Geplaatst: 9 augustus9 Aug Wat is nu de juiste hoogte bij Laagstam , Hoogstam enz ?En gelden die hoogtes voor alle soorten van Fruitbomen en andere ?
Geplaatst: 9 augustus9 Aug Volgens mij is het zoiets als 50 cm, 1 meter en 2 meterMaar eigenlijk is dat totaal niet interessant. Het is veel interessanter om je te verdiepen in onderstammen. Als jij namelijk een boom op een traaggroeiende onderstam hebt, ga je er nooit een hoogstam van kunnen maken. En als je een snelgroeiende onderstam hebt, wordt het misschien wel een "laagstam" van 8 meter hoog
Geplaatst: 9 augustus9 Aug Stamhoogtes:40-60cm (gemiddeld 50) voor laagstam110-130cm (gemiddeld 120) voor halfstam170-190cm (gemiddeld 180) voor hoogstamDat zijn de normen in de professioneel teelt.Is niets 'mis' mee als de stam een andere hoogte heeft overigens. Maar een stamhoogte van 180cm met een boom met langzaamgroeiende onderstam gaat lastig worden: dan heeft de boom waarschijnlijk niet genoeg groeikracht meer voor een mooie bladerkroon. 11 augustus11 Aug aangepast door Frank Houweling Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 9 augustus9 Aug Je bedoelt met een traaggroeiende onderstam. Laagstam en 1,80 gaat per definitie niet samen, want laagstam is laag en geen 1,80
Geplaatst: 10 augustus10 Aug 15 uren geleden, Fruittuin17 zei:Je bedoelt met een traaggroeiende onderstamExcuses, ja, dat bedoel ik! Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 15 augustus15 Aug Laagstam wordt door profesionele fruittelers gebruikt. Reden: de onderstam is traag groeiend waardoor de bomen gemakkelijker onder de 2,5 meter blijven en dus het fruit gemakkelijker te plukken is. Vroeger hadden de fruittelers in Nl hoogstam zodat het vee er onder door kon lopen. Ik snoei veel bij particulieren en zie nog wel eens dat men van een laagstam een hoogstam wil maken maar dat is dus niet de bedoeling.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.