Geplaatst: 30 juni30 Jun Mijn kroosjes/kerspruimen zijn weer rijp, en ik dacht dat ik de pruimpjes hier zou kunnen aanbieden. Om te proeven, en te zaaien. Alleen de rode, de gele stoot nu de miskleunen af en komt later met de oogst.Het zijn kleine, aromatische pruimpjes die minder suiker hebben dan bijvoorbeeld Opal pruimen en meer zuur, dat echter vooral bij de schil en pit zit. Ik eet ze graag zo, maar ze zijn ook geschikt voor de inmaak als moes of jam. De pit laat niet los, dat is ook anders dan bij de Opal. Ik vind dat de smaak een hint van ananas heeft, iets tropisch. Maar iedere zaailing is natuurlijk anders.Kroosjes schijnen beurtjaren te hebben maar deze boom geeft nu al drie jaar een goede oogst.Ik heb hem acht jaar geleden geplaatst, het was een zaailing of een worteluitloper uit het wild. Het duurde vijf jaar tot de eerste oogst.Het zijn mooie bomen met fijn blad, veel mooier dan de Opal pruim bijvoorbeeld. Maar wel een paar grote 'stekels' op de takken en de stam. Als ik eraan schud, moet ik altijd even kijken waar ik hem vastpak.Hij heeft vrijwel geen last van pruimenmot, pruimenzaagwesp etc. Tot nu toe, dus drie jaar. De pruimen die in het begin vielen waren wel besmet maar nu is vrijwel alles gezond fruit. De vroege oogst helpt daarbij ook.Er zitten vaak mezen in. Hij is door de vroege bloei ook super voor bijen. Ik vind gewoon dat er meer kroosjesbomen mogen worden geplaatst. Vandaar deze actie.Verzenden tegen normale verzendkosten. Stuur maar een PB. Ik moet even kijken hoeveel animo er is en hoeveel doosjes ik heb liggen om de pruimen te verzenden.Alleen pitten verzenden in een envelop kan ook.Verzenden kan naar NL of DE.En in principe voor vaste leden van het forum.Stuur me een persoonlijk bericht bij interesse. 30 juni30 Jun aangepast door fre3ke
Geplaatst: 1 juli1 Jul Een kroosjespruim is iets anders dan een kerspruim. Kroosjespruim: Prunus domestica subsp. insititiaKerspruim: Prunus cerasiferaWat jij hebt staan is een kerspruim.De kerspruim is matig zelfbestuivend en wil je een goede oogst dan moet je meerdere genetisch verschillende exemplaren aanplanten. Zaailingen zijn genetisch verschillend. Kiemen van het zaad van de kerspruim: zaad heeft eerst 1 à 2 maanden warmte nodig gevolgd 3 maanden koude. Als je in juli zaait kiemen de zaden als het goed is volgend voorjaar. De zaden moeten echt gezaaid worden: de zaden eerst enige tijd warm bewaren en dan een paar maanden in de koelkast leggen werkt niet. Indien volgend voorjaar niets kiemt dan de zaden nog een jaar laten staan (als je daar het geduld voor hebt!).
Geplaatst: 1 juli1 Jul Auteur Ik heb minder kennis van zaken dan jij @Brabantse Tuinprins. Als het zo'n gedoe is om te zaaien, is het misschien niet een interessant aanbod. Ik had zelf natuurlijk het geluk dat ik ze uit de natuur kon halen. En ik ben echt blij met de bomen.Het is denk ik wel een prunus insititia, vanwege de doornen. https://www.vriendenvanhetoudefruit.nl/wp-content/pruimen/kroosjes.htm 1 juli1 Jul aangepast door fre3ke
Geplaatst: 2 juli2 Jul Prunus cerasifera heeft ook doornen. Kan bij zaailingen verschillen maar ze zijn aanwezig. Ik heb zelf een aantal kerspruimen staan en die hebben allemaal takdoorns.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.