Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2026

Featured Replies

Geplaatst:

@Tanja65 ,bij ons eten er 3 van de 4 personen van.

De hoeveelheid hieronder op de foto oogt misschien enorm,maar er kookt nog redelijk wat van weg als je het in stukken snijdt.

Als je de stronken heel houdt en stooft ipv kookt,hou je netto meer volume over.

Bij de hobbyteelt wordt aangeraden om de bak niet in 1 keer te vullen,maar elke week een paar rijtjes te planten.

Doe ik in het begin nooit,want misschien doe ik al jaren iets verkeerd,maar bij mij is zo'n volle bak NOOIT tegelijk klaar om te oogsten.😉

Als je goed kijkt naar de foto van m'n vorige post,zie je dat er maar een beperkt aandeel oogstklaar is,en dat er verschil in groei is.

De plek van die gerooide stronken wordt 1 dezer dagen opgevuld met andere wortels.

Als je teveel witlof hebt,kan je het ook een 2-tal minuten blancheren en dan de vriezer in,blijft tot een jaar goed.

Natuurlijk is het dan rauw niet meer te eten,maar ovenschotels of andere bereidingen lukt nog prima.

witlof.jpg

Geplaatst:

Ja, wij stomen de witlof meestal of houden deze rauw. Dus inderdaad volume. Dan is de rijtjes methode misschien toch beter. Ik neem mijzelf dat elk jaar weer voor (met andere groentes). Het lukt nooit. En dan toch weer tig kroppen sla tegelijk klaar, zucht.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
3 uren geleden, Bernaar zei:

ovenschotels of andere bereidingen

Ja ik zou het ook blancheren en bevriezen. Eerst een paar dagen rauw eten. Maar soep ervan is ook heerlijk met zalm en kaas.

Fritatta, taart. Met witlof zo veel mogelijk. Ik krijg er trek van. Misschien aan het eind van het jaar ook maar eens van die witlofwortels kopen.😊

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:
37 minutes ago, Tanja65 said:

Ja, wij stomen de witlof meestal of houden deze rauw.

Mijn echtgenote heeft een hékel aan beetgare groenten,eender wat.Rauwkost is dan weer geen probleem.😉

32 minutes ago, Petrasmoestuin said:

Eerst een paar dagen rauw eten.

Doen wij eigenlijk nooit in de winter.Ik bestel mijn laatste batch wortels eind februari.Die worden dan wél in rijtjes gezet en regelmatig rauw gegeten vanaf ze oogstklaar zijn.

Geplaatst:

Lekker weer wafels gegeten, Lie heeft ze gebakken.

Met courgette, kaas, gedroogde gemengde kruiden uet, eieren uJt, paprika en zwarte olijven. En kewpie mayo😋

IMG_3302.jpeg

IMG_3305.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.