Geplaatst: 3 uren geleden3 u Beste forumleden,Wie zou mij kunnen helpen met de volgende vraag; Waar kan ik betrouwbare (elkaar niet tegensprekende) informatie vinden over de gecombineerde groeikracht van een bepaald type onderstam en een specifieke cultivar op elkaar geënt?Aangezien fruitbomen op onze tuinvereniging maximaal 3,5 meter hoog mogen worden, daarom kies ik altijd voor laagstam bomen voor de enthoogte. De vereniging gelegen op goed doorlatende matig voedselrijke zandgrond met een 60-80 cm diepe bouwvoor (zwart zand) van zwak leemhoudend dekzand (bruine enkeerdgrond) ligt. Ik ben namelijk al meerdere bomen verloren aan Neonectria ditissima en wil er graag degelijke vervanging voor aanplanten. Met bij voorkeur rassen die tolerant zijn tegen vruchtboomkanker en het op dit type bodem goed doen. Een cultivar op M9 groeit bijvoorbeeld te zwak op mijn moestuin, voor de meeste cultivars. Mijn Notarisappel (vanzelf groeikrachtig) op M7 (geplant in 2023, van Aatree) groeit eigenlijk al wat aan de sterke kant, misschien zelfs te sterk. Is inmiddels een mooi vertakte boom van ongeveer 3m hoog geworden. Het meest tevreden ben ik vooralsnog over de James Grieve op MM106 van Yuras. Sterappel op M26 doet het verder ook best aardig maar groeit vrij langzaam.Nu zag ik een interessante cultivar Red Topaz, op bijvoorbeeld B9 of M111 te verkrijgen bij Aatree momenteel. B9 lijkt mij te zwak groeien, vergelijkbaar met M9 en de van zichzelf zwakke groeikracht van de Red Topaz. Maar een M111 zou zelfs met een zwak groeiende cultivar veel te groot worden vrees ik.Zelf lijken qua groeikracht een matig groeikrachtige cultivar zoals een Discovery of Rubinola op een MM106 of M7 onderstam voor de uiteindelijke boomomvang mij het meest ideaal. Tegelijkertijd vind ik het moeilijk in te schatten hoe groot een zwak- of sterk groeiende cultivar op een MM106 / M7 of M111 (voor zwak) / M26 (voor sterk) onderstam zou worden. 2 uren geleden2 u aangepast door Stan W
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.