snowie Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 oke Jorieke, nog 1 ding als ze beetje slap gaan hangen en blaadjes gaan beetje kreukelen wijst dat op doodgaan? Quote
thea Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Hoeft niet ,ze hebben even moeilijk.Beetje griepig. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Bit Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Bit schreef: ligt aan van alles, maar de uitloper welke eenmaal wortels heeft, en je in een bekertje stopt ( nog niet afgeknipt ) neemt 1 a 2 weken om behoorlijk te wortelen. Ligt wel aan de vochttoestand van de grond waarin ze wortelen. Als ik mijn stekken afknip ( ik zet er labels bij, welk soortje het is , en dan staat op dat labeltje ook de datum van vastpinnen op de aarde ) dan komen de wortels er onder het potje uit. ( zeg 2 weken ) Dan kan het zijn als de dag warm en zonnig is , dat het aardbeienplantje nu onafhankelijk van de moederplant 'instort' ; blad gaat slap hangen. Ik zet die stekjes een dag uit de zon, en geef ze wat extra water. de dag erna mogen ze een halve dag zon, en de dag daarna gaan ze bij de anderen: volle zon. Een week later pot ik ze over in grotere potten ( ik heb de nieuwe bedden nog niet klaar ) Dit verhaal lijkt een hoop getuttel. ( en is het ook , maar ik vind dat leuk ) en inderdaad kan het veel simpeler. Maar stekken afknippen zonder wortels zou ik niet doen. stekken afknippen met wrtels maar daarna 'bloot' oppotten, kan wel, maar zou ik ze zeker uit de zon houden, of beter nog , wat blad wegnemen. Goed wateren. Op warme dagen wel 2x Zijn het echt goed gewortelde uitlopers, kan je ze met wat aarde als zelfstandige planten overplaatsen. Ik zelf hou van oppotten eerst. Maar hoeft niet. Nu op nieuwe bedden geplaatste planten zijn lekker gegroeid en staan vast op de bedden voor de winter en het volgende seizoen. Volgens mij staat hier toch ook duidelijk dat dat slap worden van de bladeren , na afknippen van de moederplant, erbij hoort. Dat je dan even moet uitkijken voor volle zon, dat de stek het ff moeilijk heeft.ma goed. Quote
appelvrouw Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Beetje laat ontdekt dit.Ik stopt de uitlopen met een vingerdruk in het potje en leg er dan links en rechts en steen naast de plant ( veel stenen hier). Regelmatig een flinke plens water erover en doorwortelen totdat de worteltjes onder het potje uitkomen..dan afknippen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
snowie Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 oke bedankt ik heb dit ook paar dagen geleden gelezen maar kon het niet meer vinden waar het precies stond dus vandaar mijn vraag sorry.. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.