 'trekker' welke 80cm diep kan ploegen in zware kleigrond ????????

Vergis je je daar niet, omdat er geen enkele trekker bestaat welke 80cm diep kan ploegen in kleigrond.

Er bestaan wel ploegen die diep kunnen in klei, maar niet door een 'lb trekker'

Hier zou dan een 'caterpiller met rupsbanden' aan te pas moet komen !

 

Persoonlijk zou ik klei grond niet bezanden en ook niet aanraden.

Uiteindelijk zakt dat zand telkens weer door en wordt de grond steeds minder water doorlatend (slipt dicht). Na een aantal jaren kun je dan totaal niets anders meer dan laten 'diepspitten'. Met diepspitten is het ook nog maar de vraag wat voor grond je boven haalt, dus ook bodemmonsters zijn daar zeker eerst aan te bevelen (meestal is die harde onderlaag geen fluit waard en grof gezegd 'zooi' met 0 voedingswaarde - muv mooie zwavelgronden, toch dat kan enkel bodemmonster uitwijzen). Een drainage buis zal ook zo'n 80-100 diep moeten eo afhankelijk van je slootdiepte (als een sloot niet diep genoeg is, heeft dat ook geen zin).

 

Ik zou zeker dan ook eens dat 'stro of riet' 2 spaden diep eens proberen (persoonlijk geen ervaring mee). Toch daar gaat nogal geen ramp als dit onvoeldoende effect zou hebben.

 

ps rommert, ik zie nogal wat agrarische bebouwing in de buurt liggen, dus ik zou hoe dan ook voorzichtig zijn met te diep opspitten.

Als er in het verleden 'kuilbulten' gezeten hebben zou ik ook even naar je PH kijken en voorzichtig zijn met 'mesten'

Zeker ook even denken aan 'kalk' (heeft ook een positief effect op leemlagen)

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...