Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Wij hebben sinds kort een Acer palmatum orange gekocht, maar sinds gister beginnen de bladeren geel te worden en te kreukelen weet iemand de oorzaak hiervan en de oplossing!

Niek 

Geplaatst:

Te veel zon op het blad misschien. Dat begint nu te komen.

Maar meestal is het dan verdorren en niet geel worden. Weet je de ph van je bodem? Ze houden niet van kalkrijke grond. Moeten in neutraal tot lichtzure grond. Of zit hij nog in pot?

Kun je een foto plaatsen?

aangepast door fre3ke

Geplaatst:

Is het niet gewoon het natuurlijk verloop van de bladverkleuring die bij deze soort hoort? Ik lees onderstaande op de site van Esveld, een kwekerij:

“dichtvertakte struik met oranjegeel voorjaarsblad De oranje voorjaarsbladeren verkleuren in de zomer naar geelgroen en in de herfst volgt dan weer een gele of oranjerode herfstkleur, afhankelijk van de standplaats”

Het verkreukelde blad is dan wel vreemd natuurlijk.

Geplaatst:

Het was de laatste weken geen optimaal weer voor Japanse esdoorns. Felle zon, een lage luchtvochtigheid en dikwijls een vlagerige wind. Hier houden deze Japanse planten die van nature in een bosachtige omgeving groeien, niet echt van. Dit kan er toe leiden dat het blad er minder mooi uitziet.

Waar je verder rekening mee moet houden is dat Japanse esdoorns de laatste jaren behoorlijk gevoelig zijn voor verwelkingsziekte / verticillium. Hierbij gaat het blad van een tak plotseling slap hangen en verdroogt dan. Kleine planten kunnen in zijn geheel in korte tijd afsterven.  Belangrijkste raad is dat je de plant zeker niet overmatig water moet geven want het blijkt dat op nattere gronden eerder verwelkingsziekte optreedt.

Geplaatst:
  • Auteur

We hebben hem 2 weken geleden denk ik gekocht bij het tuincentrum en hij heeft een 60 liter pot dus een flinke we geven om de 2 dagen water als het niet al te warm is

Geplaatst:

Nogmaals: plaats een foto.

Water uit de kraan is kalkhoudend, dus eigenlijk niet geschikt. Maar daar gaat hij niet onmiddellijk van dood. Het lijkt me eerder dat hij te nat staat. Ik heb dat zelf een keer gehad bij het aanplanten, heb hem toen weer uitgegraven en in pot bij laten komen, en toen in vochtige grond gezet in plaats van kletsnat. 

Heb je hem verpot na aankoop?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic