Jump to content

Muurkassen?

Troxie

Recommended Posts

Hallo

Ik ben helemaal nieuw in de moestuin wereld.

Wij willen onze tuin bestraten en plantenstekken maken.

Het was eerst de bedoeling om daar een moestuin in te maken,maar nu zat ik naar kassen te kijken en dat lijkt mij ook wel wat.

We kunnen niet een hele grote, omdat dit niet in onze tuin past.

Dus dacht ik aan een muurkas. Dit zou waarschijnlijk op de zuid/oost kant geplaatst kunnen worden.

Ik weet niet of dit goed is.

En nu heb ik een kas gezien met de volgende maat :

Lengte: 69 cm.

Breedte: 194 cm.

Goothoogte: 152 cm.

Nokhoogte: 184 cm.

Ik zou graag bv sla, komkommer, tomaten, kruiden etc willen en evt tuinplanten.

Kunnen jullie mij advies geven en evt boeken aanraden?

Alvast bedankt

• 3 weeks later...

De goothoogte en de nokhoogte vind ik aan de krappe kant maar dat is op te lossen door de kas op een fundering te zetten welke 20 cm boven het maaiveld uit steekt.

Zitten er voldoende luchtramen in ?. Niet alleen in het dak maar ook in de wand voor een betere doorstroming.

Klopt de lengte van 69 cm ?

met vriendelijke groet, Rubo

sla en kruiden hoeven niet in de kas, die kun je gewoon in de tuin zetten/planten/zaaien.

Voor tomaten/komkommers/pepers ed. kan ik je de zoekfunctie van dit forum aanraden!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

hallo, de maten die je opgeeft lijken voor al jouw plannen wat aan de kleine kant. Een foto van het kasje zou wat meer inzicht geven over de mogelijkheden

Is het van glas of plastic?

Dan vooral de 69 cm, wat moeten we ons daar bij voorstellen. en de plaats van een deur of andere opening?

Is het de bedoeling de planten in potten te zetten of gelijk in de aarde.?Hoe gaat dat open?

Zit er een verhoging van bv rekjes in, om eventueel kleinere potten op te zetten?

Kun je aan de muur waartegen het kasje komt voorziening maken voor b v hang potten

Ben toch bang dat je met dit een teleurstelling zal oplopen. eenmaal bezig met allerlei planten tot de ontdekking komen dat er maar heel weinig in kan, is niet fijn.

komkommer vraagt vrij veel ruimten, evenals een tomaat. dan zal je moeten kiezen uit de mini soortjes.

Maar ja, als je plaatsgebrek hebt moet je roeien met de riemen die je hebt,of toch bekijken of ietsje groter ook kan.

Het blijft altijd mogelijk er een paar leuke potten in te zetten als dat je bedoeling is.

vr groet Wilma2