Geplaatst: 1 februari1 Feb Voor velen een gevoelig onderwerp. Zijn hier tuinders die op een moestuinvereniging tuinieren die pesticide vrij / biologisch is (geworden)?Wij zijn heel benieuwd hoe wij eventueel benodigde handhaving kunnen inzetten. Hoe gebeurd dit bij andere verenigingen vragen wij ons af. Is er handhaving? zo ja, hoe wordt er gehandhaafd?welke consequenties worden er gelegd op toch gebruik van pesticiden?
Geplaatst: 1 februari1 Feb Het staat bij ons in het reglement. Chemische bestrijdingsmiddelen niet toegestaan. Ik had persoonlijk liever de omschrijving synthetische bestrijdingsmiddelen gezien, maar goed.Als bestuur gaan we het gesprek aan met iemand als er klachten zijn. Dat is de enige handhaving. De volkstuinvereniging waar ik tuin is niet biologisch opgezet, maar iedereen is het er wel over eens dat bestrijdingsmiddelen liever niet gebruikt moeten worden. Voor de meeste mensen is het de hoofdreden waarom ze zelf groenten willen verbouwen. Maar in de statuten staan dat de vereniging is opgericht ter bevordering van het moestuinieren op kleine schaal. Ten tijde van de oprichting waren woorden als ecologisch en biologisch nog niet gangbaar.Als je consequenties wilt verbinden aan het gebruik van niet toegestane middelen, moet je dat eerst omschrijven in de statuten en/of het reglement. Daarover moet dan op de ALV gestemd worden door de aanwezige leden.En dan heb je nog de bewijslast..... Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 1 februari1 Feb 1 hour ago, woldistel said:maar iedereen is het er wel over eens dat bestrijdingsmiddelen liever niet gebruikt moeten worden.Geen énkel bestrijdingsmiddel?Ook geen natuurlijke,zoals bijv. op basis van pyrethrinen?Of slakkenkorrels op basis van ijzerfosfaat?
Geplaatst: 1 februari1 Feb 4 uren geleden, Bernaar zei:slakkenkorrels op basis van ijzerfosfaat?Het probleem van ijzerfosfaat (Escar-Go) is dat het ook de vrij onschuldige huisjesslakken doodt. Daarnaast neemt het aantal regenwormen in de grond af bij het gebruik ervan.
Geplaatst: 1 februari1 Feb 36 minutes ago, No Dig Dave said:Het probleem van ijzerfosfaat (Escar-Go) is dat het ook de vrij onschuldige huisjesslakken doodt.Huisjesslakken onschuldig?Dan heb jij een héél andere ervaring dan ik.Bij mij vreten die r*tzakken óók alles kaal als ze de kans krijgen....Naaktslakken zijn nóg invasiever,maar de impact van huisjesslakken op een moestuin mag écht niet onderschat worden.
Geplaatst: 2 februari2 Feb 13 hours ago, Bernaar said:Geen énkel bestrijdingsmiddel?Ook geen natuurlijke,zoals bijv. op basis van pyrethrinen?Of slakkenkorrels op basis van ijzerfosfaat?Daarom staat er ook liever nietOok bestrijdingsmiddelen op natuurlijke basis zijn niet selectief. Pyrethrine doodt alle insekten.Maar voor discussie over dit soort onrwerpen moet je volgens mij hier zijn.Dit topic gaat over handhaving op volkstuinverenigingen m.b.t. tot het oneigelijk gebruik van pesticiden. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 2 februari2 Feb 8 uren geleden, Bernaar zei:Huisjesslakken onschuldig?Dan heb jij een héél andere ervaring dan ik.Bij ons zijn deze veel minder agressief op de planten. Ik vind ze meer op plantenresten. Die resten haal ik dan ook zoveel mogelijk weg van de bodem onder de gewassen. Om on topic te blijven. Bij ons zijn alle bestrijdingsmiddelen verboden. Dat maakt de handhaving een stuk makkelijker. Je verkomt daarmee discussies als bovenstaande. 😊
Geplaatst: 4 februari4 Feb Auteur Dank jullie wel voor jullie reacties. No Dig Dave, hoe werkt bij jullie de handhaving wanneer iemand toch bestrijdingsmiddelen gebruikt?
Geplaatst: 4 februari4 Feb Auteur Op 2-2-2026 om 08:57, No Dig Dave zei:Bij ons zijn alle bestrijdingsmiddelen verboden. Dat maakt de handhaving een stuk makkelijker. Hoe werkt bij jullie de handhaving als ik vragen mag?
Geplaatst: 4 februari4 Feb Ik denk dat je beter verenigingen kunt contacteren met deze vraag. Ik tuinier zelf bij een biologische/biodynamische vereniging. Maar geen idee hoe de handhaving hier op is. Nou hoop ik dat iedereen die voor zo'n vereniging kiest ook achter de principes van op een bepaalde manier tuinieren staat. Maar je zal altijd uitzonderingen hebben.Ik zou dus even online zoeken naar dit soort verenigingen en hen direct aanschrijven. 4 februari4 Feb aangepast door Lsjr33
Geplaatst: 4 februari4 Feb 54 minuten geleden, tamaraliza07 zei:Hoe werkt bij jullie de handhaving als ik vragen mag?Iedereen let een beetje op, maar elk lid is ook wel eens alleen op het complex, dus uitsluiten kun je niks.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.