Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat heb je vandaag gezaaid of geplant ? 2026

Featured Replies

Geplaatst:

Ik ga na mijn wandeling peperzaden uitzoeken en bedenken wat ik wil zaaien komende week. Potgrond staat binnen op te warmen. Ow en natuurlijk gelukkig nieuw jaar!

IMG_4520.jpeg

Geplaatst:

Is het zaaien??

Vanmorgen wat gedroogde pepers gepakt en in een bakje gedaan om te kijken of ze nog willen kiemen… ze staan nu op de vloerverwarming.

Lukt dit ga ik ze dit jaar weer eens proberen.

Noot aan me zelf: was je handen nadat je aan pepers hebt gezeten🫣

IMG_0526.jpeg

Geplaatst:

Mooie nieuwjaarstraditie in plaats van vuurwerk; pepers zaaien! Beste wensen allemaal, dat er maar veel mag groeien.

Geplaatst:

Nu nog niks gezaaid,maar morgen ga ik alvast door m'n zaden 'rommelen'.

Want blijkbaar wordt het volgende week koud,dus ik ga een deel proberen te laten kiemen op de natuurlijke manier,ipv de gewoonlijke kunstmatige stratificatie.

Verleden jaar geleden enorm goed gelukt bij Sint-Janskruid,dus dat smaakt naar meer.....😉

aangepast door Bernaar

Geplaatst:

Na een heerlijke "sterke"koffie met mijn flappen zit mijn eerste tuinuurtje er weer op.
De aarde staat op te warmen voor mijn pepertjes, paprika en aubergine.

Even kijken of ik morgen of overmorgen mijn wintersowing kan beginnen voordat het weer heel erg koud wordt.

20260101_134922.jpg Voorwarmen 1.jpg

Geplaatst:
19 minuten geleden, Bernaar zei:

natuurlijke manier,

Wat bedoel je hiermee, zet je ze dan wel binnen?

Geplaatst:

Nee,zaaien in een bakje met arme potgrond,vochtig houden en alle winteromstandigheden laten ondergaan.Zoals de natuur het zelf regelt......

Ik ben benieuwd of het nu voor een hoop andere zaden ook lukt,dan hoef ik niet meer zo bezig te zijn met kunstmatige stratificatie en kan ik m'n elektrische koelbox wat meer rust geven in 't zaaiseizoen.😉

aangepast door Bernaar

Geplaatst:

Dat winterzaaien met die flessen is toch net iets anders dan op een natuurlijke manier stratificeren.Met die flessen heb je nog een soort beschermd micro-klimaat,zélfs al wordt het koud.Bij mij gaan de zaaibakjes gewoon onder de blote hemel.Het enige wat ik zelf onder controle wil houden tijdens die periode,is de vochtigheidsgraad van de zaaibakjes.

Geplaatst:
  • Auteur

Goed bezig Bernaar.

Ik gaf het topic maar even door na het bericht van Petra waarin ze het over 'wintersowing' heeft, want ik voel aan dat er weer meer mensen mee aan de gang willen en dan hebben ze het juiste topic snel te pakken thumbup

Geplaatst:

We willen inderdaad al terug aan de gang,getuige het aantal forumbezoeken én posts op 1 januari......de 1ste dag van 't nieuwe jaar!😄

Ik ben er heilig van overtuigd dat de meeste moestuinforum leden die 'itch' al voelen.😉

Geplaatst:

Ja, ik wist dat wel hoor Jorieke, maar de hoofdmoot was de aarde die ik aan het opwarmen ben voor de zaaiingen binnen.

Apart @Bernaar het is geen wintersowing, maar wel buiten.

Geplaatst:

Eigenlijk is het niet zo apart @Petrasmoestuin .😉

Dikwijls kom je op een pakje zaad de teeltbeschrijving tegen ' eerst zaaien bij 20-22 graden,indien er geen kieming volgt,dan 4 -6 weken in de koelkast,dan opnieuw 20-22 graden geven waarop ontkieming zou moeten volgen'.

Vorig jaar heb ik dat anders gedaan met dat Sint-Janskruid,en da's HEEL goed gelukt!

Ik ben benieuwd naar de volgende resultaten,maar bij mislukking ga ik niet in een dip omdat ik van alle in aanmerking komende zaden,enkel de helft (of iets minder) ga gebruiken voor dit testproject.Zélfs indien mijn 'projectje' faalt,hou ik nog steeds genoeg zaden over voor wat wij hier nodig hebben.😉

Geplaatst:

Vandaag gezaaid:

erwten voor de erwtenscheuten,

Rankspinazie volgens @appelvrouw 's methode 1 en 3,

fenegriek, alfalfa en tuinkers voor de kiemen

en de eerste tomaten voor het vensterbankbinnentomatenexperiment.

Ik wil dit jaar wat minder pepers zaaien (vooral laffe pepers) en weer wat meer tomaten.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:
2 minutes ago, woldistel said:

Ik wil dit jaar wat minder pepers zaaien (vooral laffe pepers) en weer wat meer tomaten.

Begrijpelijk,en totaal eens!

Lekkere pepers zijn een toegevoegde waarde aan de meeste recepten,maar een tomaat is een MAALTIJD......😉

Geplaatst:
2 minuten geleden, Bernaar zei:

maar een tomaat is een MAALTIJD

Tja, nu heb je een punt. Ik twijfel weer. Ik wou heel veel pepertjes gaan zetten (minstens 15 soorten), maar ik kan ze niet allemaal verwerken.

Geplaatst:

@Bernaar de reden is vooral dat ik nog hete gedroogde pepers voor vlokken heb staan uit 2024. Dus dit jaar maar wat minder.

Ongeveer 14 variëteiten, denk ik, maar er zullen zich stiekem nog wel wat kandidaten toevoegen.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

@Petrasmoestuin ,mensen die een oogst van 15 verschillende soorten pepertjes VOLLEDIG kunnen verwerken,hebben waarschijnlijk NOG meer tomaten nodig dan wij....😄

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.