Geplaatst: 11 oktober11 Okt Ik heb meerdere palmkoolplanten in mijn moestuin staan. Ik ben wel bekend met deze groente want staat elk jaar in mijn moestuin. Echter gebeurt er dit jaar iets anders dan wat ik gewend ben van deze groente. Voorgaande jaren had ik 1 stengel en oogste het blad van beneden naar boven en werd de stengel steeds hoger en leger vanaf de grond. Dit jaar heb ik op meerdere planten zijstengels die ook weer uitgroeien tot grote stengel waarvan ik het blad kan oogsten. Ook heb ik 1 plant waar 2 nieuwe stengels vanuit de hoofdstengel bij de aarde uitgroeien tot nieuwe planten. Is dit abnormaal, niet standaard of gebeurt dit wel vaker? 11 oktober11 Okt aangepast door Janie
Geplaatst: 11 oktober11 Okt Bij mij gaat het net zo met de palmkool als wat jij als eerste beschrijft @Janie … Ik moet zelfs de bladeren oogsten want anders worden ze lelijk en geel/bruin en niet meer smakelijk om te oogsten.Ik ben 7 jaar geleden met moestuinieren begonnen bij “ de makkelijke moestuin” daar is ook een community aan verbonden en daar zag ik afgelopen jaren bij anderen enorme grote brede palmkolen voorbij komen. Waardoor dat verschil is mij niet echt duidelijk maar het is wel allemaal oké!! 👍😊Ik denk zelfs dat met zo’n breed vertakkende palmkool je meer te oogsten hebt dan zo’n hoog opgaande…😊 Ik denk ook dat dat blad dan langer mooi blijft want die brede kolen zien er ‘s winters ook nog steeds mooi uit. Veel mensen wachten met oogsten van palmkool tot ze ‘s winters er stampot van maken. Dus ik zou zeggen lekker laten groeien en zien hoe het zich verder ontwikkeld. 👍😊🌱👩🍳🌱🐓🌱🎃🌱
Geplaatst: 11 oktober11 Okt Ik probeer al voor de 3e winter palmkool te zaaien. Of het wordt aangevreten of het komt niet op. Wat de paarse boerenkool betreft, daar heb ik nu voor het eerst wel geoogst, was ook zo'n probleem.
Geplaatst: 11 oktober11 Okt Nog een vraag @Janie ; wanneer zaaide jij deze palmkool?🤔Heeft jouw palmkool al bloemetjes gehad? 🤔Want na de bloei kwamen er bij de mijne ook nieuwe uitlopers op de plekken waar ik al blad geoogst had.,.. mischien komt dat doordat het weer nu nog zo zacht is.,..🤔Ik ben ff gaan kijken en idd bij mijn eeuwig moes loopt het ook op de stengel weer uit… en bij een palmkooltje die hele zomer door de rupsen is opgegeten zie ik idd ook uitlopers… dus ik gok idd op het zachte weer,,.🤔😊Ik gebruik ik dat “ “spruitblad” dan voor door de salade want het is nog heel lekker zacht van smaak zo jong.,.🌱👩🍳🌱🐓🌱🎃🌱
Geplaatst: 11 oktober11 Okt 17 minutes ago, Petrasmoestuin said:Ik probeer al voor de 3e winter palmkool te zaaien. Of het wordt aangevreten of het komt niet op.Bij mij lukt palmkool enkel met vliesdoek erover,want anders worden ze dezelfde dag van uitplanten al met de grond gelijk gemaakt.....
Geplaatst: 11 oktober11 Okt @Janie Er zijn best wat topics over palmkool, deze hieronder bijvoorbeeld. Ook het uitlopen vanuit de oksels komt her en der ter sprake. Misschien vind je daar nog wat aanvullende info?
Geplaatst: 11 oktober11 Okt Auteur @VrouwholleIk ben eerlijk gezegd heel blij dat mijn planten dit doen want ik denk dat ik uiteindelijk inderdaad meer te oogsten heb. Ik ben ook zeer benieuwd hoe de planten verder gaan ontwikkelen. 👌🏼 Voorgaande jaren had ik planten met 1 lange stengel zoals op jouw foto. Heel leuk om het nu eens anders te zien.Ik wacht ook niet tot de winter om te oogsten maar heb sinds augustus al een aantal keren geoogst van deze planten! 🥰Mijn palmkool planten heb ik voorgezaaid in maart. Ik zaai bijna alles voor ivm de slakken. 1 plant heb ik afgeschermd voor het koolwitje en de andere planten heb ik gedeeld met het koolwitje. 💚 In het voorjaar laat ik de planten bewust in bloei schieten voor de bijtjes. 🥰Het spruitblad is inderdaad lekker zacht. Ik houd er ook van! 11 oktober11 Okt aangepast door Janie
Geplaatst: 11 oktober11 Okt Auteur @Petrasmoestuin @Bernaar Ik zaai het bewust voor vanwege voornamelijk de slakken. Maar ook de vogels maken me soms gefrustreerd... ik bescherm dus een aantal planten wel. De rest wil ik wel delen met de diertjes!
Geplaatst: 11 oktober11 Okt Auteur @Dahli dankjewel voor het delen van de andere topics. Ik lees graag want je steekt er altijd wel weer iets van op! 11 oktober11 Okt aangepast door Janie
Geplaatst: 11 oktober11 Okt 44 minuten geleden, Janie zei:Ik zaai het bewust voorJa ook dat heb ik gedaan, en koolkraag en groene randen (even de naam kwijt), maar de slakken kruipen er onderdoor en dan zie je ze niet gemakkelijk meer. Dat doe ik dus niet meer. Beter is dan nog koffie en kruidnagels erom heen te doen. En ja ook afgedekt. Maar ik heb veel last van kasplatruggen en die vreten aan de wortels. Niet altijd, maar als er niet genoeg is om te eten, dan wel.
Geplaatst: 11 oktober11 Okt 1 uur geleden, Bernaar zei:vliesdoekHeel mijn bak is afgeschermd met een gordijn. Maar er komen toch vliegen en vaak slakken tussendoor. En veel oorwurmen en kasplatruggen.
Geplaatst: 11 oktober11 Okt @Janie,héél leuk om te lezen dat je zoveel moeite doet om de bijtjes gelukkig te maken!Vorig jaar was mijn tuin precies een scene uit de film 'Candyman' door al het gezoem van hommels en bijen.Jammer dat dit jaar ergens in een straal van een paar 100 m een Aziatische Hoornaars nest aanwezig is.Want dat geeft de hommeltjes en de bijtjes alleen maar meer stress....
Geplaatst: 11 oktober11 Okt Auteur Dat schiet niet op @Petrasmoestuin... moestuinieren kan soms ook een beetje frustrerend zijn....
Geplaatst: 11 oktober11 Okt Auteur Ik steek heel veel moeite in de bijtjes, hommeltjes enzovoort @Bernaar! Ik word daar heel erg blij en gelukkig van. Het gezoem om mij heen vind ik heel rustgevend en wat is er nou mooier dan kijken naar deze prachtige diertjes! Ik praat ook tegen ze. Mijn man zegt weleens: "wat zullen de buren wel niet denken als ze jou horen praten...." Nou daar ben ik dus totaal niet mee bezig als ik zo, soms hardop, aan het genieten ben! 😆De Aziatische hoornaar baart me wel zorgen.... 😞 11 oktober11 Okt aangepast door Janie
Geplaatst: 11 oktober11 Okt 18 minuten geleden, Janie zei:beetje frustrerendKolen is bij mij gewoon moeilijk, hoewel ik wel voor het eerst bloemkool en spitskool had, maar ik moet niet te veel in 1 speciebak zetten. Dus wel gelukt, maar ik moet er wel moeite voor doen. Ach gefrustreerd ben ik niet hoor. Een heleboel ging dit jaar heel goed, ik ben pas augustus 2023 begonnen en ik heb het 2e jaar al heel veel geleerd, dank zij dit forum o.a.En ja ik ben ook blij met de bijtjes en doe er moeite voor. Ik heb o.a. de komkommerkruid staan elk jaar (komt vanzelf op, zo'n 50 keer) en ik eet er niets van, gewoon voor de bijtjes.Als ik vrouwelijke bloemen zie staan van de courgette of pompoen, dan ga ik naar die bloem toe en dan hoef ik niets te doen, zeker in het voorjaar en dan zie ik 1 of 2 hommels erin en dan praat ik ook tegen ze: mooi zo, heel goed! Ik hoef niet met mijn kwastje te komen. En ik trek niets aan van mijn buren, daar hoor ik vaak andere vervelende geluiden en dan kun je toch maar beter tegen de bijtjes praten niet waar.
Geplaatst: 11 oktober11 Okt @Janie,idem dito hier!Ik heb zelfs al voorgehad dat hommeltjes op m'n gezicht landden terwijl ze naar nectar en stuifmeel aan 't zoeken waren!Voor alle duidelijkheid,ik heb énkel problemen met Aziatische Hoornaars tijdens de periode dat ze naar 'vlees' aan't zoeken zijn om hun larven te kunnen voeden,Want ze zijn BIJLANGE niet zo agressief als de media ons voorhoudt zolang hun nest niet vlakbij in de buurt is.........
Geplaatst: 11 oktober11 Okt En ik trek me niets aan van mijn buren, daar hoor ik vaak andere vervelende geluiden en dan kun je toch maar beter tegen de bijtjes praten niet waar.26 minutes ago, Petrasmoestuin said:Klopt als een bus!Helaas zit ik met buren die zo ongeveer élk jaar 'janken' over de 'overlast' van het bladverlies van mijn 3 berkenbomen,alhoewel die bomen al méér dan 30 jaar oud zijn,dus onder de 'verjaring' van de wetgeving vallen.Hun 'natte droom' zou zijn dat ik die 3 berken zou afzagen,en alhoewel ze al geprobeerd hebben om onze buren links en rechts van ons te ronselen om medestanders te verkrijgen,is dat tot dusver niet gelukt!Wat die mensen NIET willen beseffen is dat ze 2x betalen voor hun 'perfecte gazonnetje'.1x om de tuinafval af te voeren en de 2de maal om meststoffen te strooien.... 11 oktober11 Okt aangepast door Bernaar
Geplaatst: 11 oktober11 Okt Auteur 50 minuten geleden, Bernaar zei:Voor alle duidelijkheid,ik heb énkel problemen met Aziatische Hoornaars tijdens de periode dat ze naar 'vlees' aan't zoeken zijn om hun larven te kunnen voeden,Want ze zijn BIJLANGE niet zo agressief als de media ons voorhoudt zolang hun nest niet vlakbij in de buurt is.........Wat goed dat je dit zegt @Bernaar. Ik denk dat ik toch een vertekend beeld heb van de Aziatische hoornaars. Juist door de media. Geeft mij wel een reden om mij eens dieper hierin te gaan verdiepen. 🙏🏼 11 oktober11 Okt aangepast door Janie
Geplaatst: 11 oktober11 Okt Auteur Heel erg herkenbaar over de 'overlast' van bomen hebben @Bernaar. In ons oude huis speelde dit ook. Het ging om een huurwoning en uiteindelijk hebben de jankerds de woningbouwcorporatie meegekregen en dus weg was de meer dan 30 jaar oude boom. Dat heeft mij ontzettend zeer gedaan.
Geplaatst: 11 oktober11 Okt 5 hours ago, Janie said:Dit jaar heb ik op meerdere planten zijstengels die ook weer uitgroeien tot grote stengel waarvan ik het blad kan oogsten. [] Is dit abnormaal, niet standaard of gebeurt dit wel vaker?Die meerdere zijstengels heb ik vaker gehad. Zie bijvoorbeeld de plant (met vorstschade) op de foto van feb 2021 hieronder. Ik zaai / plant ze vaak vrij laat voor oogst in de winter. Wellicht heeft dat er nog wat mee te maken.
Geplaatst: 11 oktober11 Okt A.u.b. on-topic blijven, hoornaars en buren en bomen en kasplatruggen hebben niets te maken met de vraag over de groeiwijze van palmkool.Mijn palmkolen worden meestal wel een mooie 'palmboom', soms komt er inderdaad een scheutje uit de grond die ik vorig jaar voorzichtig weg heb gehaald met worteltjes en al en in de kas gepoot en daar hebben we in het voorjaar nog goed van gegeten!Misschien dat ze na bijv. een beschadiging door slak of rups wel eens kunnen vertakken? Als het echt koud en guur wordt dan is zo'n vertakking vaak wel een punt waar de plant dan gaat rotten/scheuren. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 11 oktober11 Okt @Jorieke123,kan u de palmkool doorhouden in een serre?Want palmkolen zijn redelijk winterhard.....
Geplaatst: 11 oktober11 Okt 3 uren geleden, Janie zei:Ik praat ook tegen ze. Mijn man zegt weleens: "wat zullen de buren wel niet denken als ze jou horen praten...." Nou daar ben ik dus totaal niet mee bezig als ik zo, soms hardop, aan het genieten ben! 😆Hier net zo. Ik praat de bijtjes en hommels, maar ben ook vaak aan het praten tegen de planten zelf. Mijn moeder zei dan vroeger weleens "heb je weer allemaal bezoek in je tuintje). Dus aangezien ik dit al vanaf mijn vierde jaar doe, zal dat niet meer veranderen. Dat hoeft voor mij ook niet.Ontopic:Mijn palmkool is eigenlijk ook nog nooit goed gelukt. Waarschijnlijk zaaide ik te laat. Dit jaar wel eerder gezaaid en nu al groter dan mijn eerdere palmkolen waren. Dus erg blij mee. Ik ga niet meer in augustus zaaien, dat is gewoon te laat. Dus ik heb geen ervaring met extra uitlopers enzo. 11 oktober11 Okt aangepast door Gitta Tekst toegevoegd
Geplaatst: 11 oktober11 Okt Ja palmkool is aardig winterhard, al zijn ze hier wel eens zo ongeveer 'gevriesdroogt' door een zeer koude oostenwind. Dat hebben ze toen niet overleefd. En ik had een plekje vrij in mijn kas, en 2 van die scheutjes met wortels, dus zo kwam het dat ik ze in de kas had staan. Ik heb helaas geen foto van hoe groot 1 van de 2 wel niet werd, maar we konden er vaak van plukken. Hij is daar trouwens ook niet gaan bloeien, terwijl het er echt al warm werd. Die plant is (na het afknippen van de hoofdstam) ook weer zo van onderen uit gaan lopen en daar pluk ik nu dan weer van Zo is het een beetje een vaste plant geworden. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.