Geplaatst: 2 februari2 Feb Hallo Allemaal!Ik was begonnen met voorzaaien van peper, paprika en aubergine.Nu ga ik nog veel meer moeten voorzaaien en zal dus meer bakjes/zaaitrays moeten kopen.Zoals in vorige posts aangegeven ben ik nog maar beginner en zijn er enorm veel soorten te koop. Ieder heeft zijn voorkeur maar wat vinden jullie nou goede zaaitrays en welke moet ik absoluut ontwijken?Dan moet ik deze trays ook allemaal ergens kwijt, venster bank was mijn gedachte maar die is vrij koud. Ik zou dus een stelling moeten kopen, maar heb dan weer wat minder daglicht. Zo val ik van het 1 in het ander maar nu zag ik stellingen met een tent en verlichting te koop. is dit nou allemaal onzin of juist wel goed(vooral met gedachte dit niet 1 of 2x te doen).Ik hoor graag jullie ervaringen. Bedankt weer!
Geplaatst: 2 februari2 Feb Ik ben van mening dat veel van die dingen niet nodig zijn. Je hoeft met veel dingen niet zo vroeg te beginnen dat het nog zo koud en donker is bijvoorbeeld. Alleen voor de dingen zoals peper en aubergine en later paprika en tomaat.Maar goed, je krijgt hier nu vast een heleboel tips en linkjes producten voor als je het toch wel wilt gaan doen.(ik heb de titel van je topic even wat aangevuld, zodat de vraag meteen al duidelijk is) facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 2 februari2 Feb Auteur Dankjewel, dat is een goede aanvulling.Begrijp ik dat jou mening is om het lekker zo te houden en de rest te gaan zaaien als het wat beter weer is?
Geplaatst: 2 februari2 Feb Ja De meeste dingen doen het nou eenmaal het beste als je ze ter plekke zaait in de juiste maand/tijd. Je kunt voorzaaien, in een kas bijvoorbeeld, om een beetje tijd te winnen of bijv. de slakken voor te zijn zodat je plantjes al wat groter zijn als je ze uitplant. Maar er hoeft maar iets niet helemaal goed te zijn aan je voorzaai-opzet (te warm, te koud, verkeerd lamplicht, potgrondvliegjes, te kleine potjes of juist te grote potjes, niet genoeg tocht, teveel tocht, enzzzz.) en een plantje gaat strekken of groeit slecht of schimmelt weg. Het lijkt hier op het forum de laatste tijd een beetje alsof je van alles aan moet schaffen om gewoon wat groente te kweken. En er zijn echt een boel dingen te koop om je te helpen, maar niet alles helpt even goed en echt niet alles is nodig. Zeker niet voor een beginner. Het zou jammer zijn als die moestuin het toch niet echt is voor je, en dat je dan van allerlei kweektenten en lampen en verwarmingsinstallaties aan hebt geschaft Maar nogmaals: iedereen moet natuurlijk zelf weten hoe ie het aanpakt. Daarom is dit forum ook zo mooi: iedereen is/tuiniert verschillend! facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 2 februari2 Feb Volledig mee eens, je hebt niet veel nodig om te starten. Het heel vroeg voorzaaien binnen is eerder bedoeld voor warmte minnende planten zoals peper en aubergine die vrij traag groeien en ook soms wat tijd nodig hebben om te kiemen en dit gaat ook voor een raam (eventueel met een warmtematje als het echt een hele koude plaats is). Op die manier kan je je seizoen een paar maanden verlengen, wat echt wel nodig is voor deze. Tomaten zaai je in principe pas 6 tot 8 weken voor dat je ze buiten of in de serre kan zetten. Voor buiten is dat 6 tot 8 weken voor de ijsheiligen (15 mei). Komkommer, courgette en pompoen nog later, die wil je ook niet lang binnen hebben staan. De rest van de inheemse groenten doen het veel beter buiten in de lente met wat koudere temperaturen, eventueel voorzaaien in een koude bak of serre om ze wat te vervroegen, vele kunnen ook tegen een graadje vorst in het voorjaar. Het is natuurlijk leuk om wat te experimenteren en zaken te vervroegen maar daar zou ik pas later mee starten, als moestuinieren en zoiets iets is voor jou is. Zelf gebruik ik geen zaadtrays, maar gewoon stevige P7 /P9/P11 potjes die in een onderbak staan, gaat jaaren mee. Echter alles gaat zaadtrays, ook bv perspotjes. Het enige wat ik persoonlijk zou vermijden zijn die geperste kartonnen,
Geplaatst: 2 februari2 Feb @Henk. ik sluit me helemaal aan bij @Jorieke123 . Het enige dat ik aangeschaft heb zijn 2 kweeklampjes + 3 zaaitrays.Omdat ik al in januari start met het voorzaaien van pepers zijn die lampjes wel nuttig. In januari is het licht van buiten gewoon echt nog onvoldoende. Ik heb bewust geen warmtematjes. Ontkiemen gaat prima met de denomethode (in een natte koffiefilter, in een gripzakje. https://www.mooiemoestuin.nl/zaaien-en-zaden/deno-methode/). Gewoon op de internetrouter. Die heeft iedereen wel in huis. Tomaten zaai ik gewoon in de vensterbank, boven de verwarming die begin maart toch nog wel aanstaat. Die zaai ik rechtstreeks in aarde in de langwerpige zaaitrays.Ik heb dus 1 x, 5 jaar gelden, 3 van die kweektrays gekocht omdat die goed in de vensterbank passen. Ze gaan nog prima mee. Verder hergebruik ik bakjes van de Chinees om latere groentes in te zaaien en als onderzetschalen (als je zaailingen gaat verspenen naar wat grotere potjes) hergebruik ik van die kunststof vleesschaaltjes van de slager.Als potjes, om te verspenen, hergebruik ik potjes van planten die ik eerder voor de tuin kocht. That’s it. 2 februari2 Feb aangepast door Dahli Toevoeging
Geplaatst: 4 februari4 Feb Ik ben door de jaren een freak geworden m.b.t. het aanschaffen van zaai- en plantmateriaal,maar treedt de voorgaande reacties bij in die zin dat je goedkoop kan beginnen door bepaalde verpakkingen te recycleren voor dat doel.We gooien met z'n allen jaarlijks ontelbare potjes en schoteltjes in de afvalcontainer die nog een 2de leven vinden in de tuin.En zélfs al koop ik regelmatig spullen,ik blijf tegelijkertijd ook nog altijd bruikbare dingen voor de tuin recycleren.Bijv. deze foto is een onderdeel van een kapotte haarblazer van m'n vrouw die dit jaar gebruikt gaat worden om zaaigaatjes te prikken in een ronde pot.😉
Geplaatst: 4 februari4 Feb @Henk. Ook ik sluit mij bij de bovenstaande opmerkingen van de andere leden. Ik hergebruik ook potjes waar eerder gekochte bloemen in stonden, bakjes van de chinees en thai. Ik heb dit jaar wel 2 kleine verwarmde kweekkasjes gekocht, dit is mijn 10de moestuin jaar. Mijn pepers, paprika's en aubergine passen precies in 1 zo'n kweekkasje, de tweede is voor de pepers en paprika's voor mijn zusje en moeder. Daarvoor deed ik het via de hierboven genoemde denomethode.
Geplaatst: 4 februari4 Feb @Henk. Helemaal gelijk wat iedereen hier boven zegt. Ik heb veel te veel aangeschaft en dan kom je erachter dat het niet werkt. O.a. de airpotjes van de makkelijke moestuin. De aarde valt eruit als je water geeft. Doe je het van onderen, dan verdwijnt ook het water.Gebruik nooit kartonnen blokjes of kokos, dat zijn schimmeldingen. Ooit eens geprobeerd. Ik heb een heleboel kleine losse bakjes die je op een ondertray kunt zetten, maar die ondertray is b.v. te licht en ik kan niet alles tegelijk dan oppakken, dan buigt hij door. Moet je ook op letten.Daarna heb ik heel wat kleine en grotere kweekbakken gekocht. 3 Warmtematjes, maar die zijn echt voor mijn pepers, aubergine en paprika.3 Omdat ik ook 3 sets lampen (niet de juiste, maar helpt iets) heb aangeschaft. En als er een gedeelte opgekomen is uit de kweekbak met meerdere zaden, dan laat ik het nog even warm staan maar met verlichting voor degene die al opgekomen zijn.Ook gebruik ik heel veel kwarkbakjes die ik van mijn vriendin gekregen heb, daar zet ik de potjes dan in als lekbakjeNu heb ik een maand geleden een kweekbak gekocht en die is echt heel erg fijn, maar weer met een maar.Daarbij kun je de cellen delen als de plantjes 2 blaadjes hebben (ik doe altijd bij 2 kiemblaadjes), dan haal je zo een heel blokje uit en dan hoef je niet met een lepeltje of iets dergelijks te verspenen. Die blokken zijn per 4 cellen. Als er 2 of 3 opgekomen zijn, en de 4e niet, dan moet je uitkijken, want het 4e blokje met niet opgekomen zaden valt er dan ook uit. Dat moet je uiterst voorzichtig doen. Ik doe even de foto erbij.Dat heet een 24 cell fastroot succes kit. Die heb je ook nog in een hogere variant. Die had ik eigenlijk ook willen hebben, maar ik heb er nog losse cellen van dit formaat erbij genomen. Ik mag nu even niets meer kopen.😂 4 februari4 Feb aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 4 februari4 Feb On 2/2/2026 at 3:58 PM, Henk. said:Dankjewel, dat is een goede aanvulling.Begrijp ik dat jou mening is om het lekker zo te houden en de rest te gaan zaaien als het wat beter weer is?Absoluut! Al ben ik geen Jorieke. Te vroeg zaaien, leidt tot zwakke en doorgeschoten planten. Precies de planten die je in het tuincentrum ook veel te vroeg vindt. Met voldoende licht, ga je dat wel tegen, maar toch.Ik begin met voorzaaien deze maand voor de paprika's en pepers. Kolen begin maart, de tomaten komen eind maart aan de beurt en dan half april de rest.En een kleine toevoeging nog. Plantenpotjes krijg je vanzelf in de loop van de jaren. Die moet je niet kopen. Zelf gebruik ik ook heeeeeeel veel yoghurtbakken om in voor te zaaien. Gaatjes in de bodem prikken en klaar. De naamkaartjes knip ik uit de deksles van die yoghurtpotten. Alles net zo goed te hergebruiken als gekochte potjes. 4 februari4 Feb aangepast door Flup
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.