geedee Posted July 28, 2012 Share Posted July 28, 2012 Ik heb eergisteren augurken in zoetzuur ingemaakt. Een aantal grotere augurken in flinterdunne schijfjes in een pot gedaan en daar giet ik dan de kokende suiker/azijn/water massa overheen. Deksel erop en na het afkoelen zijn ze dan vacuüm getrokken. Van de 4 potten met metaaldeksel(gewoon supermarkt potten van knakworst) zag ik vanochtend bij eentje de deksel helemaal bol staan....die andere 3 waren nog vacuüm. Ik draaide de pot open en het was alsof er een champagnefles open ging ....voordat ik de deksel er af had, bruiste het vocht, als ware er koolzuur in aanwezig, al tussen mijn hand door Hoe kan dat?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 29, 2012 Share Posted July 29, 2012 Na 2 dagen is dat wel heel snel! Het gebeurt hier ook wel eens, maar dat is vaak pas na een tijdje. Misschien dat het weer meespeelt? Sneller bederf? Dat een deksel vacuüm trekt, hoeft nog niet te zeggen dat dat ook zo blijft. Tenminste... dat weet ik ondertussen uit ervaring Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 29, 2012 Share Posted July 29, 2012 Zo! Dat heb ik nog nooit gehad met zoetzuur...ik doe dat ook in ex-potjes van mayonaise,augurken,sambal en pastasaus. We steriliseer ik tegenwoordig in de oven de potjes na, of ik kook ze even in een soeppan 10 minuten op 100 gr. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted July 29, 2012 Author Share Posted July 29, 2012 Ik had ze inderdaad nog niet in de kelder gezet.....dus ja....de temperatuur misschien....zou kunnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 29, 2012 Share Posted July 29, 2012 Ik ben toch wel nieuwsgierig hoe dat gekomen is.Ik kook zelf de deksels altijd 3 minuten uit in een steelpan en laat het daar in staan tot gebruik. Ik las nog dit: NMAKEN IN AZIJN Bij deze inmaakmethode wordt gebruik gemaakt van de bederfwerende eigenschap van azijn.Voor deze inmaak komen in aanmerking: a. Gewone azijn. Deze bevat 4% azijnzuur.b. Kruidenazijn. Deze is geurig gemaakt en bevat eveneens 4% azijnzuur.c. Inmaakazijn. Deze bevat 6% azijnzuur en kan ongekookt gebruikt worden. De inmaakazijn is echter niet gekruid. De niet gesteriliseerde azijn moet, om het azijnaaltje te doden, Voor het gebruik gekookt worden.Groenten of vruchten die veel vocht bevatten moet men om te voorkomen dat de azijn te sterk verdund wordt,enige tijd tevoren met zout bestrooid wegzetten. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted July 29, 2012 Author Share Posted July 29, 2012 Ik zet de augurken in hun geheel na het plukken, een nacht in zout water. Dan doe ik de dag erna gelijke delen suiker water en gewone azijn koken en 5 minuten doorkoken....dat gaat dan kokend over de inmiddels gevulde potten. Maar nu ik jouw relaas zo lees, appelvrouw, kan mogelijk door het snijden, er teveel vocht bij zijn gekomen......zou inderdaad goed kunnen. Het vreemde is: ik heb nog zo'n zelfde potten en die staan er nu nog goed bij....ik zal ze in de gaten houden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted August 13, 2012 Share Posted August 13, 2012 Ik zet ze niet in zoutwater maar strooi er zout op .En als het plakjes worden dan eerst plakjes maken en daar zout op strooien.Er komt veel vocht af. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LucV Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Een tip hoe ze in Roemenië augurken inmaken , onderin de pot de kruiden doen . (De potten en deksels eerst goed reinigen met bv soda. )Dan de augurken erin doen , het water/azijn mengsel waarin suiker is opgelost erop gieten , dan evt wat zout erbij. Pot goed dicht draaien in een weckpan doen of in een gewone pan en dan doeken erom heen tegen het tikken tegen de bodem. Water erop gieten tot potten voor 3/4 onder staan en aan de kook brengen. De augurken zijn klaar als de kleur lichter is geworden. Ondertussen een handdoek neerleggen , hier de potten opzetten .Handdoek erover heen leggen en daarover nog een handdoek of zo. Zodat het ingepakt is, dan gewoon laten staan tot het helemaal is afgekoeld. Dan donker en koel wegzetten en 6 weken wachten . Dan kun je de augurken eten . De kans op bederf is zo minimaal. Ook paprika's kan je op deze manier inmaken. Als inmaakkruiden kun je uienringen, peperkorrels, mosterdzaad, laulierblad en dillebloemen gebruiken. Bericht oorspronkelijk geplaatst door gebruiker: hemago28. Door een databasecrash zijn alle registraties in de periode van 29 juli tot en met 14 augustus verloren gegaan. Registreer aub opnieuw hier: ucp.php?mode=register Excuus voor het ongemak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts