Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

niet nieuw, maar toch nieuw

Featured Replies

Geplaatst:

Goede middag,

ik heb al langere tijd een registratie hier bij het moestuinforum, echter niet actief geweest.

Sinds 2015 heb ik een moestuin bij een vereniging en tuinier met veel plezier.

Niet alleen de rust op het terrein en het met de vingers in de Aarde zitten, maar ook de de praatjes en tips hier en daar kan ik leuk vinden.

Wij zijn nu aan het onderzoeken wat er als moestuinvereniging nodig is om pesticide-vrij te worden en waar we tegen aan kunnen lopen, zoals bijvoorbeeld handhaving.

We komen dan ook graag in contact met moestuinverenigingen die hierin al stappen gezet hebben of al over zijn.

oranje dahlia.jpg

Geplaatst:

Welkom.

Pesticide vrij, daar bedoel je dan ook biologische bestrijdingsmiddelen mee, neem ik aan. Vaak denkt men, dat biologisch tuinieren hetzelfde is als gifvrij tuinieren, maar dat is dus in het geheel niet het geval. Sommige biologische bestrijdingsmiddelen zijn namelijk giftiger dan de niet-biologische bestrijdingsmiddelen. Dus voordat je de tuinier die al decennialang op het terrein moestuiniert aanspreekt op het gebruik van bestrijdingsmiddelen, kun je het beste vragen wat hij precies gebruikt. En, zeer belangrijk als je dat gebruik wil veranderen: bied alternatieve, vergelijkbare oplossingen aan!

Een voorbeeld: Je kan van een persoon van 65+ bijvoorbeeld niet verwachten dat hij zijn tuin omspit om alle onkruidwortels eruit te krijgen, als hij normaal jaarlijks 1x een onkruidmiddel gebruikt. Een vergelijkbaar alternatief zul je mee moeten komen. Het gaat niet alleen om handhaven en straffen, het liefst zie je dat de mensen ook anders gaan denken.

Een moestuinvereniging die bestrijdingsmiddelenvrij gaat werken en handhaven, daar krijg ik de kriebels van. En dat terwijl ik zonder bestrijdingsmiddelen tuinier! Leven en laten leven, in plaats van een ander iets op te dringen.

Geplaatst:
14 uren geleden, Flup zei:

Leven en laten leven, in plaats van een ander iets op te dringen.

Dat is precies waarom ik tegen bestrijdingsmiddelen ben. Dit motto geldt namelijk wat mij betreft ook voor dieren. Ontmoedigen is ook een optie en op onze vereniging lukt dat met vallen en opstaan. Bij ons is het beleid netjes in de ALV besproken en stemde een meerderheid voor een verbod. Er is dus niets opgelegd en het staat een ieder vrij naar een andere club te verhuizen als je je niet kan vinden in het beleid. Een vereniging maak je samen. En als een lid moeite krijgt met onderhoud kijken we naar een oplossing. Wij hebben leden met een rollator die alles nog prima op orde hebben.

Geplaatst:

Welke betaalbare oplossingen heeft jullie vereniging voor bepaalde insectenplagen @No Dig Dave ?

Ik gebruik niet graag bestrijdingsmiddelen,maar soms lukt het niet met de gebruikelijke soorten gier,knoflook extract e.d.

Aaltjes,roofmijten,sluipwespen e.d. zijn biologische altenatieven,maar je betaalt je blauw per seizoen

Lieveheersbeestjes tegen bladluis wordt ook dikwijls aangehaald,maar wat doen jullie dan bijvoorbeeld als die bladluizen beschermd worden door een mierenkolonie?

Altijd nieuwsgierig naar werkende alternatieven,om zo min mogelijk bestrijdingsmiddelen te hoeven gebruiken....

Geplaatst:
9 minuten geleden, Bernaar zei:

Welke betaalbare oplossingen heeft jullie vereniging voor bepaalde insectenplagen

Wij gebruiken voornamelijk netten tegen insecten. Werkt echt prima!

Tegen veenmollen gebruiken we vallen, alhoewel er amper exemplaren invallen. Beter is het om (binnen) voor te zaaien en de gewortelde plantjes in de tuin te zetten. Het zijn vooral de jonge veenmollen die wortels knabbelen. Met een sterker wortelstelsel zijn de plantjes meestal wel bestand.

Naaktslakken lok ik met planken op de paden. Daar kruipen ze onder. Dan raap ik ze bijelkaar en verhuizen ze naar de gezamenlijke groenafvalhoop op het parkeerterrein.

Van mieren hebben we geen last doordat we op zware klei zitten.

Bladluis wordt meestal wel weer weggevreten door natuurlijke vijanden. En anders met de hand langs je plant. We lokken veel predatoren doordat iedere tuin wel bloemen heeft staan.

Al met al zijn het vooral ongezonde en te snel opgekweekte turboplanten die snel het loodje leggen. Gezond bodemleven en bloemen voor de plaagjagers werken voor mij goed genoeg.

En zoals mijn buurman Rutger altijd zegt: op de tuin deel je je oogst met de natuur.

Geplaatst:

Veenmollen heb ik niet zoveel last van,hier vooral slakken,bladluis,mieren en witte vlieg.

Bladluizen hebben bijna vrij spel door de symbiose met de mieren,daar zijn weinig natuurlijke vijanden tegen opgewassen.Ik ga ook wel met de hand langs sommige planten,maar bij de meeste heesters lukt dat niet omdat ze te hoog zijn.

Slakken heb ik al proberen te vangen onder oude dakpannen,maar omdat ik een bestraat tuinpad heb,kruipen ze liever onder de afgevallen bladeren en mulch in m'n tuin.

De padden die er zitten hebben weinig invloed op de slakkenpopulatie.

Witte vlieg probeer ik zoveel mogelijk te bestrijden met vangplaten in de kas.

Netten gebruik ik beperkt,omdat de meeste van m'n planten een verschillende groeihoogte hebben,enkel in de kas,voor m'n snijbiet,zijn ze echt goed te plaatsen.

Geplaatst:

Sorry, gaf een niet-natuurlijke tip. Niet goed gelezen. Wat een mooi beleid @tamaraliza07

aangepast door Tanja65

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
  • Auteur

Dank jullie wel voor jullie reacties. De discussie hier raakt exact waar het bij ons om draait. Mensen moeten kunnen tuinieren zoals ze willen, met of zonder pesticiden. Echter het grotere plaatje (dieren, grond/oppervlakte water e.d.) wordt daarbij maar wat graag vergeten,.

Geplaatst:
7 hours ago, No Dig Dave said:

Dat is precies waarom ik tegen bestrijdingsmiddelen ben. Dit motto geldt namelijk wat mij betreft ook voor dieren. Ontmoedigen is ook een optie en op onze vereniging lukt dat met vallen en opstaan. Bij ons is het beleid netjes in de ALV besproken en stemde een meerderheid voor een verbod. Er is dus niets opgelegd en het staat een ieder vrij naar een andere club te verhuizen als je je niet kan vinden in het beleid. Een vereniging maak je samen. En als een lid moeite krijgt met onderhoud kijken we naar een oplossing. Wij hebben leden met een rollator die alles nog prima op orde hebben.

Ik ben niet perse tegen bestrijdingsmiddelen, maar ook niet voor. En ik kan prima begrijpen waarom mensen middelen gebruiken.

Maar tegenstanders denken vaak meteen dat alles platgespoten wordt en zo werkt het niet.

Ook ik heb in het verleden bestrijdingsmiddelen gebruikt, maar dat had niet het gewenste effect. Zo heb ik dat van huis uit meegekregen, vandaar. Onkruidbestrijddingsmiddelen tegen bijvoorbeeld brandnetel. Helpt niet, want het jaar erop groeit de brandnetel net zo vrolijk verder. Dan kun je het wortelstelsel beter uittrekken. Dat helpt wel, maar is voor veel oudere mensen op een moestuincomplex fysiek niet meer te doen. Daarom bedoel ik ook dat je werkbare alternatieven moet kunnen aanbieden. En dat wordt meestal vergeten. Wel alles verbieden (en zo de oudgedienden wegjagen van het moestuincomplex), zonder bij de gevolgen stil te staan. Ik tuinier overigens niet op een complex en heb dat ook nooit gedaan, maar weet wel wat zoiets voor mensen kan betekenen.

Netten gebruik ik dus weer totaal niet, daar kunnen vogels in verstrikt raken (bij netten over vruchtbomen) of eronder komen (bij groenten), dat vind ik net zo dieronvriendelijk.

Veenmollen heb ik ook in de tuin, daar doe ik dan weer niks tegen. Die zijn zeldzaam. De woelmuizen in mijn tuin zijn dan wel weer niet zeldzaam. Mollen heb ik ook in de tuin, die laat ik ook met rust (mag in Duitsland ook niks tegen gedaan worden, als ik dat zou willen).

Plakplaten gebruik ik hooguit binnen, tegen de varenrouwvlieg. Als de plaag te groot wordt, anders niet. Maar, het lijkt erop dat ik een manier heb gevonden om geen varenrouwvlieg in huis te krijgen, dus die plaatjes hoeven dan ook niet meer.

Mijn oogst gaat ook deels naar de dieren in de tuin, maar zelf wil ik ook wel wat overhouden.

Overigens ben ik bij 1 plant wel een voorstander van bestrijdingsmiddelen en dat is bij Japanse Duizendknoop. Diverse onderzoeken hebben uitgewezen dat daar een bepaald middel het beste werkt. Gelukkig wordt er nog steeds verder onderzocht, want het is nog beter dat er een minder schadelijk alternatief komt tegen deze plant.

Geplaatst:
  • Auteur

Die tip, het alternatief bieden nemen we ook zeker in acht Flup, en we begrijpen ook zeker dat het niet makkelijk is als je opgegroeid bent met middelengebruik. Er moet echter op een gegeven moment een punt komen dat het grotere plaatje ook belangrijk is. En dat wordt door sommige mensen bij ons, die middelen gebruiken weggewuifd alsof het niet bestaat en onderzoeken allemaal onzin zijn.

Geplaatst:

Ik zoek altijd naar zo min mogelijk belastende ‘middelen’. Warm water met neemolie en een drupje (biologische) zeep of afwasmiddel doet wonderen tegen heel veel plagen en is nauwelijks belastend voor de bodem of voor dieren, behalve dan de plaagdieren. Water met melk als er meeldauw is doet het ook goed. Ik bestrijd in mijn achtertuin de mieren wél agressief en dieronvriendelijk, omdat ik anders voortdurend invasies heb in huis en bovendien niets van mijn oogst overhoud. Afweging. Maar ik streef naar zo min mogelijk, juist met het oog op het grotere plaatje.

59 minuten geleden, Flup zei:

het lijkt erop dat ik een manier heb gevonden om geen varenrouwvlieg in huis te krijgen

Vertel?

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Rouwvlieg bestrijd ik door een laag schelpenzand van 2 cm op de potgrond te 'schenken'. Jumbo verkoopt handige 'melkpakken' zand voor vogelkooien. Nooit meer last van vliegjes gehad.

Geplaatst:

De techniek met zand, heb ik ook al geprobeerd, werkt helaas niet. Dit jaar heb ik, bij gebrek aan potgrond, afgelopen herfst aarde uit de tuin genomen. Wel van een molshoop, want dat is insectenvrij. Voor mijn vijgenstekken. Er moet nu overigens wel wat nieuwe aarde bij (ivm voeding), maar er zit dus helemaal geen varenrouwvlieg in die aarde. Is ongekend, maar ik een test is nog te vroeg om te te denken dat het de oplossing is.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.