Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Catalogna Pugliese


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Catalogna komt uit Zuid Italiè en wordt voornamelijk gaar gegeten, alleen een hele kleine soort ( puntarelle) eet men als sla.

Ik heb zaad van Franchi gekocht en de catalogna voorgezaaid. De teelt was erg gemakkelijk..zoals sla ( ik dacht ook dat het sla was, maar na een keer een blaadje geproefd te hebben wist ik dat het daar te bitter voor was.)

Omdat er een krop ging doorschieten heb ik alles geoogst vandaag en dit recept uit de Zilveren Lepel gemaakt. Het smaakt als een beetje bittere andijvie met een iets stugger structuur.

 

Verwijder de taaiste bladeren en laat de harten intact. Snij de bovenkant van de resterende bladeren af en snij in repen. Kook de reepjes 15 minuten in water met zout en giet af. Knijp er zoveel mogelijk vocht uit. Fruit enkele hele tenen knoflook in wat olijfolie totdat deze goudkleurig zijn. Doe de tenen weg, en bak de catalogna op zacht voor nog 10 minuten. Roer af en toe. Breng op smaak met zout, peper en eventueel cayennepeper.

 

Je kunt ze ook na het koken op een warme schaal leggen, overgieten met gesmolten boter en bestrooien met wat Parmezaanse kaas.kaas.img761531931342556073.JPGimg761245631342556035.JPGimg761397091342556052.JPGimg744747961342555985.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een prachtige plant moet ik zeggen. Uit je post kan ik niet expliciet opmaken of je het nou lekker vond of niet. Ik zag op foodlog dat er ook nog een andere variant is. Eentje die vooral geprezen wordt om de scheuten uit het hart. Maar met googlen kom ik niet direct verder, volgens foodlog gaat het dan om catalogna cimata maar dat kan ook slechts een benaming zijn. Zou het dan gaan om de doorgeschoten chicory of een ander ras? Via google kom ik wel een aantal foto's tegen die er op lijken, deze foto draagt de naam van een ras dat jou veredelaar ook verkoopt, maar lijkt totaal niet op wat die als verkoopplaatje heeft. De zo geprezen scheuten zijn hier in ieder geval wel zichtbaar. Foto:

puntarellev76221342637219.jpg

 

Catalogna is een cichoreiplant ( Cicho­rium intybus ) en dus botanisch gesproken dezelfde soort plant als de radicchio van Treviso of ons witloof van Brussel. [...]ok had ik vernomen dat er twee soorten catalogna moesten bestaan en dat ik de verkeerde had gekocht. Die van verleden jaar at ik rauw als sla en, eerlijk, het was niet te doen: zó bitter! En taai! Ja, heeft de groenteman mij enkele weken later verteld, ik had die cichorei moeten stoven. De kleine catalogna, díé was beter in sla, zei hij.[...]Maar dan die binnenkant. Ik heb zo’n rauwe ‘asperge’ afgetrokken en geproefd. Even later heb ik er nog één in mijn mond gegooid. Grappig voedsel, krokant en zacht van smaak. Toen ik dan wat later van achter mijn bureau opstond om er in de keuken nog een uit het vuistje te gaan sneukelen, wist ik dat ik iets bijzonders had ontdekt.
http://www.foodlog.nl/artikel/culinair_ontdekt_catalogna_cimata/

 

Ik zag dat ze van Franchi sementi (seeds of itali) vier verschillende rassen aanbieden maar niks wat op de plaatjes af lijkt op die cimata.

Chicory Catalogna Brindisina

Chicory Catalogna Giant Chioggia

Chicory Catalogna Pugliese

Chicory Catalogna Puntarelle (volgens de benaming van de foto dezelfde)

 

Kortom weet jij, of iemand anders meer? Misschien toch nog een tijd laten staan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Jorg voor je reaktie.

Het kookboek de Zilveren lepel noemt de puntarella als zijnde de sla met meerdere harten die je dus rauw eet..ik stel me zo voor dat de sla op jouw foto de puntarella heet. Ik heb Italiaanse familie die ik om opheldering ga vragen.

 

Je vroeg of ik de stoofsla lekker vond. Ik vond het eetbaar en niet bijzonder lekker. Ik hou wel erg van bitter, en ik denk dat er misschien nog room door moet in het gegeven recept, dat zal het lekkerder maken.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even een foto gemaakt van de catalogna die ik uit de carrouseldoos heb gehaald....er stond alleen geen soortnaam bij en ik zie geen scheuten. Ik eet m als plukla want wist niet beter. Het zijn intussen hoge struiken sla geworden....is niet doorgeschoten maar blijft vanuit het hart doorgroeien.

 

Welke is dit en kan ik die dan ook koken??

pict374653591342690554.JPG

pict374768021342690588.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Mijn" Catalogna is om te stoven..het is eigenlijk een cichorei. De sla van Gé heb ik ook, die heet hier Salade Bianchi..dis is ook niet of heel licht bitter. Hij schijnt ook Catalogna te heten maar is niet hetzelfde als de mijne...lekker helder.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit bericht van de familie die uit Italië..ze gaan nog kijken of ze de verschillende zaden op de kop kunnen tikken..

 

 

Ja catalogna eten wij alleen gekookt en daarna met knoflook en olijfolie geserveerd. Vaak wordt het ook gemengd met gekookte radicchio, de winter groene soort, die is zeer zacht van smaak

Puntarelle is heerlijk met een dressing van ansjovis, olijf olie en knoflook. Het is wel een gerecht die uit center Italië komt, Rome en Lazio regio...ik weet het niet of het bij ons( Nrd-Italië) ook bestaat...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...